Skenande stallbygge

fejko

Trådstartare
Jag bygger om mitt stall svart. Ni som har åsikter om detta kan sluta läsa och starta en egen tråd om ni vill diskutera detta. Tyvärr har jag inte råd att göra det vitt.

Hur som helst kom jag överens med byggarna om att renovera stallet. Mura tre väggar och höja taket. Detta skulle kosta 70000. Sedan framkom det även att första väggen var rutten och behövde göras om och jag gick med på detta. Jag har hela tiden sagt att jag har begränsade resurser och försökt bromsa, men det har tillkommit saker hela tiden och när jag frågat vad det kostar har jag inte fått något svar eller något svävande svar som att "det är inte så dyrt" och att det måste du göra. Häromdagen bad jag om en redovisning. Där stod arbete 50 000 material 20 000 och övrigt: ett antal saker utan prisuppgift. När jag ringer en av dem får jag inget direkt svar om vad det kan kosta, när jag pressar honom mer och själv försöker klura ut, visar det sig att det övrigt kommer upp i ca 40 000 kr. Helt plötsligt är stallbygget uppe i 110 000 i stället för 70 000 och detta är pengar jag inte har. Jag måste äver renovera skorstenen samt betala panträtt och lagfart när jag så småningom köper huset (har ett kontrakt med ägarna att jag ska köpa stället så fort avstyckningen är klar).

Vad ska jag göra?
 
Vilken jobbig situation du är i. Tråkigt att det blev så fel med alla kostnader. Jag tycker att du ska prata med arbetarna och be att få veta exakt vad det kostar och vad som kostat så mycket. Om jag inte minns fel var det satt ett pris 70000:- från första början. Försök att påpeka detta. Dessutom var arbetet svart, det är ju på sätt ock vis bra, för de kan inte kräva några pengar av dig, för då tas det upp att det är svartjobb.
 
Nej dom kan ju inte gå till kronofogden :D Däremot kan de kanske jaga utanför hästhagen :crazy: eller hitta på andra otrevligheter...fast man får väl hoppas att de inte är sådana.
Jag har inte fått räkningen ännu, så jag hoppas fortfarande på lite rabatt ;) Pratade med byggaren nyss och han sa "vi försöker inte lura dig". Samtidigt känner jag mig lite lurad aftersom de bara klampat på och velat göra dittan och dattan utan att riktigt tala om vad det kostar. :cry:
 
Vet inte hur mycket du kan göra för att lindra det som redan skenat iväg...

För alla parters säkerhet bör man dock komma överrens om kostnad och åtgärd för varje sak, och varje tillkommande sak. Innan man står där. Och detta borde än mera vara intressant för båda parter när det är svart.

Men om ursprungsreparationen kostade 70´ hur kan den sista väggen blivit mera än hälften så dyr av ursprungspriset? Var snäll, rak och ärlig och försök att föra en dialog med din "svartis" så kanske det löser sig för även de borde förstå din sida av det hela. Hur väl känner du dem?

Tänk också på att just el är känsligt; för mycket av arbetet krävs en man med behörighet som skriver på - och detta kan på sikt vara en öm punkt för ditt försäkringsbolag.
 
Det är inte mycket du kan göra.
Det har skitit sig helt enkelt.

Försök att få ett lån, det är mitt enda råd.
Det är lätt att få in blanco lån i dag.
De är dyra i ränta, men i.o.m. att du bygger svart så kan du inte få riktiga fastighetslån, eller hypotekslån. Man bygger inte vitt för att man har ont om pengar. Man bygger vitt för att inte få ont om pengar. Med ett vitt bygge, så kan man låna på bygget, s.k. byggkredit.

För har man inte råd att bygga vitt, så har man inte råd att bygga svart heller, även om man tror det.
 
Elen är inte ens inräknad :cry: :cry: :cry:

Det tillkommer även fönster och dörrar som inte fanns med i ursprungsförslaget. Dessutom har de pushat hela tiden tex har de murat ytterligare en lite vägg till en duschspilta (med motiveringen, det kostar ingenting vi har block över) och satt ny träpanel på en vägg (som jag inte ens bett dom om).

Förstår inte heller hur ett stallbygge svart kan bli mer än dubbelt så dyrt som en badrumsrenovering vitt (jag har renoverat ett fuktskadat badrum för 50 000 - de höll fakturan på pricken).
 
Tror du inte man kan låna till pantbrev och lagfart och skorstensrenoveringen som jag inte gjort ännu?
 
det som är nackdelen med din situation är ju helt klart att du valt att göra detta svart och inte rent och snyggt i vitt :crazy:

håller själv just nu på och renoverar stallet och då snackar vi om ett skräp till lagård som blivit helt utblåst de senaste dagarna och sedan skall gjutas golv, spikas väggar osv, vi gör visserligen allt jobb själva som att bila bort foderbord osv, men i slutändan kommer vi inte ens i närheten av den summa av 70 000kr som du skall betala svart.

man måste med hantverkare alltid vara noga med att få allt SKRIFTLIGT så att de ej i efterhand kan salta räkningarna.....
 
Man kan låna på saker som man har.

Ett halvbyggt stall där man kan visa med hjälp av fakturor hur mycket man investerat, det går att låna på. Det vet jag, då jag har gjort så själv vid en skenande renovering. Jag visade byggplan och budget och tidigare betalda fakturor, och fick låna på det. Hade renoverat och byggt för 500 000:- och behövde 200 000:- till för att kunna göra klart.

Till lagfart kan du inte låna. Det räknas som en kostnad. Pantbrev, de köper man, så de brukar gå att låna till. Skorstensrenoveringen kan du inte låna på förrän efteråt, när den är klar och betald. Du får nog ta ett äckligt in blanco lån för 15-20% ränta. Renovera färdigt på det och sedan värdera om gården för 1 500:- och låna på nya värderingen.

Du kan dock få problem med att redovisa hur du lyckats att fixa en renovering utan att ha några kvitton på byggmaterial.

Oberoende av de moraliska aspekterna i att bygga svart, så är det ett bra sätt att sätta sig själv i klistret på. Nu så får du ju ta och reda ut det som du har ställt till, och det blir garanterat dyrare än det skulle ha blivit att renovera vitt.

Man får med lätthet in blanco lån på upp till 200 000:-, så det är väl räddningen i detta fallet. Banken brukar ha sådana erbjudanden, båda mina banker har det. SEB och FöreningsSparBanken. Det brukar också finnas ett medlemslån för de som är med i Facket, det har litet lägre ränta, runt 8-10%. Villalån ligger på runt 5% och det gör även Jordbrukskredit som du nu antagligen inte kan få förrän bygget är klart.
 
Klart att det blir billigare om man gör allt själv. Tyvärr jobbar jag heltid och är singel så jag har inte den möjligheten. Jag betackar mig för moraliska pekpinnar (se ursprungsinlägget). Dessutom kunde samma situation uppstått om jag gjort det vitt.
 
Hej!

Dom kan definitivt gå till kronofogden.
Ett jobb är inte 'svart' förrän betalning skett och betalningsmottagaren skiter i att redovisa skatt och moms.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Ja då så blir det riktigt skojjigt.

På 50 000:- kommer då arbetsgivaravgiften 28% och preliminärskatten som löneutbetalaren måste hålla inne. De 50 000:- räknas som ut efter skatt. 50 000:- rent = 73 250:- brutto vilket ger att du får lägga på 23 500:- i skatt och 20 500:- i arbetsgivaravgifter.

Ärligt talat, det lönar sig INTE att bygga svart, det är bara riskfyllt.
 
Förstår verkligen att det inte är en rolig situation Du hamnat i...men tyvärr är det ju så att Du s a s sätter Dig i en situation där Du är betagen många av de möjligheter Du skulle ha haft om överenskommelsen med entreprenören skett helt öppet s a s. Jag lägger inga moraliska aspekter på det hela..utan konstaterar bara krasst att det är priset man måste vara beredd att betala när man ger sig in i ett projekt.
Dessutom...och det känner Du förmodligen till...kan man inte med bindande verkan avtala om ett framtida förvärv av fast egendom. Jag hoppas verkligen inte att denna del kommer att innebära några problem...men ....i det fallet är ingenting klart förrän kontraktet (köpekontraktet) är underskrivet.

Hoppas Din situation ordnar upp sig...
 
Dessutom kunde samma situation uppstått om jag gjort det vitt.

Där kan jag hålla med dig, såvida du inte fått en ordentlig skriftlig offert. Men trots det dyker det oftast upp diverse saker under byggets gång. Faktisk är en god tumregel att kallt räkna med 30-50% dyrare än beräknat när man bygger. Allra helst om man bygger till/renoverar osv. man vet aldrig vad som gömmer sig i det gamla.

Tycker också du skall försöka få ett lån, betala och vara glad att bli av med hantverkarna. Dom har allt att vinna på om du bråkar och du allt att förlora.
 
Du sitter i skiten - bara att gilla läget.

Jag förstod inte riktigt, har du börjat renovera på något du inte äger ännu?

Instämmer med IU men istället så vill jag avråda från IB-lån.
Ta hellre ett privatlån, antingen av nischbank med låg ränta (Länsf eller Ikano) eller om du är med i facket ett medlemslån med fördelatig ränta på bank.
 
Alla dessa lån är In Blanco, d.v.s. utan säkerhet. De andra lånen, de med säkerhet, kallas hypotekslån. Jag lyckades få ett Företagshypotekslån, när jag behövde renovera färdigt. Och Fejko hade nog kunnat få en byggkredit om hon hade haft kvitton på sin egen investering.
 
Du har rätt, men den ockerränta du pratade om bör hon kunna slippa.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·
Hemmet Jag och min sambo är i tagen att köpa hus. Antagligen blir det precis tvärt emot det vi hade tänkt att köpa :o Men nu till...
2
Svar
23
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
L
Anläggning Har haft en kille ute från byggfirman för jag funderar på att renovera stallet. Stora problemet i nuvarande stall är att takhöjden bara...
Svar
9
· Visningar
1 675
Senast: Cyllene
·
Hästmänniskan Med anledning av citaten från en annan tråd (som ni kan läsa här nedan) startar jag en tråd med följande frågor: Vad har ert...
Svar
2
· Visningar
2 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp