Skenar, skenar och skenar...

Pettsson

Trådstartare
Är sedan ca tre månader tillbaka en stolt ägare till en islandskille. Vi fastnade för varandra första gången vi sågs och fungerar jättebra tillsammans.

Med den här hästen följde dock en del problem som jag nu har fått arbeta mycket med. Till en början stack han utan förvarning när jag red, helt "blockerad" och ja, näst intill okontakt- och okontrollerbar. Vi började från början och har nu sakta men säkert kommit i balans och har jättefina turer tillsammans, tränar också en dag i veckan vilket ger resultat för varje gång.
Han har börjat sätta om sina muskler, hittat rätt form och allt börjar falla på plats. Vi får beröm för våra framsteg och han tycker det är roligt att arbeta, har blivit väldigt glad och samarbetsvillig.

Nu är det nästa bit på resan som kommer. Att galoppera. 9 av 10 gånger vi galopperar hamnar han i samma läge som ni läste ovan, han blir tom, det går inte att kontakta honom. När man till slut får stopp står han dock helt lugnt och är som om ingenting hade hänt.
Jag vet inte hur jag ska komma vidare! Hur ska jag få detta ur honom?
Det har gått bättre i ridhus/på ridbana då vi har fattat galopp och sedan saktat av om och om igen men är vi ute eller på oinhängnat område blir han låg och drar iväg i sken.
Detta hände senast idag och jag känner mig lite uppgiven, jag vet verkligen inte hur vi ska komma över det här.

One rain stop fungerar om jag förekommer honom men i regel så hinner jag inte när vi fattar galopp, och när han väl kommit iväg finns det som sagt inget annat att göra än att hålla sig kvar och försöka nå honom.

Vad jag har uppfattat hade den förra ägaren samma problem, men jag vill lösa problemet. Det känns faktiskt som att han flyr. Han är kollad och verkar inte ha ont, har ny passande sadel och munnen är OK. Ska dock ta ut equiterapeuten inom det snaraste eftersom det hänt så mycket med honom rent fysiskt den senaste tiden.

Hur har ni gjort? Eller hur gör ni? Tips? Ideér? Vad som helst.
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Jag tycker ni ska åka till klinik och röntga rygg. Min häst höll på sådär trotts att hon inte ömmade det minsta på ryggen och hade utprovad sadel o allt sånt här hade hon kissinge spines. När ryggen sänks och tornutskotten "åker ihop" får dom ont vid KS, kan vara värt att kolla upp..Det är inget man kan se utan röntgen. Jag hade ute ET till min häst regelbundet och hon misstänkte ingenting..
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Har du kollat att utrus tning ligger bra? Hästen har inte ont någon stans?
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Som övriga sagt, kolla upp hästen först.

Om hästen är felfri så skulle jag faktiskt bara ge f-n i att galoppera ute på ett tag.

Checka av att alla knappar fungerar även ute -många övergångar- variera även tempot i de andra gångarterna. Samt träna mer på galoppen på bana. Variera tempot även här. Bryta av - fatta ny galopp. Fattningarna stärker hästen och gör den uppmärksam.
Sen när det funkar bra på bana och de övriga gångarterna ute så skulle jag testa fatta galopp ute, men bryta av efter bara några språng - absolut förekomma innan han ger sig iväg. Blir hästen laddad, skritta. När det är lugnt igen, fatta ny galopp.
Varefter bör du kunna öka antalet galoppsprång.
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Det där låter ju inte bra. Har du funderat på vad du gör om hästen har en defekt, vilket låter högs troligt? Inte kul att ha en häst man ägt i tre månader som konvalesent.
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Jag vet egentligen inte vad det skulle vara för deffekt? Men i det fall det skulle vara så är det inte så mycket annat att göra än det bästa av saken är jag rädd :crazy: Det hade varit höjden av otur om han visar sig ha större problem än jag befarat och i så fall skulle det kännas väldigt tråkigt att behöva börja med att utreda och behandla honom.... :(
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Det är jättebra tips och råd du kommer med!

Vi har som sagt tränat en del på bana, visserligen blir han pigg men det är den han är. Så fort det inte finns fyra väggar eller inhängnad blir han däremot som galen. Detta blev han innan från skritt och stack nästan varje gång vi var ute och red, den biten är nu borta efter ORS och försiktig, lugn ridning.
Jag galopperar väldigt sällan ute pga. det här och tränar det i stort sett bara på bana. Kanske borde jag som du säger strunta i det helt och BARA hålla mig på bana varje gång jag ska fatta galopp och strunta helt i det ute.
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Det är jättebra tips och råd du kommer med!

Vi har som sagt tränat en del på bana, visserligen blir han pigg men det är den han är. Så fort det inte finns fyra väggar eller inhängnad blir han däremot som galen. Detta blev han innan från skritt och stack nästan varje gång vi var ute och red, den biten är nu borta efter ORS och försiktig, lugn ridning.
Jag galopperar väldigt sällan ute pga. det här och tränar det i stort sett bara på bana. Kanske borde jag som du säger strunta i det helt och BARA hålla mig på bana varje gång jag ska fatta galopp och strunta helt i det ute.

Jag hade nog hållt mig till banan och tränat tills allt sitter klockrent och sedan hade jag testat i småpartier tills allt funkar... Har din häst inga fysiska problem handlar det nog mest om att han "stänger av sig" och då borde du kunna komma till rätta med det genom att skynda långsamt och väldigt kontrollerat... För sakens skull så kan du ju tempoträna de andra gångarterna under uteritterna så att han successivt lär sig hålla kontakt med dig....:D Hoppas du förstår vad jag menar...
Kram å lycka till.....:banana:
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Det är inte helt ovanligt med stressade och fel inridna islandshästar tyvärr.
Kan ta lång tid att arbeta bort om det nu går.
Man får börja från absoluta grunden dvs redan när du sitter upp, när det funkar helt utan utan stressmoment så är det dags att skritta.
Är det inget fel fysiskt på pållen så sitter det i huvudet som en trigger och ställer stora krav på ryttaren.
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Nej, det är väl inte det. Han är ju riden på island tills för lite mer än ett år sedan dessutom. Så ja, det har varit MYCKET grundarbete och nu är han verkligen rolig att rida och arbeta tillsammans med, har också börjat lite smått med att träna olika trick :) Men så va det just det här sista...
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Nu vet jag ju vilken häst det gäller, och jag har tyvärr inga konkreta tips att
ge så där på rak arm.

Det är bra att du arbetat grunderna och så, det är nog rätt tänk med den hästen tror jag.

(och lite OT,ursäkta att jag glömt svara på ditt PM, har varit så mycket här en längre tid att jag är alldeles virrig!)
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Jättebra tips! :bow:

Fast..det är ju inte så lätt alla gånger att bryta av från galopp om man har en häst som sticker redan från steget efter fattningen, typ.
Så det är nog olika hur man får jobba med galoppen beroende på vilken typ av häst man har.

Men annars håller jag helt med, inte galoppera ute innan det funkar,
det känns onödigt farligt att han sticker varje gång det händer.
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Jag tror och hoppas att jag är på rätt väg, men just nu känns det liksom lite väl mycket :crazy: (Du har PM igen :D )
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Det later som om du ar pa ratt vag, att arbeta med grunderna och bygga upp muskler. Jag skulle absolut vanta med galoppen, speciellt ute, tills hasten musklat sig annu mer. Om hasten har tyngdpunkten for langt fram sa kan det kannas (for hasten) som om den tappar balansen framat. Den forsoker korrigera genom att springa fortare. Resultatet av det blir att tyngden flyttas annu mer framat. Hasten forsoker forhindra att den ramlar framstupa genom att springa annu fortare. Du forstar sakert var det slutar.

Sa mitt enda tips ar att skola hasten, hjalp den att starka sig och flytta tyngdpunkten bakat.

Det ar inte forsta gangen jag ser det har problemet hos islandshastar.

Lycka till!!:banana:
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

3 manader i en hasts utbildning ar ingenting:D!! Jag sa tidigare att du verkar vara pa ratt vag, ha bara talamod!
 
Sv: Skenar, skenar och skenar...

Oj! Jag har knappt tänkt i den banan gällande balansen :crazy: Så tack för uppvaknandet! :)

Vi tränade på volt idag med fattningar och bryta av och det gick över förväntan! Många gånger handlar det säkert mycket om min förväntning och mitt eget kroppsspråk också. Vi fortsätter med det här tills vi är trygga och han har haft chans att bygga upp sig. Jag förstår samtidigt att det händer mycket för honom också, det har trots allt varit tre månader fulla med framsteg, ibland måste man backa ett snäpp också :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 075
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp