Skendräktig eller dräktig??

Fny

Trådstartare
Hej,
jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att hon slutade brunsta i augusti och hingsten visade noll intresse för henne efter sista brunsten.
I början av oktober kom hon hem och in till den gamla flocken (ett gammalt sto och en yngre valack) brunstade hon om. Jag kontaktade veterinär som sa att hon då ej var dräktig.

Under våren och sommaren brunstade hon flera gånger. Jag kontaktade ändå veterinär, men en annan, och frågade om att göra ett blodprov. Hen sa nej, hon är inte dräktig med tanke på brunsten.

Hon har varit ovanligt fin i hullet tom juli. Då släpptes de på lite kraftigare bete och sen gick det snabbt. Hon blev väääldigt rund, men på ett annorlunda sätt. Tidigare har tex sadeln inte passat för att hon blir för fet på ryggen och vid sadelgjordsläget, men nu passar sadeln. Vi har även kunnat använda den kortaste sadelgjorden vilket vi aldrig kan annars på sommaren. Sen har hon inte fått "filéer" längs ryggraden (vilket hon får när hon blir väldigt tjock.) När man drar handen över övre delen av magen så känns revbenen tydligt. Längre ner och bakåt så är det klotrunt ;)

I måndags tyckte jag hennes mage var bakåtflyttad och när jag kände igenom henne var juverna proppfulla och det kom ut en genomskinlig vätska. Det har hon aldrig tidigare haft under de ca 6 åren jag ägt henne.
Hon har dessutom blivit betydligt lugnare, mysigare och kontaktsökande. Så fort jag går in i hagen är hon verkligen på mig och vill att jag ska klappa henne över magen (tydligen jättemysigt??) och klia henne, gärna runt svansroten/låren och under magen.

Hon ser lite besvärad ut när hon går, hon vaggar nästan fram. Hon travar ibland kortare sträckor men helst går hon väldigt långsamt. Hon har slagit med bakhovarna mot magen flera gånger (som hon gör när hon lägger sig ner) och hon vänder på huvudet och puttar på magen. Igår la hon sig ner och hade bekymmer med att komma upp (vilket hon aldrig haft tidigare även om hon varit tjockare än nu.)

Jag har kontaktat veterinär som säger att hon är dräktig. Men jag är lite osäker. Kan det vara så att hon är skendräktig? När jag kände igenom henne idag på morgonen var mjölken/vätskan betydligt mer klibbig än tidigare, men fortfarande genomskinlig.

Hjälp tack!
 
Det finns väl ingen som kan veta det här? Enda sättet är att endera känna på henne, eller ta blodprov. Blir de tillräckligt feta så får de juver, fullt normalt.
Att hon går sakta kan ju bero på att hon fått fång?
 
Hej,
jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att hon slutade brunsta i augusti och hingsten visade noll intresse för henne efter sista brunsten.
I början av oktober kom hon hem och in till den gamla flocken (ett gammalt sto och en yngre valack) brunstade hon om. Jag kontaktade veterinär som sa att hon då ej var dräktig.

Under våren och sommaren brunstade hon flera gånger. Jag kontaktade ändå veterinär, men en annan, och frågade om att göra ett blodprov. Hen sa nej, hon är inte dräktig med tanke på brunsten.

Hon har varit ovanligt fin i hullet tom juli. Då släpptes de på lite kraftigare bete och sen gick det snabbt. Hon blev väääldigt rund, men på ett annorlunda sätt. Tidigare har tex sadeln inte passat för att hon blir för fet på ryggen och vid sadelgjordsläget, men nu passar sadeln. Vi har även kunnat använda den kortaste sadelgjorden vilket vi aldrig kan annars på sommaren. Sen har hon inte fått "filéer" längs ryggraden (vilket hon får när hon blir väldigt tjock.) När man drar handen över övre delen av magen så känns revbenen tydligt. Längre ner och bakåt så är det klotrunt ;)

I måndags tyckte jag hennes mage var bakåtflyttad och när jag kände igenom henne var juverna proppfulla och det kom ut en genomskinlig vätska. Det har hon aldrig tidigare haft under de ca 6 åren jag ägt henne.
Hon har dessutom blivit betydligt lugnare, mysigare och kontaktsökande. Så fort jag går in i hagen är hon verkligen på mig och vill att jag ska klappa henne över magen (tydligen jättemysigt??) och klia henne, gärna runt svansroten/låren och under magen.

Hon ser lite besvärad ut när hon går, hon vaggar nästan fram. Hon travar ibland kortare sträckor men helst går hon väldigt långsamt. Hon har slagit med bakhovarna mot magen flera gånger (som hon gör när hon lägger sig ner) och hon vänder på huvudet och puttar på magen. Igår la hon sig ner och hade bekymmer med att komma upp (vilket hon aldrig haft tidigare även om hon varit tjockare än nu.)

Jag har kontaktat veterinär som säger att hon är dräktig. Men jag är lite osäker. Kan det vara så att hon är skendräktig? När jag kände igenom henne idag på morgonen var mjölken/vätskan betydligt mer klibbig än tidigare, men fortfarande genomskinlig.

Hjälp tack!

Ta hästen till veterinär.

Det är ju precis som för oss i vissa fall att en ev dräktighet inte behöver vara precis som normala symptom helt fullt, likaså som att det kan vara precis något annat..övervikt, fång eller andra problem.
Det enda som kan ge något svar är att göra en undersökning.

Ang brunsten så har jag då tydligt märkt att vissa ston kan "fejkbrunsta" så fort de kommer i närheten av okända, nya hästar eller hästar de varit ifrån länge. De är inte brunstiga men beter sig som om de vore.
Likväl där, så ibland får man insistera på att vetten tar en titt på hästen..det går liksom inte att gissa fram diagnoser per telefon hur symptomlikt saker än är så går det ju inte att lita på.
Jag har sagt måånga gånger till veterinärer "nej du måste komma och kolla" och sedan på plats så ändrar de helt uppfattning..Det är för svårt att förmedla via telefon helt enkelt.

Klassikern brukar ju skämtsamt vara "patienten säger sig ha ont i tån men problemet sitter i knät"..
 
Senast ändrad:
@CK Jag förstår självklart att ni inte kan ge mig ett svar. Det jag undrar över är om någon annan har haft ett skendräktigt sto och hur de var och såg ut. Så jag får lite att jämföra med och så att jag kan försöka hitta ett svar.
Jag har kontaktat samma veterinär flera gånger samt varit i kontakt med andra veterinärer och alla säger samma sak. Innan jag ringer igen känner jag att jag måste ha lite mer att komma med. Vad ska jag be dem att göra? De kan inte UA och enligt DV så fungerar inte blodprov såhär sent på dräktigheten.
Finns det någon risk om jag (som samtliga veterinärer sagt) avvaktar? Kan stoet bli sjuk eller dålig?

@Dandylinn Men om hon är dräktig är det väl dumt att köra henne i transport? Det är en bit att åka till närmsta veterinär.
Har samma sto "fejkbrunstat" flera gånger?
 
Grejen är ju den att veterinärer utgår från vad som brukar vara enligt det man berättar men för att vara helt säker måste de se på hästen. Jag har slutat förlita mig på diagnostik per telefon.. En del gör gärna det och är tvärsäkra men det fungerar inte så om symptombilden inte är helt korrekt och det kan faktiskt vara svårt utan att kika på hästen.

Iom tråden så är du ju själv tveksam. Så jag hade verkligen insisterat att någon ska titta på den
 
Skendräktiga ston är inte vanliga i den mening man brukar prata om skendräktiga hundar.
Jag vet faktiskt INGEN stuteripersonal som haft skendräktiga hästar. Det är en åkomma som oerfarna gärna tar till, när deras sto är smällfet.
Vad menar du med "kontakt med veterinär"? Telefonkontakt? Det går INTE att avgöra på telefon om stona är dräktiga eller inte. Isåfall skulle väl ingen dr-kolla med ultraljud?
 
Det går ju aldrig att veta över telefon.

Min skulle ju haft i somras men var tyvärr tom. Dock hade hon flera tecken vid fölning och såg verkligen dräktig ut (både enligt veterinär och person som varit med under ca 40-50 fölningar/dräktigheter). Visade sig ändå tom, antagligen kastat i ett senare skede då hon var konstaterad på dygn 90 (även om jag misstänker att hon kanske inte var det trots allt utan hade kastat strax där innan). Så en undersökning behövs för att veta. De kan allt luras :)
 
Min kompis betäckte sitt sto som konstaterades dräktig men tillbakabildade fostret. Hon blev rundare om magen, brunstade inte och juvrerna blev större men inte fyllda. Visade flera tecken på att närma sig fölning men när det gått 12 månader åkte dom in för att kolla - inget föl. Skendräktig ja. Fick spruta igång hon för att få fram en brunst igen. Stoet har haft 2 föl tidigare.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 660
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp