Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är snart dags för matkasse nummer två från Ica. Erfarenheten för första kassen var 1. Jag lagade faktiskt mat! 2. Jag behövde inte leta efter recept själv. 3. Maträtterna var rätt smaklösa 4. Det gick inte att välja ekologiska råvaror.

Det var både plus och minus alltså. Så jag har fortfarande inte bestämt mig om det här med matkasse är en bra eller dålig idé.

Kommande måndag är det recept till följande maträtter:

https://www.ica.se/recept/varrullar-med-jordnotsdipp-725295/
https://www.ica.se/recept/toskansk-bon-och-brodsallad-725297/
https://www.ica.se/recept/sparrispaj-med-vasterbottensost-och-persilja-725296/

Det enda receptet jag tror kan vara bra är pajen. I övrigt vet jag inte. Det är ju inte varm mat, förutom riset då som ska vara till vårrullarna. Så jag är med andra ord skeptisk till kommande veckas mat.

Jag ger det ett tag till men om recepten inte blir bättre än så här, så får jag leta reda på recept själv och försöka planera efter det.
 

Det är snart dags för matkasse nummer två från Ica. Erfarenheten för första kassen var 1. Jag lagade faktiskt mat! 2. Jag behövde inte leta efter recept själv. 3. Maträtterna var rätt smaklösa 4. Det gick inte att välja ekologiska råvaror.

Det var både plus och minus alltså. Så jag har fortfarande inte bestämt mig om det här med matkasse är en bra eller dålig idé.

Kommande måndag är det recept till följande maträtter:

https://www.ica.se/recept/varrullar-med-jordnotsdipp-725295/
https://www.ica.se/recept/toskansk-bon-och-brodsallad-725297/
https://www.ica.se/recept/sparrispaj-med-vasterbottensost-och-persilja-725296/

Det enda receptet jag tror kan vara bra är pajen. I övrigt vet jag inte. Det är ju inte varm mat, förutom riset då som ska vara till vårrullarna. Så jag är med andra ord skeptisk till kommande veckas mat.

Jag ger det ett tag till men om recepten inte blir bättre än så här, så får jag leta reda på recept själv och försöka planera efter det.

Vårrullar är supergott!
Min mamma gillar inte rispapper så hon brukar äta alla grönsaker i en hög istället. Du kan fräsa grönsakerna (minus ev gurka då) i en panna istället om du vill ha varm mat.

Det kan ju vara ett bra sätt att lära sig laga mat, hitta nya smaker och vad du gillar?
 
Jag har flertalet gånger kikat på matkassar men inte varit helt nöjd med recepten, som du beskriver. Men att kanske hitta något recept som man verkligen gillar, det kanske kan vara "värt det"? Pajen låter ju jättegod! Sen kan du kanske variera själva innehållet, kanske använda broccoli en dag, spenat en annan osv.
 
Jag förstår att du är skeptisk. Pajen låter god, men det andra ... Ica kanske inte är så jättebra på vegrecept?

Är imponerad av att du lagar recepten, grönsaksbiffarna förra veckan hade jag aldrig vågat mig på.
 
Jag förstår att du är skeptisk. Pajen låter god, men det andra ... Ica kanske inte är så jättebra på vegrecept?

Är imponerad av att du lagar recepten, grönsaksbiffarna förra veckan hade jag aldrig vågat mig på.
Biffarna var svåra. De var torra och smuliga och föll sönder när jag vände dem i stekpannan.
 
Biffarna var svåra. De var torra och smuliga och föll sönder när jag vände dem i stekpannan.
Ja, det är just den bilden jag har av såna biffar. Att det är svårt att få dem att hålla ihop, och om de håller ihop så är det svårt steka dem till god yta och lagom inuti.
 
I den här matkassen kom det också med en bonusprodukt. Det var en förpackning med svarta bönor. Om jag gör en sallad på det tillsammans med en överbliven tomat jag har och en lika överbliven sallad, vad ska jag då ha som dressing? Nån med tips?
 
I den här matkassen kom det också med en bonusprodukt. Det var en förpackning med svarta bönor. Om jag gör en sallad på det tillsammans med en överbliven tomat jag har och en lika överbliven sallad, vad ska jag då ha som dressing? Nån med tips?

Jag tycker om vinägretter. De går ju att variera i det oändliga.

Jag kör alltid olivolja. Sen just nu kör jag mango-balsamico och färdig Salladskrydda nedrört i olivoljan. Då kan man antingen ha i ajvar, chili, vitlök etc beroende på vad man vill ha för smak om man vill pimpa till den lite extra.

Annars en vinägrette med olivolja, vitvinsvinäger, dijonsenap, honung, svartpeppar, salt tex.
 
Jag tror jag hade valt att göra någonting varmt med bönorna och tomaten, gärna om det finns någon chilisås i huset. Bara steka/puttra lite - hälla över salladen och kanske strössla fetaost eller något annat lite intressant över. Det här är inte årstiden för kalla sallader tycker jag. :)
 
Jag tycker om vinägretter. De går ju att variera i det oändliga.

Jag kör alltid olivolja. Sen just nu kör jag mango-balsamico och färdig Salladskrydda nedrört i olivoljan. Då kan man antingen ha i ajvar, chili, vitlök etc beroende på vad man vill ha för smak om man vill pimpa till den lite extra.

Annars en vinägrette med olivolja, vitvinsvinäger, dijonsenap, honung, svartpeppar, salt tex.
Jag vet inte hur man gör en vinägrette då jag har noll koll på proportioner 🙈. Senap har jag inte hemma och jag är osäker på om jag har vitvinsvinäger.

Jag tror jag hade valt att göra någonting varmt med bönorna och tomaten, gärna om det finns någon chilisås i huset. Bara steka/puttra lite - hälla över salladen och kanske strössla fetaost eller något annat lite intressant över. Det här är inte årstiden för kalla sallader tycker jag. :)
Kanske kan det passa med den där tempehn jag fick för två veckor sedan. Den är fortfarande oöppnad.

Jag råkar ha sweet chilisås hemma eftersom det ingår i veckans recept. Oklart dock om det passar till salladen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så här skriver Zeta om proportioner:

Hur blanda salladsvinägrett?
För en vanlig vinägrett kan man utgå från tre delar olja, gärna olivolja och två delar god vinäger. För vinägrett, som innehåller fler ingredienser än olja och vinäger passar det bra med hälften olja hälften vinäger. Salta och peppra efter smak.

Visst hade du sambal hemma? Isåfall hade jag tagit det i dressingen.
 
Jag vet inte hur man gör en vinägrette då jag har noll koll på proportioner 🙈. Senap har jag inte hemma och jag är osäker på om jag har vitvinsvinäger.


Kanske kan det passa med den där tempehn jag fick för två veckor sedan. Den är fortfarande oöppnad.

Jag råkar ha sweet chilisås hemma eftersom det ingår i veckans recept. Oklart dock om det passar till salladen.

Kanske! :) Jag har aldrig provat tempeh men det kan ju vara en vinnare, och sweet chili är en förlåtande smak tycker jag och bönorna själva är ju mer konsistens och matighet än smak. Jag skulle absolut kunna tänka mig att prova steka upp en liten "röra" att ha ovanpå den kalla salladen.

Igår blev det till exempel hackad sparris, selleri, lök, vitlök och röd chilipesto. Stekt och sedan splattad rätt och slätt ovanpå en skål med färdig grönsallad. Kändes ganska mustigt och lagom såhär på höstkanten trots att det egentligen var en "sallad." Mer eller mindre.
 
I den här matkassen kom det också med en bonusprodukt. Det var en förpackning med svarta bönor. Om jag gör en sallad på det tillsammans med en överbliven tomat jag har och en lika överbliven sallad, vad ska jag då ha som dressing? Nån med tips?
Finhacka tomaten och blanda med de avrunna bönorna, har du rödlök hackar du i den, salt peppar. Rör ihop olivolja, vinäger, sambal/chilisås och honung och rör ner i bönröran
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp