E

eloon__

Min kompis har köpt en häst och det har visat sig att han väldigt lätt får skav. Han är väldigt kortklippt så nu när han har fått skav ser man själva huden och det är lite rosa på vissa ställen.. Det är mest vid bogen. Men även på frambenen där täckeskanten gå imot när han går, på ryggen och på höftbens-knölarna. Nu har han även fått skav precis där schabraks-kanten går så hon får rida med en filt under sadeln nu.. =/ Och schabraket har han typ max en timme om dagen, så pass känslig är han!

Blev helt förvånad av att han får så mycket skav! Ser inte skönt ut alls :( Vi tror att det har med att göra att förra ägarna klippte honom så himla kort. Det finns liksom knappt någon päls alls som skyddar huden.. Hon har försökt med det mesta; bogskyddet fick han värre skav av, pälsglansen hjälper inte då han knappt har någon päls och vet inte vad man mer kan göra.. Det vore ju helt klart bäst om han fick gå utan någonting, så att inget kan skava. Men då skulle han ju frysa massor! Nu är planen att hon ska sy ett eget bogskydd, eller så på glansigt typ vid bogen på täcket. Mest ett desperat försök att rädad bogen, nu när den börjar bli rosa på skaven..

Hjälp? Jag har aldrig sett något liknande så jag kan inte komma på något bra.. Någon som är bra på detta och vet vad man ska ta sig till? :confused:


/E
 
Sv: Skav...

- Täcke med nylonfoder (inte för tjockt) till att börja med.
- Fortsätta med pälsglansen.
- Undvika täcke så mycket som möjligt om det inte är minusgrader eller regnar & blåser.
- Fårskinnsvojlock.
.....har jag kommit fram till efter att ha haft samma resa (inte SÅ illa dock). Nästa år blir det filtklippning!

Ska följa denna tråd med intresse......
 
Sv: Skav...

B-vitamin kan hjälpa! (Förutsatt att han är känslig generellt och att det inte enbart beror på klippningen).

Gärna både flytande och i pulverform, tex foderjäst(?). (Har hört att det är bättre från flera olika källor, är dock absolut inte säker).
 
Sv: Skav...

Skaffa ett täcke som inte skaver (upplever att ju "glansigare" insida vid bogen och desto större utrymme utan att passformen blir dålig = desto mindre skav). Ett bogskydd kan också fungera men upplever att det är opraktiskt och inte alltid hjälper - bättre i längden att skaffa ett täcke som inte skaver (det går, jag lovar! ;) )
Använd fårskinnsvojlock vid ridning, kan även fungera med teddyvojlock men det blir ju "klumpigt" lite snabbare upplever jag.

Jag hade himla problem med grimmor till min häst. Var det inte nylonet/fodret över nos och nacke som skavde så var det sidoremmarna eller spännena :p Lyckades få tag på en grimma med ganska runda spännen och fixade nosludd på sidostyckena och över nosen så fungerade det bra. Fast det underlättade när vi slutade ha grimmorna på i hagen, då räckte det med ludd på nosen.
 
Sv: Skav...

Om hästen får skav just vid schabrakskanten kan det bero på att den är ganska kort i ryggen(?), jag red en sån häst som man bara kunde ha vojlock på, det funkade på den hästen. Om hästen får skav på fler ställen av sadeln/schabraket så skulle jag satsa på ett renskinn underst, det är det bästa jag vet mot skav.
Lin fröpellets ger bättre pälskvalitet tycker jag, min häst hade rejält med skav förra vintern när jag köpte honom klippt, i år har han fått ca 3 del linfröpellets per dag, och nästan inget skav.
Tänk också på att täcket ska passa bra, och inte vara för tungt (förutom att det bör ha glansig insida överallt, även över höftknölarna). Horseware ger minst skav på min häst. Och så pälsglans, som andra redan har skrivit.
 
Sv: Skav...

håller med om att renskinn är suveränt! min häst får skav på vintern av fårskinn, men med renskinn under sadeln blir pälsen jättelen och fin - inget skav alls.

linfrö tror jag också på.
 
Sv: Skav...

Svarar alla: Tack för tipsen! :bow:

Nu kör hon på detta;
  • utan täcke, nylonfodrat regntäcke vid oväder
  • ska börja ge linfrö
  • ska börja ge b-vitamin
  • pälsglans
  • rider med tunn filt istället för schabrak

Så nu får vi se hur det går och hålla tummarna för att det blir bättre! :)
 
Sv: Skav...

Om den får skav på bogarna av täcket så kan du prova glansspray runt bogdelen, brukar fungera riktigt bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 477
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 052
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp