skenar till stallet när kompisarna går

B

**BORTTAGEN**

Idag skenade hästen tillbaka till stallet(från ridbanan) när hans hästkompisar gick hem igen. det var riktigt otäckt. Han har bara rusat ut ur utgången, men aldrig stuckit hem! Vi har bara haft han i 1 månad.

Vad ska vi göra?
 
Antingen så är det ett disciplinproblem vid ridning och/eller så är hästen inte van vid att vara utan hästkompisar och blir livrädd.

Börja öva på att ha honom ensam, till en början inne i stallet. Är han inte van vid att vara ensam kan det bli ett himla liv till en början. Se till att boxen är rejäl och säker och låt honom hållas, så kommer han lugna sig så småningom.

Är det "bara" ett disciplinproblem vid ridning (han tyckte det var roligare att haka på de andra), så är mitt råd att du tar hjälp av en instruktör som kan hjälpa dig att hitta styrka "på rätt ställen".
Lycka till!
 
Sv: skenar till stallet när kompisarna går

Jag har en valack som jag vet att om han får som han vill gärna springer fort hem. Men eftersom han numera vet att när han kommer hem får jobba, dvs ridas vidare, så har han förstått att hem betyder inte bara kompisar, mat, frihet. Jag rider honom helt enkelt en liten stund till. Sista gången vi gick hem så lunkade han helt lugnt . Så att rid hästen din runda, men sitt kvar när du kommer hem och rid den lite till. Min häst vill gärna galoppera sistaq biten. För jag har stundtals uppmuntrat honom till det.
Men om jag säger skritt så lyssnar han på det. Men du har ju inte haft honom så lång tid.
Kan ju vara en del av förklaringen.

Boel
 
Sv: skenar till stallet när kompisarna går

Varför dra upp TVÅ ÅR gammal tråd??
 
Sv: skenar till stallet när kompisarna går

Men vad underligt. Datorspratt. Garanterar att jag för min del inte letat upp en gammal tråd, den låg där den låg.
Tja, då är väl allt frid och fröjd med pållen då får man hoppas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp