Skicka grejer, hur gör man?

MissFideli

Trådstartare
Jag ska sälja lite olika saker och allt kommer skickas. Hur räknar man ut frakt? Bör man packetera och ta med sig till ombud, eller är det lätt att räkna ut hemma?

De vill ha reda på frakt innan de bestämmer sig, så kan inte skicka samtidigt.
 
Jag ska sälja lite olika saker och allt kommer skickas. Hur räknar man ut frakt? Bör man packetera och ta med sig till ombud, eller är det lätt att räkna ut hemma?

De vill ha reda på frakt innan de bestämmer sig, så kan inte skicka samtidigt.
Det beror ju såklart lite på vad det är. Men mindre saker tycker jag är jättelätt att fixa hemifrån med Postnord. Vissa saker MÅSTE man till och med göra hemifrån. Det går inte att göra hos ombudet. Jag brukar använda Skicka Lätt till rätt mycket och då fixar jag allt hemifrån. Packar in, betalar porto, skriver ut fraktsedlar. Sedan lämnar jag bara in försändelsen hos ombudet och får ett kvitto på att jag har lämnat in.
 
Det beror helt på vad det är du ska skicka och om du/mottagaren vill att försändelsen ska vara spårbar och/eller försäkrad eller inte.
Både Schenker och PostNord har bra info på sina sidor.
 
Det beror ju såklart lite på vad det är. Men mindre saker tycker jag är jättelätt att fixa hemifrån med Postnord. Vissa saker MÅSTE man till och med göra hemifrån. Det går inte att göra hos ombudet. Jag brukar använda Skicka Lätt till rätt mycket och då fixar jag allt hemifrån. Packar in, betalar porto, skriver ut fraktsedlar. Sedan lämnar jag bara in försändelsen hos ombudet och får ett kvitto på att jag har lämnat in.
För PostNord kan ombuden skriva ut fraktsedel så du behöver inte ha egen skrivare. Med Schenker måste du skriva ut själv.
 
Täcken och schabrak går nog att skicka i sopsäckar. Jag har skickat skokartonger i sopsäckar några gånger. Huvudsaken är att förpackningen inte går sönder.

Ja, det är tanken. Men jag vet inte hur bäst vika och så ifall måtten påverkar. Ett schabrak, hur stor är risken att man förstör det om man viker mer än den vabliga vikningen efter hästen och sen en gång till? Det andra är nog rätt lättskickat.
 
Ja, det är tanken. Men jag vet inte hur bäst vika och så ifall måtten påverkar. Ett schabrak, hur stor är risken att man förstör det om man viker mer än den vabliga vikningen efter hästen och sen en gång till? Det andra är nog rätt lättskickat.
Det bästa för schabrak är nog att rulla ihop dem, i stället för att vika. Utöver den vanliga sömmen i ryggen då så klart. Är nog det sätt du kan få täcken att ta minst plats också, tänk hur man rullar ihop en sovsäck för att få ner den i sin påse igen.
Problemet med PostNord är att de har ganska små mått för hur stort ett paket får vara i omkrets. Står inte så tydligt att det är det de menar med längd x höjd x bredd, men enligt ombudet här är det så... (Med skicka lätt menar jag, kan vara annorlunda med andra sätt att skicka paket?)
Vid större paket är Schenker billigare. DHL har jag inte koll på.
 
Det bästa för schabrak är nog att rulla ihop dem, i stället för att vika. Utöver den vanliga sömmen i ryggen då så klart. Är nog det sätt du kan få täcken att ta minst plats också, tänk hur man rullar ihop en sovsäck för att få ner den i sin påse igen.
Problemet med PostNord är att de har ganska små mått för hur stort ett paket får vara i omkrets. Står inte så tydligt att det är det de menar med längd x höjd x bredd, men enligt ombudet här är det så... (Med skicka lätt menar jag, kan vara annorlunda med andra sätt att skicka paket?)
Vid större paket är Schenker billigare. DHL har jag inte koll på.

Såg det om det totala måttet, det blev ju inte så stort.
 
Ska aldrig mer sälja grejer som ska skickas. Folk drar sig ur pga "höga" fraktkostnader.

jag sålde en del prylar för ett tag sedan. Packade ner allt i Ikea-kassar och sedan några varv silvertejp runt. Sedan gick jag till närmsta post nord-ombud och sa att jag ville skicka några paket och då tog de det billigaste sättet, antingen brev eller paket, beroende på hur stort paketet var. Hästtäckena kostade 140 kr och mindre grejer 60-80 kr att skicka. Lokselen 360 kr tror jag. Jag bad köparen swisha för varan först, sedan tog jag en bild på paketet innan jag skickade och då fick de swisha för frakten. Funkade superbra!
 
jag sålde en del prylar för ett tag sedan. Packade ner allt i Ikea-kassar och sedan några varv silvertejp runt. Sedan gick jag till närmsta post nord-ombud och sa att jag ville skicka några paket och då tog de det billigaste sättet, antingen brev eller paket, beroende på hur stort paketet var. Hästtäckena kostade 140 kr och mindre grejer 60-80 kr att skicka. Lokselen 360 kr tror jag. Jag bad köparen swisha för varan först, sedan tog jag en bild på paketet innan jag skickade och då fick de swisha för frakten. Funkade superbra!

Ja, dina köpare ville ju ha oavsett frakt. Mina vill veta frakt först. Och åtminstone mitt ombud har ofta fullt upp, så vill inte gärna gå dit med saker bara för att få dom vägda och få ett fraktpris för att sen släpa med mig allt hem igen utan att skicka.
 
Ja, dina köpare ville ju ha oavsett frakt. Mina vill veta frakt först. Och åtminstone mitt ombud har ofta fullt upp, så vill inte gärna gå dit med saker bara för att få dom vägda och få ett fraktpris för att sen släpa med mig allt hem igen utan att skicka.

Ja kanske inte helt oavsett vad men jag gav någon grov uppskattning på vad jag trodde frakten skulle gå på innan och de var okej med det.
Aha jag förstår. Men har du ingen bra våg hemma? På postnords hemsida finns tabeller med vikt och porto. Då kan du ge ett ungefärligt pris.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur lång tid tar det innan den post man skickat till FK är registrerad som mottagen hos FK? FK vill ha mitt samtycke till en grej och...
2
Svar
24
· Visningar
1 417
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: dobbis
·
Juridik & Ekonomi Jag har köpt lite barnkläder av en tjej på marketplace, det handlar inte om någon jättesumma, men grejerna har inte kommit, tjejen har...
2
Svar
22
· Visningar
2 369
Senast: Renfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp