Skav på Fiffi! 😱

Jag säger bara: Heather Moffet seat bone saver!
Haft stora problem ned skavsår och det som hjälpt mig har varit denna kombinerad med halkiga, sömfria trosor. Och även om namnet på produkten hänvisar till sittbenen, hjälpte den mig mot skavsår på fiffin. Och det är sjukt skönt att sitta på den. Gjord av ett speciellt material som även används av nasa.
 
Hjälp mig! Hur undviker man att få skav på fiffis yttre delar under ridpassen? Har testat trosor utan söm, vaselin, cykelbyxor mellan trosa och ridbyxa mm. Fruktansvärt pinigt att få skavsår där!
Ridunderbyxor eller cykelunderbyxor. Alltså såna där vadderade.

Provade såna för några år sen, och blev helt såld. Jag förstår inte att inte fler rider med dem, i cykelsporten är de jättevanliga. Och då är cykelsadlar mindre skavsårsframkallande är hästsadlar.
 
En sadel som passar din anatomi är det dyra men tyvärr enda vettiga svaret. Trosor av glidigare material vet jag hjälper endel men är sitsen på sadeln fel utformad för ens egen anatomi så hjälper det inte nämnvärt.
Har man vadderade underbyxor kan man rida i vilken sadel som helst utan att få skav.
 
Jag säger bara: Heather Moffet seat bone saver!
Haft stora problem ned skavsår och det som hjälpt mig har varit denna kombinerad med halkiga, sömfria trosor. Och även om namnet på produkten hänvisar till sittbenen, hjälpte den mig mot skavsår på fiffin. Och det är sjukt skönt att sitta på den. Gjord av ett speciellt material som även används av nasa.
Var hittar man en sån muff sätes ben räddare? 😁
 
Har du provat? Tror faktiskt inte det är fysiskt möjligt att få skav i en castellibyxa.
Jag vet inte vad castelli är men jag har ett par cykeltrosor från craft som fungerar utmärkt för spinning men är direkt smärtsamma att rida i. De luggar mig samt dynan orsakar värre tryck en bit bak.
 
Jag vet inte vad castelli är men jag har ett par cykeltrosor från craft som fungerar utmärkt för spinning men är direkt smärtsamma att rida i. De luggar mig samt dynan orsakar värre tryck en bit bak.
Castelli är en klädtillverkare som gör mycket bättre kläder än craft. Det är rätt stor skillnad mellan olika märken. Det finns också speciella vadderade ridtrosor som fungerar bra.
 
Återigen, har du provat? Finns också ridunderbyxor med vaddering, om man tycker det känns märkligt att rida i cykelunderbyxor.
Jag minns faktiskt inte vilka jag har/inte har provat. Jag har inte fört bok men jag har provat mängder av märken och modeller som folk precis som du nu säger att av dem får man aldrig skav och det fungerade inte för mig någon av dem. Det som fungerar för mig är en sadel som passar min anatomi och med den har jag inga problem med skav så nu slipper jag en massa special. Vi är alla olika och det som fungerar för en fungerar inte för alla.
 
Jag minns faktiskt inte vilka jag har/inte har provat. Jag har inte fört bok men jag har provat mängder av märken och modeller som folk precis som du nu säger att av dem får man aldrig skav och det fungerade inte för mig någon av dem. Det som fungerar för mig är en sadel som passar min anatomi och med den har jag inga problem med skav så nu slipper jag en massa special. Vi är alla olika och det som fungerar för en fungerar inte för alla.

De är ju specialdesignade för att undvika skavsår, det är hela poängen med dem. Så det är ju inte precis så att de ”passar en”. Det är lite som att säga att man inte kan rida i ridbyxor, för de får man skav av.

Eftersom du inte hört talas om t ex Castelli, så tänker jag att du kanske inte provat de lite bättre märken som inte går att köpa i Sverige? Ridvarianten (märket heter Derriere Equestrian) går inte heller att köpa i Sverige, och har dessutom bara funnits ett par år.

Jag rider på ridskola och rider därför i alla möjliga olika sadlar, fler än vad en privatryttare i regel gör (såvida du inte har femton-tjugo olika sadlar till din häst), därför vågar jag lova att med rätt underbyxa spelar sadeln ingen roll.
 
De är ju specialdesignade för att undvika skavsår, det är hela poängen med dem. Så det är ju inte precis så att de ”passar en”. Det är lite som att säga att man inte kan rida i ridbyxor, för de får man skav av.

Eftersom du inte hört talas om t ex Castelli, så tänker jag att du kanske inte provat de lite bättre märken som inte går att köpa i Sverige? Ridvarianten (märket heter Derriere Equestrian) går inte heller att köpa i Sverige, och har dessutom bara funnits ett par år.

Jag rider på ridskola och rider därför i alla möjliga olika sadlar, fler än vad en privatryttare i regel gör (såvida du inte har femton-tjugo olika sadlar till din häst), därför vågar jag lova att med rätt underbyxa spelar sadeln ingen roll.

Jag får skav på fiffi ibland och köpte för något år sen en vadderad ridtrosa från Derriere Equestrian. Den funkade inte. Fick lika mycket skav med den som utan. Det är ju inte sittbenen jag får skav på.
 
Jag har provat ett antal modeller av ridunderbyor, men de har samtliga funkat sämre än vanliga trosor. När det har upprepat sig ett antal gånger, visar det sig att jag är svårmotiverad för att köpa fler dyra grejer.

Vissa sadlar funkar bättre än andra, tyvärr måste jag kompromissa med min häst när det gäller sadel. Trosor i glatt syntetmaterial funkar bättre än bomull. Oskodda ridbyxor funkar bättre än skodda. Vaselin är bra att ha.
 
Jag får skav på fiffi ibland och köpte för något år sen en vadderad ridtrosa från Derriere Equestrian. Den funkade inte. Fick lika mycket skav med den som utan. Det är ju inte sittbenen jag får skav på.
Nej, skav på sittbenen tror jag är jätteovanligt, aldrig hört någon som fått det. Det vanliga är väl just att man får skav på de ädlare delarna?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 531
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 032
Senast: viltmilla
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp