Bukefalos 28 år!

Skav på manken

vippan

Trådstartare
Jag har en häst som fått skav på manken av täcket. Är det någon som har något bra tips på vad man kan göra (förutom att låta honom gå utan täcke vilket inte är aktuellt)? Jag har provat många olika modeller på täcke men alltid samma problem. Han har en mycket hög och "vass" manke. :confused:
 
Köp Horseware täcken med Wug design! Skaver garanterat inte... Är dessutom glatt tyg inuti, så det "glider" över manken eller vad man ska säga... :p
 
*viftar ivrigt med handen* Jag köpte ett fårskinn som jag klippte en bit utan och fodrade täcket på insidan över manken med! Skavet försvann så gott som direkt! :bump:.
 
En gammal häst i stallet (väldigt hög och spetsig manke) fick fick också skav nu i vinter. Provade med mitt bogskydd på henne och det fungerade bra. Annars låter fårskinn som en god idé.
 
Kan tillägga att min kuse fick skav av bogskyddet :(, fårskinn kostar en slant men det har man igen sen. Jag lägger hellre 3-400 :- spänn på ett fårskinn än att min häst ska ha ont och inte kunna bli riden pga manksår som det ganska snabbt kan bli.
 
skaffa ett bogskydd,på min ponny går det över manken iaf.
du kan oxå skaffa ett täcke,eh hur förkalar man detta nu då=)
ett täcke som går upp den bra bit över maken,en bit upp på halsen = ger inte skav.
eller kan du tejpa med silvertejp.
sen kan du sätta dit nått ludd eller som nån annan skrev fårskinn.
eeh....och just det prova liet pälsglans då gilder det bättre.

lycka till !
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

johanna
 
de gånger mina hästar fått skav är för att täcket inte passat, antingen får man gå ner en strl, eller så köp ett täcke med halvhals så det går en bra bit ovanför manken.
en del hästar drar ju jämna storlekar som 130 istället för 135, när det blir lite för stort så blir det "drag" i bogen och sömmen vid manken gnider fram o tillbaka när dom rör sig.....
 
Jag ska prova med fårkinn. Jag var inne på det spåret själv men det är ju bra att höra andras åsikter. Bogskydd har han redan men skavet är längre upp mot manen än vad bogskyddet täcker. :)
 
min pålle får utan bogskydd skav på bogarna och med bogskydd skav på manken (av bogskyddet alltså). Knivit läge :crazy:
 
Jaså.. I alla fall dom bogskyddena jag har ligger precis bakom manken.. Är det mitt på manken, eller där täcket börjar?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Ponylove
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
364
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 228
Senast: iNHALE
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp