Skavsår av halsband med gps

gul_zebra

Trådstartare
Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att den ena fått skavsår, så han har gått utan halsband ett tag så att skavet fått läka.

Nu har halsbandet åkt på igen - nåja, inte det gamla då utan ett nytt likadant, samma sort som han alltid haft utan problem innan. Resåren slits så vi byter ut det då och då och antog att det förra var ett måndagsex eftersom han aldrig haft problem innan. Återigen har han börjat få skavsår. Han har haft halsbandet på dygnet runt den senaste veckan då vi varit bortresta och haft kattvakt, kanske hade han sluppit sår om vi tagit av halsbandet varje kväll men vi trodde på måndagsexemplar och tyckte att det var enklast för kattvakten då han tenderar att rusa ut när man kommer hem och öppnar dörren.

Min fundering är om det finns halsband som har lägre risk för skavsår? Det måste dock vara säkert så det lossnar om han fastnar någonstans - helst med resår, halsband med spännen lämnar han lite överallt. Hur är det med skinnhalsband, är de bättre?

Eller finns andra lösningar? Känns som att sele vore bättre för att fördela vikten av gpsen, om det inte vore just för att den ska kunna lossna också.

Bästa vore ju chip med inbyggd gps, kan nån vara snäll och uppfinna det eller? 😅
 
En idé, som jag inte vet om den funkar, är ett halsband fodrat med satin. Det sliter mindre på pälsen och då kanske huden också skyddas?
 
Min stora katt har ett utan resår som är inställt efter hans vikt och löser på så sätt ut ifall han skulle fastna.
Kanske resåren gör att att halsbandet rör sig mer och därigenom skaver?
 
Vore ju drömmen, men hur tusan ska en ladda katten? ;)
Med radiovågor

(generalagenten lyckades en gång ladda en urladdad jakthunds-GPS som låg i min demente släktings jackficka. Tele2 bjöd på att fjärrladda telefonabonemanget. Och Polisen kunde använda GPS-appen till att hitta och köra hem Släkting med hund. De var drygt 4 mil hemifrån när de hittades)
 
Med radiovågor

(generalagenten lyckades en gång ladda en urladdad jakthunds-GPS som låg i min demente släktings jackficka. Tele2 bjöd på att fjärrladda telefonabonemanget. Och Polisen kunde använda GPS-appen till att hitta och köra hem Släkting med hund. De var drygt 4 mil hemifrån när de hittades)
Teknikanalfabeten hade ingen aning om att det var möjligt!
Då blir ju nästa fråga varför ingen marknadsför det, är det dyrt och krångligt?
 
Med radiovågor

(generalagenten lyckades en gång ladda en urladdad jakthunds-GPS som låg i min demente släktings jackficka. Tele2 bjöd på att fjärrladda telefonabonemanget. Och Polisen kunde använda GPS-appen till att hitta och köra hem Släkting med hund. De var drygt 4 mil hemifrån när de hittades)
Det går inte att fjärrrladda en GPS-enhet på det där sättet, och det vore hälsovådligt för allt levande som kom i vägen för laddningen, plus att all elektronisk utrustning som inte var skärmad skulle kunna skadas.

Däremot går det att SPÅRA en passiv GPS (alltså en utrustning som inte längre har ett fungerande batteri) om den är konstruerad så. Det är så din släkting hittades.
 
Biothane skaver inte om det sitter bra.
Men jag skulle kanske inte vilja använda det i halsband som ska sitta på när katten är ute själv. Det är nämligen väldigt starkt. Min erfarenhet av hästutrustning i biothane är att det är sömmar eller spännen som går sönder, inte själva remmen. Toppen till träns när en rider i ruskväder! Men om katten fastnar så kanske det inte är optimalt, tänker jag.

Läder/skinn kan absolut skava, särskilt om det blir smutsigt/blött och sen får torka osv. Men bör inte göra det om halsbandet passar och sköts om (görs rent, smörjs vid behov etc).

EDIT: kom på att det finns ju säkerhetsspännen, som öppnar sig om katten fastnar.
 
Jag vet inte om det skulle hjälpa, men vi har ett som är helt i resår (alltså inte bara en snutt) på vår katt med GPS. Pälsen blir lite skavd typ såhär års när han fäller men inte annars och har aldrig blivit påverkad på huden. Det har även säkerhetsspänne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Ska börja jobba i stall och hunden ska vara med ganska mycket, kanske inte heldagar, men mycket. Då kommer jag ha honom lös, vilket inte...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Glimfeather
·
Utrustning Jag har tittat på en massa gamla trådar här på buke, men ínte hittat något som svarar på mina frågor. Lägger därför in en egen tråd och...
Svar
5
· Visningar
920
Hästvård Med riskt för att bli tjatig eftersom det finns fler hudtrådar nu men inget stämmer med detta.. Kanske någon har tips eller förslag...
Svar
3
· Visningar
1 332
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp