Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Ta det lugnt, du har gjort allt du kunnat hitills.

Och vet är på väg.

Så JAG skulle sy dit glatt tyg på täckena där det behövs och invänta vad vet säger.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Jag har en icke-känslig häst. Men, när jag rakat efter nyår (eller om det är så att pälsen som kommer efter nyår är orsaken?) så har allt skavt överallt, hela tiden.

Han får skav av skänkeln, draglinorna, bröstan, däckeln och bakselen och det enda som hjälpt är att ha tjockt ludd på allt. Nu kommer jag inte att raka efter nyår och hoppas det ska räcka. Men annars får jag helt enkelt överväga att inte raka alls, trots att jag faktiskt behöver göra det då jag har en isbjörn.

Skaven är betydligt mindre än på din häst, eftersom jag har mindre som går mot honom (jag kör mest och det är de delar som rör sig mest), och han har svart hud, men faktum är att när det kommit har den lyst mörkrött dvs brännande het, underifrån. Delarna behöver inte röra sig massor och inte heller onormalt mycket mot vad det gör annars. Det är ju inte så att håren är skavda när det inte är rakat.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

De flesta hästar får lättare skav när de har vinterpäls. Även hästar som normalt inte är skavkänsliga alls. Att klippa var kanske inte någon bra ide på just den hästen. Tror du inte det blir bra om du låter det läka ut helt och sen låter hästen ha pälsen kvar där?
Min häst får aldrig skav annars, men när hon är vinterpälsad får hon alltid ett par fläckar där jag har skänkeln. Värst på den sidan där hon är brun. Där hon är vit är pälsen inte lika känslig. lustigt, men så är det.
Tror precis som andra att läderridstövlar är det bästa att rida i för att det ska bli så lite friktion som möjligt.

Jag har samma erfarenhet. MIn häst får skav av både tyglar och skänkel varje vinter,samt även bakkant på schabraket.

Jag ser till att klippa lågt, dvs inte upp på sidorna utan spara pälsen där skänkeln ligger an (ovanför hälen på skänkeln samt lite av vad partiet kan han få skav av). Pälsen får fortfarande tecken på skav men det blir ju aldrig så mycket i och med att han har kvar den långa pälsen.

halsen som är klippt löser jag genom att direkt han är klippt, byta till mjuka mjuka lädertyglar, utan stroppar och framför allt inte gummi klädda eller liknande. sadel läget löses via renskinn - det enda som inte orsakar friktion mot pälsen.

TS: att rida i sko är uteslutet på en sån häst - det måste vara läderstövlar som går upp hela vägen.
pälsglans på en avklippt päls är typ som att hälla alsolsprit under armarna på dig själv när du precis rakat dem..... :crazy: Pälsglans kan med försiktighet användas i pälsen, men INTE där stadig friktion ligger an hela tiden, och framför allt inte på en avhuggen päls! vätskan går ju rakt in på bara huden, inte lägger sig i hårstrånas ytterlager, vilket är det det är avsett att göra. :crazy:

Du bör tyvärr självklart varken rida hästen så att friktion kan uppstå tills detta är läkt och päls börjat växa ut, och utöver det inte träna på smärtstillande, nej......
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Jag är fullt medveten om att det är min skänkel som har orsakat det men det är inte det enda skav hon har som jag skrev är hon extremt känslig och har skav av allt tex träns tyglar benskydd osv osv där har jag ju dock kunnat använda fårskinn så det har inte blivit så farligt så att säga att hon inte får några skav förutom skänkeln är inte korrekt.

I dressyren rider jag för två duktiga tränare och jag försöker hela tiden utveckla min ridning och sits kommer givetvis vara extra noga med skänkeln efter detta.

Jag vill jätte gärna köpa en dressyrsadel till henne men vi har ingen som helst sadelutprovare här tyvärr och inget utbud av sadlar. Hoppsadeln fick jag hitta genom att köpa-sälja-köpa-sälja i en evighet för att hitta en som hon kunde ha och jag har ingen koll på dressyrsadlar (hopptönt) så jag vet inte hur jag ska hitta en dressyrsadel som passar tyvärr :(

Jag har redan ångest över detta men försöker fokusera på hur hon ska bli bra istället för att få mer ångest.

För övrigt: har tagit hem några täcken för att sy på sidentyg på insidan där skaver sitter. Hiss eller diss?

Vet kommer imorgon för provtagning, ev antibiotika och höjning av smärtlindring.

Fetmarkerade några bitar. Du säger att du är medveten om att dina skänklar gjort skavet men försvarar dig med att du ahr bra tränare. Det handlar inte om hur du rider när du tränar, då måste skänkeln ligga an en hel del på hästen för att öht kunna utföra de enklaste rörelserna, så där kan du inget ändra om du inte helt byter ridstil. Men du sitter väl inte 7 dagar i veckan i ett ridhus och trimmar? Och även om du gör det så finns det även där tillfällen då du inte behöver vara på hästen med skänkeln. Tex all skritt på lång tygel. Släpp stigbyglarna och ta ut benen från hästens sidor! Lär du hästen att dessutom bli riden genom att du bara behöver driva EN GÅNG och att den sedan håller det tempot tills du bromsar/driver igen och ändrar tempot, då försvinner massor av friktion.
Det handlar inte om att du rider dåligt, bara om att man måste anpassa sig till en skavkänslig häst.

Du måste inte ha en dressyrsadel för att minska skavet, som ja skrev ovan så räcker det att ta fötterna ur stigbyglarna ibland och att överlag tänka sig för vart man har sina ben.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

ursäkta men det där är faktiskt rent b.s.
på en sån skavkänslig häst räcker det med att du drar bak skänkeln när du rider lite öppnor, slutor eller fattar galopp några gånger under ett pass, så får du skav början på hästen.

enligt mig är det denna känslighet, med pälsglans sprejandet på en klippt päls, samt ridning i olämplig klädsel, som orsakat problemet. sen tycker jag dock att TS borde övervägt problemet långt tidigare innan det blev sån extrem skav som det blivit nu.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Tack för svaren!

Måste förklara anledningen till att det gått så långt:
Det var inte alls så här farligt först utan "bara" bortskavd päls ej ner på skinnet (som på andra sidan där det inte syns mycket alls).
Men jag reagerade givetvis på det men trodde jag kunde rida (och sprejade på pälsglans, smarthuve :cool:).

Sen stog hon i tre dagar (oplanerat, men var så extremt mycket med jobb+nyårsfirande). När jag sedan tog av täcket möttes jag av denna...misär:(
Har alltså ej ridit omkring med begynnande sår osv...
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Tack för stödet! :)

När jag pratade med vet idag:

Telefonsvararen: Veterinären får enbart störas under nyårshelgen vid extremt akuta livshotande fall som absolut inte kan vänta till efter helgen bla bla bla...

Veterinären: Ja det är veterinär xxxxx

Jag: Min häst har skav

Han: Är det akut livshotande?

Han trodde jag var knäpp :rofl:
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Vill bara säga att du inte är ensam! I höstas hade plötsligt bägge mina hästar skav efter sporrarna,usch vad jag skämdes!:( Då lärde jag mig två saker: de är extra känsliga vid pälssättning/fällning, man måste vara noga med att göra ren sporrarna. De har inte haft skav varken före eller efter, så att skylla på dålig ridning är väl lite att förenkla problemet. Tycker att du gjort allt du kunnat för din häst och ibland måste man göra misstag för att lära sig. Hoppas nu att det blir bra snabbt!
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

Har också en mycket skavkänslig häst som får skav överallt av precis allt. Köpte en sommar ett par shortchaps i syntetmocka och red med dom två dagar i rad sen hade hästen stora fula märken efter skänkeln. När de väl hade läkt ut red jag enbart med läderstörvlar och hon har aldrig fått skav efter skänkeln igen. Jag ändrade inte min ridning alls utan såg bara till att alltid ta på mig läderstövlar.
 
Sv: Skav av skänkel och extremt skavkänslig häst

delvis kl

Tack igen för alla svar!

Nu är veterinärbesöket avklarat.

Svullnaden har gått ner ganska mycket (antagligen pga buttan) men det ser ju fortfarande rätt hemskt ut.

Veterinären ansåg att det var en sorts brännskada, anledningen unjefär det som framkommit i denna tråden, dvs tunnhudad häst+fel klädsel på skänkeln+reaktion på pälsglans+friktion osv...
Vet påpekade att hon verkligen har extremt tunn hud och päls-porslinshäst ;)

Hon fick iaf kortisonspruta och ska fortsätta äta butta minst veckan ut.
Veterinären tror att det kommer gå att rida henne igen om 3-4 veckor, beroende på hur det läks.

Jag ska motionera henne under tiden med tömkörning, löshoppning och (pust) promenader i snön. Får nog bli på skottade vägar :cool:

Jag frågade om det var ok att träna på smärtstillande och det gick bra, veterinären tyckte det var bra att hon motioneras så gott det går (ökar blodcirkulation och minskar risk för kolik).

Ja just det, blanka läderridstövlar ordinerades också av veterinären :)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 024
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 481
Senast: RonjaH
·
Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 801
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp