Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Laguna

Trådstartare
Hej buke :) *Vill helst inte ha svar som säger att jag är en hemsk människa som borde sälja min häst*

Tänkte höra efter erfarenheter och tips till extremt skavkänsliga hästar.

Min häst har kännts så otroligt fin det senaste, en fröjd att rida, men nu kan jag inte rida-pga skav från skänkeln :cry:

Såg först att pälsen hade börjats nötas bort från skänkelläget på ena sidan, så jag började rida med mjuka skor samt försökte att inte använda skänkeln utan istället peta med spöet om det behövdes för att inte skavet skulle bli värre-men det blev det iaf... Det har blivit en stor vätskefylld bula som är öm och röd (nej, jag rider inte nu när det blivit så).

Vad tror ni är det bästa för att skynda på läkningen? Ska prata med vet när de går att få tag på igen. (Kan fixa bild om någon vill se det). Har tex pencillinsalva liggandes. Och vad ska jag göra för att förhindra det i fortsättningen? (Rider för olika duktiga tränare 2-3 ggr i veckan både hopp dressyr och markarbete, hästen rids inte med så mkt skänkel så behöver inte tipset att jag ska rida för tränare).

Jag kommer inte klippa henne i skänkelläget igen, vilket jag gjort iår (kommer lämna en pläd för skänkeln).

Jag tar mkt gärna emot allmänna tips för hästar som får skav av ALLT (tex tyglar, träns, förbygel benskydd osv osv)
Hittills har jag kört på mkt pälsgland och klä in allt i fårskinn samt ha saker med bra passform, vilket funkar ibland.

TACKSAM för svar :):)
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Skav där ? ? ?

Jag har haft enhel del extremt skavkänsliga hästar genom åren men aldrig någon som fått skav just där...

Men annars är det att klä in allt med fårskinn, ÄKTA, eller renskinnspadd under sadeln som gällt.

Frågan är om att hästen är klippt just där i kombination med pälsglansen, förutsatt att du har haft det där förståss, och friktionen från skänkeln som gjort bulan....

Är hästen relativt nyklippt nu ?
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Hjälper ju inte precis i skänkelläget, men under sadel ska renfäll vara det bästa har jag hört.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Ja tyvärr precis i skänkelläget :(

Har sett andra hästar med bortskavd päls där men inte på detta sättet...

Hon klipptes för ca en månad sen så det är inte nyklippt.
Jo jag öste på med pälsglans när jag såg början till skav, tror du det kan vara någon reaktion på det?

Tack för svaret.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Jo renfäll är jättebra! (synd att det är så svårt att få tag på bara).

Men somsagt...lite svårt att ha liggandes vid skänkeln ;)

Tack för svaret
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Jag skulle kunna tänka mig att pälsglansen inte var den bästa medicinen. Kan ju ha gett en överkänslighetsreaktion.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Låter nästan som om huden blivit extra känsig av pälsglansen.

Många preparat är en aning skumma.

Sen funderar jag på, i skänkelläget, där går ju sadeljorden också. Såp fort det värsta har lagt sig så får du rida barbacka ett tag till det har helat ihop ordentligt.

Hoppas det blir bra, kul är det inte

Ptr
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

En kompis till mig har en som också är extremt skavkänslig i vinterpälsen, hon tejpar fast fårskinn (nosludd tror jag?) på insidan av benen vintertid. Inte snyggt, men det hjälper.
Min ena är också känslig, men inte så extremt att hon får skav av skänkeln. Henne klär jag i fårskinn.
Vad har du på benen när du rider? Slätt läder är ett måste, tex bara strumpor är döden för skavhästar.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Svarar alla:

TACK för svaren!
Inser nu att pälsglans (foxfire) kanske inte var det optimala...

Får se över stövelvalet, rider oftast i tretorn :eek: (men inte när hon haft skavet givetvis). Har valt mjuka sockor (ibland enbart :o ibland med nån mjuk sko till) i tron att det var mjukast, men då kanske mjuka läderstövlar är att föredra?
Dedär med nosludd verkar smart, ska försöka klura ut någon sådan lösning, tack :)

Tog bilder på eländet idag (länkar för det ser hemskt ut)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/31980000-31989999/640x480/31980865.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/31980000-31989999/640x480/31980866.jpg?0 :cry::cry:

Det undre är som en vätskefulld bula som blivit lite hårdare de senare dagarna.
Idag visade hon tydligt att hon har ont och mår dåligt över detta (hon går endast i hagen) när täcket ligger emot och hon måste ha täcke på sig. Därför beslutade jag idag (telefonkontakt med vet) att hon får gå på butta för att slippa ha ont. Började ge det nu så får vi hoppas det kan ge med sig och inte orsaka onödigt lidande.

Mår väldigt dåligt över detta, men hoppas att det kan bli bättre snart.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Bilderna visar helt klart en mekanisk "brännskada".
Mycket vanligt på vita hästar.

Butta, utan täcke så mycket som möjligt eller täcke med riktigt glatt insida, barbackaridning när svullnaden lagt sej men använd då "blanka" stövlar/shortchaps/långa chaps.

Tror nog du kan helklippa henne igen, men kanske inte denna säsong utan i år får du nog lämna sidorna där du har skänklarna oklippta.

Men framför allt: INGET PÄLSGLANS PÅ KROPPEN, BARA PÅ SVANSEN.......
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Just nu måste det ju läka såklart och du har ju fått bra tips och det låter som du har bra plan med medicin etc. och framtida klippning.

Min får skav av nästan allt...och förra året var det ganska illa men nu i år har jag, efter i desperation tagit råd av en välkänd uppfödare som jag känner som också har jobbat professionellt med att grooma hästar i åratals, provat en produkt som heter Silverado Hair Moisturiser och än så länge har pållen bara minimalt skav :)
Personen har själv såkalrt använt produkten i åratals och har en superduper känslig skavhäst som det funkar på, därav att H*n tipsade mig.
Den ska ju itne på nu när hon har så ont såklart men dock är det lämpligt när det ändå är skav fast inte sår, för att läka och öka hårtillväxt och skydda.
Den rekommenderar jag att prova så fort såren är läkta.

Tipset om fårskinn på insidan av dina ben lät ju ganksa bra faktiskt, kan absolut funka sen även om det inte är det snyggaste haha.
Lycka till
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Det har inte varit någon tendens till knottrigt innan det började bli sårigt ? Har du ridit någon annan häst med samma stövel/strumpor el dylikt ? Min ena fick streptotrikos i skänkelläget från ryttarens stövel (alltså smittan satt på stöveln från annan häst), blev precis sådan såryta som din har och han var jätteöm vid beröring. Måste behandlas bort med antibiotika i så fall så finns det misstanke om att det kan vara det så be vet ta ett skrapprov.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Min förra häst hade precis samma problem, fick skav av ALLT och lite till...
Vi prövade att sätta stora mjuka underlägg, eller vad de nu heter, under sadeljorden så att de även täckte skänkeln. Fungerade faktiskt även om det inte såg snyggt ut. Ett tips kan vara att antingen sy ett jättestort shabrak av exempelvis fårskinn som går ned under sadeln och även skyddar för skänkeln eller att sätta stora lösa fårskinsbitar under sadeljorden så att de även skyddar skänkeln. Vi hade inga problem med att de gled även om det var lite knepigt att sätta dit dem innan man kom på knepet.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Jag hade själv en häst med känslig hud, både känslig för skav och allergier.
Jag tycker att det ser ut på bilderna som om hästen är skavd, och om det är så svullet som du beskriver kan det vara en allergisk reaktion också.
För att få såpass mkt skav som din häst har så måste dina skänklar ligga an en stor del utav ridturen, det skapar värme och ev fukt/svett och gör att ämnen från dina skänklar lättare "lossnar" och kommer på skinnet på hästen. Om du rider med strumpor som du skrev kan det vara så att hästen får tvättmedel med parfym på skinnet och får en allergisk reaktion, det hände min häst med en sadelgjordstunnel. Hon hade den ett par månader innan hon reagerade eftersom det var först då den blev tillräckligt blöt. Om din häst är klippt och skavd är det ju öppen dörr för alla bakterier och allergiframkallande ämnen som du kan ha på dina skänklar.

Du skriver att du har bra tränare och det tror jag säkert. Men du bör nog ändå tänka över din ridstil, särskilt hemma. Ligger dina skänklar emot hästen onödigt mycket någon gång? Om du tar en skrittur i skogen på lång tygel tex, har du då skänklarna mot hästens sidor? När man tränar och rider dressyr måste man såklart vara på hästen med skänklarna, men vid alla tillfällen då det inte är nödvändigt gäller det att hålla benen borta på en känslig häst.
Annars är mitt enda tips: LUDD!!!!
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

De flesta hästar får lättare skav när de har vinterpäls. Även hästar som normalt inte är skavkänsliga alls. Att klippa var kanske inte någon bra ide på just den hästen. Tror du inte det blir bra om du låter det läka ut helt och sen låter hästen ha pälsen kvar där?
Min häst får aldrig skav annars, men när hon är vinterpälsad får hon alltid ett par fläckar där jag har skänkeln. Värst på den sidan där hon är brun. Där hon är vit är pälsen inte lika känslig. lustigt, men så är det.
Tror precis som andra att läderridstövlar är det bästa att rida i för att det ska bli så lite friktion som möjligt.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Jag har inga supertips men om det varit min häst så hade jag rådfrågat en vet för att se till att "bulan" försvinner så snart som möjligt. Under tiden hade jag tömkört mkt för att underhålla träningen och kanske löshoppat någon gång ifall hästen tycker att det är kul.

För att utesluta att "bulan" är en reaktion på pälsglanset så hade jag istället använt barnängens babyolja i skänkelläget. Stryk på ett tunt lager med en svamp regelbundet så blir pälsen mjuk och len. Den används ju på babyhudar och jag har aldrig varit med om en häst som visat irritation pga babyolja.

Kan du fästa fårskinn på skor/stövlar på den sida som ligger an mot hästen? I så fall kanske du kan rida med fårskinnsklädda stövlar t.ex. de dagar du inte rider för tränare. Om skavet börjar komma tillbaka skulle jag tömköra några dagar igen för att undvika nya problem.

Mvh JV
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Hej!

Dina stövlar har säkert en del att göra med att hästen har fått skav, för visst är Tretorn i syntet?

Själv köpte jag ett par vinterridstövlar i konstläder härom året, men kunde bara ha dem ett par gånger eftersom hästen fick skav på en gång. Det var termostövlar med en lapp av konstläder där skänkeln ligger mot hästen, så kanske var det sömmar och skarvar som skavde.

När det är utläkt är det säkert en god idé att rida med andra stövlar eller strumpor. Du kanske kan testa att sy "benvärmare" till dig själv i halkigt lycra-tyg?
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Alla:

Tack för alla svaren, jag har verkligen fått mycket hjälp och tänkvärda råd här :)

Pälsglans ska jag ej använda, bra tips med babyojla.
Och verkligen vara noga med sko/stövel valet.

Planen nu:
*Fortsätta med butta (1 påse morgon o kväll)
*Veterinär kommer antagligen ut på måndag för att kolla ev infektion och om det behövs något mer läkemedel tex antibiotika

Sedan har jag också tänkt mig tömkörning, löshoppning (för att hålla igång hoppningen) och kanske barbackaridning om man kan hålla skänkeln ifrån skavet då tills det är läkt.
Men hon ska väl inte tränas nu när hon går på smärtstillande? Eller går det bra ändå? Det är ju iofs ingen jättehög dos..
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

När hästen inte har skav någon annanstans än av din skänkel o då verkligen illa- skulle jag tänka över hur jag använder skänkeln.

rider du i hoppsadel o klämmer om?

Skulle sätta på en dressyrsadel o träna på att ha benens tyngd i stigbygeln o ALDRIG klämma.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Jag är fullt medveten om att det är min skänkel som har orsakat det men det är inte det enda skav hon har som jag skrev är hon extremt känslig och har skav av allt tex träns tyglar benskydd osv osv där har jag ju dock kunnat använda fårskinn så det har inte blivit så farligt så att säga att hon inte får några skav förutom skänkeln är inte korrekt.

I dressyren rider jag för två duktiga tränare och jag försöker hela tiden utveckla min ridning och sits kommer givetvis vara extra noga med skänkeln efter detta.

Jag vill jätte gärna köpa en dressyrsadel till henne men vi har ingen som helst sadelutprovare här tyvärr och inget utbud av sadlar. Hoppsadeln fick jag hitta genom att köpa-sälja-köpa-sälja i en evighet för att hitta en som hon kunde ha och jag har ingen koll på dressyrsadlar (hopptönt) så jag vet inte hur jag ska hitta en dressyrsadel som passar tyvärr :(

Jag har redan ångest över detta men försöker fokusera på hur hon ska bli bra istället för att få mer ångest.

För övrigt: har tagit hem några täcken för att sy på sidentyg på insidan där skaver sitter. Hiss eller diss?

Vet kommer imorgon för provtagning, ev antibiotika och höjning av smärtlindring.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 427
Senast: Hedinn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 984
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 479
Senast: RonjaH
·
Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 756
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp