Skav av utrustning & tunn päls vid pälsfällning...

bapro

Trådstartare
Är det nån mer än jag som har en känslig häst, som vid pälsfällning får skav, eller väldigt utunnad päls, vid bak-kanten på schabraket & i sadelgjordsläget, i nacken av grimman...och liknande ställen.
Nu såg jag att hon fått lite skav (utunnad päls) där jag har mina skänklar oxå :eek:
(och hon hade ordentliga bogskav i vintras, men det har nästan växt ut nu...)
Har haft en häst med liknande problem tidigare,
Fast det var mer när man använde ryktsten och så vid pälsfällningen så fick hon extremtunn päls på hals & huvud...
Det växte ju ut efter någon vecka....

Upplever det som att de fäller pälsen snabbare än den nya växer ut...

Och det blir ju extra synbart där det ligger nåt emot och "nöter"...
För där trillar den ju av ännu fortare...

Finns det nåt att göra åt detta, eller är vissa hästar bara känsliga när de fäller?
 
Sv: Skav av utrustning & tunn päls vid pälsfällning...

Ja vissa hästar är jättekänsliga just runt pälsfällningen. Jag har ett fullblod som överhuvud taget är känsligt runt skav, blir hundra värre runt pälsfällningen. Jag har ett renskinn under sadeln som tog bort allt skav så fort jag började använda det - håren på renskinnet rör sig med hästen, så ingen friktion över huvud taget blir möjlig. de är ganska dyra, ca 500 kr, men man brukar kunna få två underlägg ut av ett skinn, och de håller länge. tycker det är VÄL värt priset för att undvika obehag hos pållen! Kör med lammskinn runt nackstycket....att trä nosgrimman över nackstycket istället för på undersidan hjälper också en del.
 
Sv: Skav av utrustning & tunn päls vid pälsfällning...

Ja, vi har en häst i stallet som få fort det är dags för pälsfällning (både vår och höst) så får hon skav av tränset och grimman i ansiktet, av schabraket, sadelgjorden och även skänkeln...

Så du är inte ensam...

I hennes fall så är det fårskinn som gäller lite här och var för att det inte ska bli alltför allvarligt.
 
Sv: Skav av utrustning & tunn päls vid pälsfällning...

Ja, renskinn bör jag ju lätt kunna fixa (när man bor i norrbotten :p )
Ligger dom kvar bra utan remmar & dylikt? Glider inte sadeln mkt med ett sånt? (direkt-tanke från en som haft mkt problem med att sadeln glider fram :D )
Det är lite tråkigt med skavfläckarna, för det blir ju gråa (ljusare)fläckar där pälsen är utunnad och hästen är svart :cry:
Men på en månad är hon väl fin igen kanske...
:banana:
 
Sv: Skav av utrustning & tunn päls vid pälsfällning...

Skinnet ligger faktiskt otroligt stilla och bra under sadeln, många använder dom utan några remmar och spännen det vet jag (tror att undersidan av skinnet liksom "suger" fast mot undersidan av sadeln, du har ju pälsen ner mot hästens päls). Men jag har tagit av kardborr fästena på en gammal avdankad vojlock och sytt fast dem på renskinnet istället, för att underlätta smidig sadling utan att behöva hålla på och knyckla med skinnet och att det ska ligga jämt och rätt osv. har räckt med fästen runt sadelgjords stroppen, alltså har inte sytt fast ngt att trä sadelgjorden igenom, funkar kanon, ligger perfekt!
Var noga med att lägga skinnet så att pälsens riktning på skinnet motsvarar pälsens riktning på hästen (så gott det går). Ofta finns det virvlar och olika riktningar i skinnet, då lägger du skinnet så att på de flesta ställen det stämmer med riktningen, och förstås att pälsen är i rätt riktning främst där skav problemen sitter....om du fattar hur jag menar. Du behöver inte heller att skinnet "täcker" hela sadeln, dvs behöve rinte nödvändigtvis vara vojlock storlek, det viktiga är att den ligger jämt och främst under i sadelstaden och där skavet är.....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har ni några erfarenheter av hästar som är känsliga i pälsen/huden vid pälsfällning på våren? Mitt fullblod är extremt känslig rent...
Svar
18
· Visningar
6 328
Senast: mackan
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Constance
·
E
Hästvård Min kompis har köpt en häst och det har visat sig att han väldigt lätt får skav. Han är väldigt kortklippt så nu när han har fått skav...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: Muehh
·
Utrustning Är det någon mer som har problem eller märker av sk. vinter skav på sina hästar? Är det pga lång päls eller vad??? Varje vinter så får...
Svar
9
· Visningar
1 014
Senast: Havregryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp