Skav på Fiffi! 😱

Ja, precis så! :)
Men såå sällsynta är de inte, men de flesta väljer att köpa nåt djupt som satan som håller dem kvar på ryggen, flata säten gör att man måste träna sitsen lite mer.
Detsamma gäller ju extrema knästöd som låser fast ryttaren .

Jag fattar inte hur man ens kan rida i sådana sadlar? Jag tycker de är så hemska! När jag fortfarande red i bomsadlar var islandssadlar åt dressyrhållet det enda tänkbara som var åt dressyrsadelhållet för mig. I en dressyrsadel som låser fast känner jag mig helt statisk. Jag måste kunna röra mig. Jag gillar annars den raka sitsen men fastlåst vill jag inte vara.
 
Jag fattar inte hur man ens kan rida i sådana sadlar? Jag tycker de är så hemska! När jag fortfarande red i bomsadlar var islandssadlar åt dressyrhållet det enda tänkbara som var åt dressyrsadelhållet för mig. I en dressyrsadel som låser fast känner jag mig helt statisk. Jag måste kunna röra mig. Jag gillar annars den raka sitsen men fastlåst vill jag inte vara.

Nej precis.

Tycker det senare åren ang dressyrsadlar som säljs blivit bättre allmänt, att de modernare mer främjar öppnare säten och mindre ”knästöd ”.
Vissa dressyrsadlar är ju helt extrema ang att per utformning totat ”låsa fast” ryttaren . Det främjar ingen ryttare om vi ser till att i grunden verkligen istället lära sig /kunna rida .
 
Nej precis.

Tycker det senare åren ang dressyrsadlar som säljs blivit bättre allmänt, att de modernare mer främjar öppnare säten och mindre ”knästöd ”.
Vissa dressyrsadlar är ju helt extrema ang att per utformning totat ”låsa fast” ryttaren . Det främjar ingen ryttare om vi ser till att i grunden verkligen istället lära sig /kunna rida .
Det är ju en positiv utveckling :) Jag har inte ridit i någon bomsadel mer än någon enstaka gång på provridningar inför hästköp de senaste 9-10 åren så jag har ingen koll alls på bomsadlar längre.
Ja! Hemska! Hur ska man kunna (lära sig) rida i en sådan?
 
Nej precis.

Tycker det senare åren ang dressyrsadlar som säljs blivit bättre allmänt, att de modernare mer främjar öppnare säten och mindre ”knästöd ”.
Vissa dressyrsadlar är ju helt extrema ang att per utformning totat ”låsa fast” ryttaren . Det främjar ingen ryttare om vi ser till att i grunden verkligen istället lära sig /kunna rida .

Den dagen man skaffar en extremt känslig häst med stor gång så är man tacksam för att det finns sadlar med lite mer ordentliga knästöd och/eller djupare säte. Då har att "kunna rida" inte speciellt mycket med saken att göra utan det är sitta tillräckligt stilla och inte störa som är problemet. Själv rider jag i allt från Amerigo CC, Albion SLK Ultima och en Westernsadel och tycker inte jag är speciellt låst i en mer "klassisk" sadel eftersom jag inte har behov av att kunna röra mer än minimalt. Då har jag haft mer skavsårsproblem i den öppnare sadeln med tyngdpunkten långt fram och det är inte pga att jag hasar runt utan pga att min egen anatomi inte passar lika bra.
 
  • Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 529
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 032
Senast: viltmilla
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp