Skendräktig kanin

vinkelina

Trådstartare
Är det inte det ena så är de det andra. Nu har mina två kaniner bott ihop i dryga tre veckor och funkar helt okej. Tills idag. Nu är hon tydligen skendräktig (bor ihop med kastrerad hane) bygger bo och fodrar med päls.

Bästa sättet att undvika problemet i framtiden är ju att sterilisera henne, men vad skall jag göra här och nu. Läst mig till att jag skall plocka undan då hon boar. Stämmer det? Kan jag på nått annat sätt "hindra" att det återkommer? Har väldigt lite kunskap om hur detta funkar, har enbart haft hankaniner innan
 
100 på att hon inte kan vara dräktig?
Annars ta bort bolådor eller vad som kan uppfattas som bolådor och ev kraftfoder/grönsaker. Kan vara stimulansen av en ny kaninkompis om än kastrerad som drivit henne in i skendräktighet och behöver inte hända igen framöver.
 
100 på att hon inte kan vara dräktig?
Annars ta bort bolådor eller vad som kan uppfattas som bolådor och ev kraftfoder/grönsaker. Kan vara stimulansen av en ny kaninkompis om än kastrerad som drivit henne in i skendräktighet och behöver inte hända igen framöver.
Är över ett år sedan hanen blev kastrerad och de har varit tillsammans 16 dagar nu. Skulle hon bygga bo redan nu om hon vore dräktig? Pratade lite med tidigare ägaren och tydligen har hon gjort det en gång innan, men var när hon var utlånad på sommaren och det där fanns en okastrerad hane *(bra att få infon först nu :banghead:) Hon trodde att det nu är just som du säger ny hane.

Kan man kolla själv om hon skulle vara dräktig? verkar normal i hullet vad jag kan se/känna men har bara haft henne lite över en månad
 
Är över ett år sedan hanen blev kastrerad och de har varit tillsammans 16 dagar nu. Skulle hon bygga bo redan nu om hon vore dräktig? Pratade lite med tidigare ägaren och tydligen har hon gjort det en gång innan, men var när hon var utlånad på sommaren och det där fanns en okastrerad hane *(bra att få infon först nu :banghead:) Hon trodde att det nu är just som du säger ny hane.

Kan man kolla själv om hon skulle vara dräktig? verkar normal i hullet vad jag kan se/känna men har bara haft henne lite över en månad

Jag tänkte att om du haft henne i mindre än 35 dagar om hon kan ha blivit dräktig i förra hemmet.
Det går att palpera kaninungar men är inte så lätt om man är ovan och ungarna är få.
 
Skendräktighet är vanligt hos okastrerade honor. Det är vår på gång och det gör många kaniner mer hormonella. Det enda sättet att förhindra det är att kastrera (man ska inte sterilisera utan just kastrera). Man kan plocka bort det hon boar, men det hindrar inte skendräktigheten, bara hennes möjlighet att utöva de drifter hon instinktivt har. Skendräktighet brukar gå över inom ett par dagar, i alla fall det mest intensiva, så jag brukar låta boet vara (om det går) tills hon slutar visa intresse för det, då tar jag bort det.
 
Skendräktighet är vanligt hos okastrerade honor. Det är vår på gång och det gör många kaniner mer hormonella. Det enda sättet att förhindra det är att kastrera (man ska inte sterilisera utan just kastrera). Man kan plocka bort det hon boar, men det hindrar inte skendräktigheten, bara hennes möjlighet att utöva de drifter hon instinktivt har. Skendräktighet brukar gå över inom ett par dagar, i alla fall det mest intensiva, så jag brukar låta boet vara (om det går) tills hon slutar visa intresse för det, då tar jag bort det.

Känner mig lite dum men vad är skillnaden på sterilisering och kastrering i detta fall. Fått lära mig att de ena göra på honor och det andra på hanar.

Tanken är nog att ”fixa” henne men känns som att hon skall få bo in sig lite mera hos oss, märks att hon är lite nervös ännu
 
Känner mig lite dum men vad är skillnaden på sterilisering och kastrering i detta fall. Fått lära mig att de ena göra på honor och det andra på hanar.

Tanken är nog att ”fixa” henne men känns som att hon skall få bo in sig lite mera hos oss, märks att hon är lite nervös ännu
Kastrering tar man (väl?) bort hela livmodern. Fördelaktigt på kaniner mtp cancerrisken.
 
Kastrering tar man (väl?) bort hela livmodern. Fördelaktigt på kaniner mtp cancerrisken.

Ok, är nog det jag är inne på, kanske de bara ändra namn, steriliserade katten för 16 år sedan men hon blev nog av med allt (kissen fyller 17 i år så är ett tag sedan ;) )
 
Kastrering är att man tar bort könskörtlar (äggstockar/testiklar) vilket tar bort könshormonernas påverkan. Sterilisering är när man tar bort förmågan att fortplanta sig (t. ex. genom att klippa äggledarna) men med alla delar kvar vilket innebär att hormonerna påverkan på beteende och sjukdomar kvarstår. Ingreppet man gör på djur är alltså i princip alltid någon form av kastrering.
 
Skendräktighet är vanligt hos okastrerade honor. Man kan plocka bort det hon boar, men det hindrar inte skendräktigheten, bara hennes möjlighet att utöva de drifter hon instinktivt har.

Min tanke här är just att detta med att ta bort saker för att den inte ska vara skendräktig inte är förenligt med god kaninhållning. Att hämma drifter och instinkter genom att ta bort "symptomen" borde snarare bli en ordentlig stressfaktor. Det kanske inte syns men det kommer ändå att finnas där.

Skendräktighet har ett syfte även i naturen så att hindra känns inte rätt, speciellt om det ändå går över på "några dagar".

Bättre då att kastrera om man tycker det känns jobbigt att se och lägger in mänskliga känslor i det hela, till exempel att det är synd om henne att inte få ungar när hon "vill" och så vidare.
 
Känner mig lite dum men vad är skillnaden på sterilisering och kastrering i detta fall. Fått lära mig att de ena göra på honor och det andra på hanar.

Tanken är nog att ”fixa” henne men känns som att hon skall få bo in sig lite mera hos oss, märks att hon är lite nervös ännu
Jättebra om du kastrerar henne för att undvika skendräktighet i framtiden men också risken för livmodercancer som är en vanlig dödsorsak hos kaninhonor.

Om du inte redan har gjort det så läs gärna på lite vad som gäller vid kastrering av honor. Tex. bör kaninerna separeras efter hennes kastrering så hon kan läka ordentligt. Honor kräver också oftast en del eftervård så som stödmatning och medicinering.
 
Jättebra om du kastrerar henne för att undvika skendräktighet i framtiden men också risken för livmodercancer som är en vanlig dödsorsak hos kaninhonor.

Om du inte redan har gjort det så läs gärna på lite vad som gäller vid kastrering av honor. Tex. bör kaninerna separeras efter hennes kastrering så hon kan läka ordentligt. Honor kräver också oftast en del eftervård så som stödmatning och medicinering.
Jepp. Kollat lite som sagt och det är orsaken till att hon kommer få landa lite här hemma innan jag börjar med några åtgärder. Tänker mig sedan mot försommaren innan de blir alltför varmt men ger bättre möjlighet att ex hålla hanen ute i bur
 
Skendräktighet är vanligt hos okastrerade honor. Det är vår på gång och det gör många kaniner mer hormonella. Det enda sättet att förhindra det är att kastrera (man ska inte sterilisera utan just kastrera). Man kan plocka bort det hon boar, men det hindrar inte skendräktigheten, bara hennes möjlighet att utöva de drifter hon instinktivt har. Skendräktighet brukar gå över inom ett par dagar, i alla fall det mest intensiva, så jag brukar låta boet vara (om det går) tills hon slutar visa intresse för det, då tar jag bort det.
Mycket bra svar, jag gör likadant här.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: hundvalpen
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 319
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp