skelögdhet

@Sassy om du fortfarande bor i Gbg så har Mölndal ortoptister, evighetslång väntetid till Ögon där. Men Dahlgrens optik i Stenungsund har en ortoptist från Lundby hos sig vissa dagar, det var hos henne jag började.

Tack! Stenungsund är jag ju i med jämna mellanrum. (Eller ja, passerar åtminstone :yuck:
 
Skelade du inåt eller utåt som barn? Var du från början en inåtskelare och nu skelar utåt så går det i många fall att korrigera skelningen.
Det minns jag inte tyvärr, jag tror att jag skelade utåt då också. Det är nästan 30 år sedan operationen så minnet sviker mig tyvärr ^^
 
Jag skelade kraftigt när jag var liten och hade lapp för ögat mellan två och sex års ålder. Skelningen blev tillräckligt bra för att inte behöva opereras och jag har sedan dess bara skelat när jag är trött. Jag har haft glasögon hela tiden men använt dem mycket sparsamt eftersom jag egentligen har en ganska bra syn.

Nu har jag dock varit hos optikern och fått läsglasögon och då blev jag upplyst om att jag bara tittar med ett öga i taget. Tydligen väljer jag att använda mitt vänstra öga och det har resulterat i att musklerna är överansträngda. Jag har på senare år haft jobbiga anfall av migrän som suttit koncentrerad till vänster öga och det är ju ganska troligt att det beror på mitt synfel. Är det förresten migrän om det beror på ögonen?

Nu har jag hursomhelst legat hela helgen med "migrän". Jag har inte så hysteriskt ont som vissa kan ha men jag kräks och blir fruktansvärt trött och urlakad. Jag funderar på om jag ska ringa optikern och höra om det är någon idé att gå till ögonläkare.

Har någon av er erfarenhet av liknande situation? Är det någon som, liksom jag, använder ett öga i taget och har ni isf problem av det? Går det att göra något åt det? Optikern trodde att det skulle hjälpa om jag började använda mina vanliga glasögon men hon verkade ärligt talat ganska osäker.


Jag skelar. Ögonen opererades då jag var vuxen (på grund av andra hälsoproblem och operationer som prioriterades före under tonårstiden). Jag hade en riktigt grav skelning utåt-uppåt och har aldrig kunnat samordna ögonen.

Har gjort tre skelningsoperationer nu och det är inte perfekt, men enormt mycket bättre. Har dock inte samsyn och de gånger jag lyckas fokusera med båda ögonen samtidigt ser jag dubbelt. Min läkare vill inte operera ögonen igen pga hur all ärrvävnad som är kvar efter de tidigare operationerna, och han sa även att dubbelseendet kan bli ett större problem än nuvarande skelning som mest är estetisk.

Har specialslipade glas som görs om varannan år ungefär, med ny mätning och kontroll. Skelningen syns alltid, men blir mer extrem om jag är trött eller om jag slappnar av och inte aktivt fokuserar blicken. Jag blir snabbt trött i ögonen och får spänningshuvudvärk, inte migrän dock. Löser det vanligen med mörkare glas - det gör stor skillnad för mig. Samt övningar för att slappna av i nacke, axlar, käkar.

Som @mandalaki skrev... har du frågor så gå till en ögonläkare och fråga. De har bättre koll än optikern.
 
Jag skelar. Ögonen opererades då jag var vuxen (på grund av andra hälsoproblem och operationer som prioriterades före under tonårstiden). Jag hade en riktigt grav skelning utåt-uppåt och har aldrig kunnat samordna ögonen.

Har gjort tre skelningsoperationer nu och det är inte perfekt, men enormt mycket bättre. Har dock inte samsyn och de gånger jag lyckas fokusera med båda ögonen samtidigt ser jag dubbelt. Min läkare vill inte operera ögonen igen pga hur all ärrvävnad som är kvar efter de tidigare operationerna, och han sa även att dubbelseendet kan bli ett större problem än nuvarande skelning som mest är estetisk.

Har specialslipade glas som görs om varannan år ungefär, med ny mätning och kontroll. Skelningen syns alltid, men blir mer extrem om jag är trött eller om jag slappnar av och inte aktivt fokuserar blicken. Jag blir snabbt trött i ögonen och får spänningshuvudvärk, inte migrän dock. Löser det vanligen med mörkare glas - det gör stor skillnad för mig. Samt övningar för att slappna av i nacke, axlar, käkar.

Som @mandalaki skrev... har du frågor så gå till en ögonläkare och fråga. De har bättre koll än optikern.

Tack snälla för svar! Så bra att få höra om andras erfarenheter. Min skelning var ganska rejäl när jag var liten. Det ena ögat "satt fast" inåt men det försvann sedan och sedan dess har jag bara skelat vid trötthet. På senare år tycker jag dock att ögat fastnar i "skelläge" längre än det gjort tidigare. När jag har klasser i skolan ser barnen inte var jag tittar och jag får svårt att fokusera rätt. Det är väl därför jag får huvudvärk, förstår jag nu. Inte att jag endast använder vänster öga.

Betalar du full kostnad för dina glasögon eller ingår de i sjukvårdsförsäkringen?
 
Om jag får fråga @Elendil , och kapa tråden lite halvt. Solglas, som jag har och älskar (och måste ha!). Men som är så dyra! Hur skulle det funka med solglas utan själva prismat i, och bara korrigering för det lilla synfelet jag har, hur skulle det funka, eller kvittar det? Eller är det prismat som gör allt? Tror jag har 4 i prisma på varje öga.
 
Om jag får fråga @Elendil , och kapa tråden lite halvt. Solglas, som jag har och älskar (och måste ha!). Men som är så dyra! Hur skulle det funka med solglas utan själva prismat i, och bara korrigering för det lilla synfelet jag har, hur skulle det funka, eller kvittar det? Eller är det prismat som gör allt? Tror jag har 4 i prisma på varje öga.

Har du ständigt prisma så tror jag att det blir väldigt svårt att ta bort dem i solglas. Det är prismorna gör att du för en bild istället för två.

Ett alternativ är att du köper suncovers istället och har över dina vanliga glasögon.
 
Har du ständigt prisma så tror jag att det blir väldigt svårt att ta bort dem i solglas. Det är prismorna gör att du för en bild istället för två.

Ett alternativ är att du köper suncovers istället och har över dina vanliga glasögon.

Ah okej, då får jag köra vidare så och börja skramla till ett par nya. Har redan ett par, men de börjar bli repiga. Vill helst ha ett par vanliga och ett par solglas :)

TACK för svar!
 
Tack snälla för svar! Så bra att få höra om andras erfarenheter. Min skelning var ganska rejäl när jag var liten. Det ena ögat "satt fast" inåt men det försvann sedan och sedan dess har jag bara skelat vid trötthet. På senare år tycker jag dock att ögat fastnar i "skelläge" längre än det gjort tidigare. När jag har klasser i skolan ser barnen inte var jag tittar och jag får svårt att fokusera rätt. Det är väl därför jag får huvudvärk, förstår jag nu. Inte att jag endast använder vänster öga.

Betalar du full kostnad för dina glasögon eller ingår de i sjukvårdsförsäkringen?


Säg automatisk vem / vad du tittar på så vet barnen vad du menar och behöver inte följa din blick. :) Jag upplever också att ev samtalspartner kan få svårt att få tydlig ögonkontakt ibland (om jag är trött ex), och då blir de nervösa och har svårt att veta hur de ska hantera det. Men det handlar ju mer om dem och deras känsla, än om mig.

Glasögonen täcks inte av sjukvårdsförsäkringen - tyvärr! För dyra är de! Den faktiska synnedsättningen är inte tillräckligt stor för att glasögonen ska definieras som hjälpmedel, inte här i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 149
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 728
Senast: Skorpion76
·
Kropp & Själ Jag vet att flera här inne lider av migrän, så ni kanske har lite svar på mina funderingar. Jag har alltid lidit av huvudvärk. Av för...
2
Svar
28
· Visningar
4 212
Senast: Garaget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp