Skicka häst på inridning

Plantan

Trådstartare
Har nån här skickat iväg sin häst på inridning? Hur har det lagts upp, och vad har det kostat?
 
Det är ju jättesvårt att säga. Beror ju både på hur hästen är. Vad man vill uppnå mm.
Men en normal 2.5 till 3 åring borde väl rlra sig om minst en månad men hänger ju på hur den är hanterad . Priset brukar nog vara från ca 6000kr plus moms i mina trakter iallafall.
 
Här kostar det från 5000-8000 i månaden (de jag tittat på) och de vill oftast ha hästen minst 2 månader.

Upplägget är väl individuellt utefter vad den kan, hur bra det går och vad man vill att den ska kunna innan den kommer hem igen :)
 
Beror ju på vem man skickar den till, kända namn tar mer betalt. Här i skåne vet jag priser från 4000 - 12 000:- per månad. Vissa har bara varit iväg en månad och vissa behöver tre månader på sig. Allt beror väl lite på hur hästen är, hur mkt du kan förbereda den själv osv. Tycker dock det är värt att investera för en seriös och bra inridning för hästens skull. Det är något den kommer bära med sig hela livet så välj inte den billigaste om du inte tycker det är en bra utbildare...
 
Min ena är iväg på inridning nu, vilket kostar ca 7500 kr inklusive moms per månad. Jag kollade inte runt så mycket innan, utan fick en rekommendation av min tränare som trodde att inridaren skulle kunna passa min häst och mitt mål.

Min häst är inget halvblod, utan en häst av en mer ursprunglig hästras som ligger lite över ponnymåttet och som är introvert i sättet men ändå väldigt vaken. Mitt mål är att hon i slutändan ska bli en allroundhäst som jag ska kunna testa på att göra lite olika saker med, men utan att vara expert på något, och med extra fokus på att hon ska fungera bra på uteritter. Fokus på inridningen, vilket inridaren förstod direkt, är att få henne trygg och stabil i ridningen - inte att lägga grunden för en tävlingskarriär.

I min hästs fall så var hon insutten förra våren, och jag skrittade även ut i skogen någon gång med sällskap vilket gick problemfritt. Men sedan blev det tidsbrist samtidigt som jag kände att mina kunskaper var bristfälliga, så nu är hon som sagt iväg för att få inridningen ordentligt gjord.

Hon har varit där i snart en månad och planen är att hon ska vara där i alla fall en månad till. Inom en dryg vecka reds hon i alla gångarter i ridhus, och efter två veckor reds hon ut med sällskap utan problem. Men hon kan utvecklas mer och bli stabilare och mer trygg, vilket jag antar är bland annat det som de ska jobba vidare med under den kommande månaden.
 
@Plantan Runt 7 och uppåt brukar det ligga på häromkring förutsatt att tjänsten erbjuda av etablerad verksamma med dokumenterad erf /meriter. Det är billigare med andra - runt 4-5 häromkring, men då har de som sagt inga egentliga meriter . Med det inte sagt att de inte kan vara duktiga ändå, men det blir ju svårare för hästägaren att kunna veta riktigt och lite mer chansning .

Tycker du fått många kloka råd!
Ett tips är också att när man diskuterar avtal med ev inridare att kolla upp så att om det skulle bedömas behövas mer tid under en längre period än beräknat , avtala att hästen tex då kan komma hem på vila x antal veckor om paus av någon anledning bedöms rimligt för hästen att smälta och landa, för att sen kunna komma tillbaka efter vilan utifrån samma överenskommelse /upplägg. Ytterligare är det klokt att säkerställa att det ingår i upplägget att hästägaren kan vara delaktig i det hela på under perioden. Komma och vara med , och även själv rida unghästen hos inridaren några tillfällen innan hemgång. Brukar vara norm hos de etablerade men viktigt att kolla upp .
 
Senast ändrad:
Tack för svar, @polly p
Jo, det blir ju alltid.skräddarsytt, det var därför jag frågade hur de som skickat sina hästar på inridning gjort.
Min ena är iväg på inridning nu, vilket kostar ca 7500 kr inklusive moms per månad. Jag kollade inte runt så mycket innan, utan fick en rekommendation av min tränare som trodde att inridaren skulle kunna passa min häst och mitt mål.

Min häst är inget halvblod, utan en häst av en mer ursprunglig hästras som ligger lite över ponnymåttet och som är introvert i sättet men ändå väldigt vaken. Mitt mål är att hon i slutändan ska bli en allroundhäst som jag ska kunna testa på att göra lite olika saker med, men utan att vara expert på något, och med extra fokus på att hon ska fungera bra på uteritter. Fokus på inridningen, vilket inridaren förstod direkt, är att få henne trygg och stabil i ridningen - inte att lägga grunden för en tävlingskarriär.

I min hästs fall så var hon insutten förra våren, och jag skrittade även ut i skogen någon gång med sällskap vilket gick problemfritt. Men sedan blev det tidsbrist samtidigt som jag kände att mina kunskaper var bristfälliga, så nu är hon som sagt iväg för att få inridningen ordentligt gjord.

Hon har varit där i snart en månad och planen är att hon ska vara där i alla fall en månad till. Inom en dryg vecka reds hon i alla gångarter i ridhus, och efter två veckor reds hon ut med sällskap utan problem. Men hon kan utvecklas mer och bli stabilare och mer trygg, vilket jag antar är bland annat det som de ska jobba vidare med under den kommande månaden.
Det verkar förnuftigt tycker jag!
 
Jag har fått förfrågning om att ta emot en häst på inridning under våren. Det är en 4-åring, som förhoppningsvis ska bli redo för 4-års klasser i dressyr typ tills maj. Den är longerad och jag har hanterat den litegrann från marken samt hängt/klättrat på den.

Om det blir av så kommer den få vara hos mig tills den är innsutten/-riden i alla gångarter, hurvida det tar två veckor eller 6 veckor är omöjligt att säga.... Men jag gissar iaf inom ungefär den tidsperioden, iom att det är en cool och relativt lättsam kille. Sedan är tanken att han får åka hem till sin ägare några veckor och smälta vad han lärt sig (dvs vila helt), innan han kommer tillbaks för vidare träning fram emot tävling.
 
Tillkommer något, eller är priset "all inclusive"? (Skoning och mask, förstås men utöver det?)
 
Jag har fått förfrågning om att ta emot en häst på inridning under våren. Det är en 4-åring, som förhoppningsvis ska bli redo för 4-års klasser i dressyr typ tills maj. Den är longerad och jag har hanterat den litegrann från marken samt hängt/klättrat på den.

Om det blir av så kommer den få vara hos mig tills den är innsutten/-riden i alla gångarter, hurvida det tar två veckor eller 6 veckor är omöjligt att säga.... Men jag gissar iaf inom ungefär den tidsperioden, iom att det är en cool och relativt lättsam kille. Sedan är tanken att han får åka hem till sin ägare några veckor och smälta vad han lärt sig (dvs vila helt), innan han kommer tillbaks för vidare träning fram emot tävling.
Vad har ni kommit överens om för pris och vad ingår?
 
Tillkommer något, eller är priset "all inclusive"? (Skoning och mask, förstås men utöver det?)
I mitt fall är det "all inclusive", med träning, mat, uppstallning etc., men självklart exklusive verkning (i mitt fall, då hon inte är skodd).

När det gäller mask så avmaskade och vaccinerade jag henne innan hon åkte (liksom hennes sällskap, som nu är iväg på semester på en lösdrift med några andra shettisar). Det var dags för vaccinationen inom 1-2 månader från dagen jag skulle lämna henne, så jag ville ha det gjort innan.

Kan ju också tillägga att den enda utrustningen jag har lämnat hos inridaren är grimma, grimskaft och tränset - inridaren använder sin egen sadel på henne. Hade hon behövt täcken hade jag behövt lämna det också där, men jag har hittills inte märkt något behov av det med min häst och hennes björnpäls, framförallt inte denna vintern...
 
Jag lämnade iväg min 3-åring till utbildare. Nu var hon insutten och även inkörd innan men ville ha hjälp med lite grundutbildning. Lämnade henne till duktig, utbildad unghästutbildare som jag även tränar för i dressyr. Hon var där i 1 månad och det kostade 8000:- då ingick foder och stallplats. Jag fick även komma dit och rida henne någon gång under tiden för att jag skulle lära mig hur hon funkar.
Nu tränar jag även för samma tränare så hon vet ju hur min häst fungerar och känner att jag får mycket hjälp av det i träningen.
Helt klart värt pengarna.
 
@Plantan Jag hade ju mest ridit henne ut i skogen och fått henne att förstå tygelhjälper och skänklar.
Under tiden hon var iväg tränade de på att jobba i rätt form, bli lite "kvickare" för skänklarna och börja jobba på volter och serpentiner.
När jag fick hem henne kunde hon jobba i rätt form i trav och stundtals gå rätt fint i galoppen, både på böjt och rakt spår. Fått lära sig att ta i mer bakifrån.
Tyvärr skadade hon sig illa i ett bakben 5 dagar efter hon kom hem och fick opereras i Helsingborg. Fick stå på boxvila i 7 v och i mellandagarna kunde jag börja skritta igång henne igen. Nu börjar hon komma igång igen och ikväll ska vi på första träningspasset med min tränare. Blir ju ett väldigt lugnt pass utan större krav idag, rider enskilt 30 min, men kul att se om tränaren tycker att hon utvecklats efter vilan. :)
 
@Novalisa
Det lät som en bra grundutbildning din häst fick, jag förstår att du är nöjd, men sen! Vilken maximal otur med benskadan direkt hon kom hem! Så trist, men samtidigt tur att det gick att bra operera och att hon är på banan igen! Håller tummarna för att det är läkt och bra nu!
 
Jag tänkte inte rida in min egna f-18 utan lämna iväg. Hoppas på att kunna lämna till samma där jag tidigare lämnat den äldre på träning. En gammal stallkompis, tränare och vän som jag vet gör ett ypperligt bra jobb och dessutom rider på ett föredömligt sätt och har ridit in fler hästar än jag kan räkna.

Misstänker att det hamnar ungefär som när en häst varit i träning. Tror jag betalade ca 10 000 för en månad inkl foder och strö. Känns helt rimligt att betala för den servicen och det jag vet att jag får :)
 
@Plantan ja verkligen otur! 🙁
Tur i oturen var ju ändå att jag bara skulle ridit henne 1-2 v till och sen skulle hon vila i ca 6 v. Nu blev ju vilan lite tidigare och lite längre än planerat. Såret har läkt fantastiskt bra, bara ärret kvar.:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ekenäsbon Linn Stenroos arbetar med att rida in unghästar. Hon demonstrerar på sina hästar, Chocolocolissimo och Eritrea hur en del av...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 640
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp