Skav av stövel på sadeln

MiniLi

Trådstartare
Jag såg igår att det blev lite märken på min dressyrsadel av ridstövlarna, red i mina Mountain Horse Serenade. Har inte haft dem så många gånger i nya sadeln utan mest ridit i mina gamla stövlar.

Började fundera och googla fram bilder - sitter dragkedjan längre bak på MH Serenade jämfört med tex DeNiro och andra stövlar?
Jag tror att det är knappen på den lilla flärpen högst upp som skavt, inte dragkedjan i sig.
Det spelade säkert in att ridpasset var lite stökigt så min skänkel var nog inte så still som den borde, men sånt kan ju hända.

Överväger direkt att byta ut stövlarna. Vill inte förstöra min helt nya dressyrsadel😅
 
Det kan inte vara sadeln som behöver lite fett?

Min väninna har de mountain horse serenade men inga märken alls på sadeln. :)
 
Det kan inte vara sadeln som behöver lite fett?

Min väninna har de mountain horse serenade men inga märken alls på sadeln. :)
Nej sadeln är väl infettad.

Jag tycker att det ser ut på bilder som att dragkedjan sitter längre bak på Serenade om man jämför med tex De Niro. Ser även ut som att knappen som man stänger skyddsflärpen med sitter mer fram på benet på De Niro.
Tror det är knappen som skavt..
 
Nej sadeln är väl infettad.

Jag tycker att det ser ut på bilder som att dragkedjan sitter längre bak på Serenade om man jämför med tex De Niro. Ser även ut som att knappen som man stänger skyddsflärpen med sitter mer fram på benet på De Niro.
Tror det är knappen som skavt..
Jag hade blivit hur nojig som helst!

Sadeln är alltför dyr för att den skall riskeras.
Skulle du kunna göra något åt knappen så länge?
Täcka den med något?

Jag har suktat efter dressyrstövlar en tid men funderat på om inte sadeln kan skulle kunna skadas, om man har otur, alltså... Jag har hur som helst inte köpt några med dragkedjan framtill.

Det kan säkert vara olika på olika stövlar, men kanske också beroende på hur man själv sitter, eller har knästöd från sadeln så att underskänkeln hamnar på något vis...

Har du undersökt hur det blir när du sitter i sadeln?
 
Jag hade blivit hur nojig som helst!

Sadeln är alltför dyr för att den skall riskeras.
Skulle du kunna göra något åt knappen så länge?
Täcka den med något?

Jag har suktat efter dressyrstövlar en tid men funderat på om inte sadeln kan skulle kunna skadas, om man har otur, alltså... Jag har hur som helst inte köpt några med dragkedjan framtill.

Det kan säkert vara olika på olika stövlar, men kanske också beroende på hur man själv sitter, eller har knästöd från sadeln så att underskänkeln hamnar på något vis...

Har du undersökt hur det blir när du sitter i sadeln?
Jag rider i mina gamla stövlar sålänge, vågar inte riskera.
Jag kan tänka mig att knappen inte går emot när passet är lugnt och jag sitter normalt, men jag har ju unghäst och man vet aldrig när det blir stökigt så vågar inte chansa.
Är egentligen inte helt nöjd med stövlarna så kanske säljer dem och köper några andra istället..

Det är ju hur många som helst som har stövlar med dragkedjan placerad på insidan så jag gissar att det inte brukar vara problem..
 
Jag rider i mina gamla stövlar sålänge, vågar inte riskera.
Jag kan tänka mig att knappen inte går emot när passet är lugnt och jag sitter normalt, men jag har ju unghäst och man vet aldrig när det blir stökigt så vågar inte chansa.
Är egentligen inte helt nöjd med stövlarna så kanske säljer dem och köper några andra istället..

Det är ju hur många som helst som har stövlar med dragkedjan placerad på insidan så jag gissar att det inte brukar vara problem..
Det är ungefär så jag resonerat. Det kan ju inte vara ett problem, för då hade stövlarna väl inte varit så populära?

Samtidigt så har jag tänkt att alla kanske inte är lika nojiga med sadeln som jag är.

Det finns ju dessutom känsligare läder i vissa sadlar och tåligare i andra.
 

Liknande trådar

A
Dressyr Hej! Jag hoppas att så många som möjligt kan svara på denna fråga!! Jag undrar om det är någon av er som har ett par Cavallo Piaffe...
Svar
7
· Visningar
2 261
Senast: Charlotte67
·
U
Utrustning Har ett par slitna Mountain Horse stövlar (vida) som sjunger på sista refrängen nu. Är jättenöjd med dem och har haft dem i 3 år nu men...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Colombia_Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp