Bukefalos 28 år!

"Skensvullen"

F

Fakal

\"Skensvullen\"

Kan en häst vara det? Jag har en häst som varit svullen in ett ben i fyra veckor. Hade ut vet. som kollape och böjde honom. Han visade ingen hälta alls. Hon sa även att svullnaden kanske aldrig skulle gå ned och att han inte hade ont av den. Kan en häst vara svullen "på låtsas" utan att det behöver vara något?
 
Re: \"Skensvullen\"

Tycker nog att det borde finnas någon anledning, men vad det kan vara vet jag inte.
Men om han inte har ont eller nåt så borde det ju inte var något allvarligt iaf. :p
 
Re: \"Skensvullen\"

det tror jag inte...
Någon anledning finns det nog.
Jag kan inte komma på vad, men kanske nåt som är åv väg att visa sig...Jag skulle tro att det blir Ok snart!
Kram
 
Re: \"Skensvullen\"

Nej, det tror jag verkligen inte!! Är den svullen så är det något som inte är som det ska i benet/hästen. Men det behöver ju inte vara nåt som man märker på böjprov. Det är inte säkert att det besvärar din häst i ngn större grad hellre.... Men jag tror du kan vara ganska så säker på att det finns ett skäl, han låtsas inte vara svullen...

Just VAD det kan vara är en annan sak.... :p
 
Re: \"Skensvullen\"

Eftersom han inte markerar på något sätt, så tror jag inte att det är någon fara. Men jag ska vara uppmärksam. Går den inte ned så blir det röntgen
 
Re: \"Skensvullen\"

Det kan inte komma från mugg då? Eller ett litet sår som du kanske inte ens har sett?
 
Re: \"Skensvullen\"

Kolla även upp resten av hästen och stirra dig inte blind på det svullna benet. Har själv lärt mig en läxa av att bara titta där det är uppenbart. Hästar har en förmåga att avlasta sina ömma ställen och då kommer det som ett brev på posten att de blir överansträngda någon annanstans.
Ett tips bara :smirk:
 
Re: \"Skensvullen\"

Nej, han har inga sår eller skavanker. Inte mugg (eller kopp :D) heller
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 301
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
848
Senast: Fibusen
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
662
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 524
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp