Skicka hösilage för analys

Jag tycker man ser mögel osv även på torrare hösilage. Och det blir ju värme i dem osv om de börjar bli dåliga.
Varför skulle man inte se möglet bara för att ts är högre? Jag fattar inte riktigt..
I en bal med ensilage med en Ts på mellan 40-60% syns möglet så mycket fortare vilket gör att man förhoppningsvis inte fodrar med det. På en bal med högre Ts ser man inte möglet lika fort på som en bal med lägre Ts men det uppstår snabbare än på en bal med lägre Ts så det finns där alltså ändå. Då man inte kan se det är det många som anser att det inte finns förren det syns och på en torr bal har då möglet funnits länge, dvs. man har fodrat med otjänligt foder. Jag har hört skräckhistorier om folk som har fodrat med plastat foder 10 dagar efter öppnandet. I det läget behöver man inte ens skicka in en hygienanalys för att vara säker på att mögel finns för det gör det garanterat.
 
Ja det är ju det om de får vara öppna några dagar. Som jag har skrivit tidigare så ser du bara inte möglet i de torra balarna men det finns ju där ändå. En ensilagebal håller sig oftast i 3-5 dagar efter öppnandet i minusgrader men i sommarvärme kan det vara så kort tid som 2-3 dagar. En bal med torrare ensilage än 60% kan bli dålig på någon dag. Att man inte märker att det finns mögel innebär ju inte att det inte finns.
Jag fodrade innan med blött, ca 50%, det gick inte att ha öppet mer än max 1 dag innan möglet kom (sommartid), alltså då pratar jag öppna på morgonen och det var dåligt på kvällen.
Det torrare har hållit sig längre. Jag fattar inte heller varför det skulle mögla snabbt? Man rullar ju ändå upp det och för några somrar sen fodrade jag med samma bal i 20 dagar och skickade faktiskt in en hygien-analys för att testa på just en bal, och det fanns inget otjänligt alls på just den.
 
Har du en källa på att allt torrare ensilage innehåller mögel?

Inte ens här där de pratar om just det står det så utan:
”Återigen bör det kanske påpekas att det inte är farligt med vare sig torrare eller blötare ensilage under förutsättning att det har en god hygienisk kvalitet. Rekommendationerna när det gäller ts-halter i ensilageproduktion gäller hur man maximerar sina chanser att producera ett ensilage av god hygienisk kvalitet.”

Jag använder inte ensilage sommartid.
Du skriver att blötare ensilage inte håller för dig och att du därför vill ha torrare. Torrare ensilage innehåller mögelsporer som växer till sig efter öppnandet precis som i ett blötare ensilage men, det tar längre tid för möglet att synas för ögat i en torrare bal även om det uppstår precis lika fort. Hade du skrivit att du använder torrare ensilage och gör åt en bal på en dag hade inget problem funnits. Problemet uppstår när någon tror att torrare ensilage håller längre öppnat än ett blötare ensilage för att möglet inte syns. Du har själv länkat till en bra källa.
 
Jag fodrade innan med blött, ca 50%, det gick inte att ha öppet mer än max 1 dag innan möglet kom (sommartid), alltså då pratar jag öppna på morgonen och det var dåligt på kvällen.
Det torrare har hållit sig längre. Jag fattar inte heller varför det skulle mögla snabbt? Man rullar ju ändå upp det och för några somrar sen fodrade jag med samma bal i 20 dagar och skickade faktiskt in en hygien-analys för att testa på just en bal, och det fanns inget otjänligt alls på just den.
Precis. Det tog en dag. För det torrare tar det också en dag sommartid att börja mögla så det blir otjänligt foder men det syns inte.
 
Du skriver att blötare ensilage inte håller för dig och att du därför vill ha torrare. Torrare ensilage innehåller mögelsporer som växer till sig efter öppnandet precis som i ett blötare ensilage men, det tar längre tid för möglet att synas för ögat i en torrare bal även om det uppstår precis lika fort. Hade du skrivit att du använder torrare ensilage och gör åt en bal på en dag hade inget problem funnits. Problemet uppstår när någon tror att torrare ensilage håller längre öppnat än ett blötare ensilage för att möglet inte syns. Du har själv länkat till en bra källa.
Jag citerade också den källan och det står inte att allt torrare, över 60%, ensilage innehåller mögel, skulle vara skadligt eller sämre än blötare.
 
Precis. Det tog en dag. För det torrare tar det också en dag sommartid att börja mögla så det blir otjänligt foder men det syns inte.
Fast det gjorde det ju inte, jag skickade ju in en hygienanalys på det för att kolla. Nu fodrar jag med hö pga fånghäst så jag har inget "hösilage-problem" längre.
 
@Elektron det finns en gräns för hur torrt det kan vara för att faktiskt ensileras. dvs konserverat genom ensileringsprocessen.
Precis som hö måste ha en viss ts för att vara konserverat genom torkning.

Annars har man plastat gräs typ, och får förlita sig på turen istället.
 
Hej!

I år testat jag nåt nytt, skicka gräset strax innan det balas (det är alltså plockat direkt från åkern).
Är det nån skillnad i tillvägagångssätt?
Jag tänkte skicka till equi-analytical, finns det risk att det blir dåligt på vägen?
Hur mycket ska man skicka?
Det är silage, men iaf förra året torrt silage - hur mycket kan man tro att ts-halt och sockerhalt ändras?

Och vad skriver man på blanketten?

/Lavinia, nybörjare på gräs direkt från åkern.
Jag vet nu inte om equi-analytical har något lab i våra krokar som analyserar. om inte så är jag rätt tveksam om det kommer bli något vettigt resultat om det ska transporteras så långt som till NY för analys. Personligen skulle jag skriva i gräs eller hö eftersom ensileringsprocessen inte kommit igång än. Ts-halten kan du kolla själv senare genom att torka i mikron direkt från balen.
 
Jag citerade också den källan och det står inte att allt torrare, över 60%, ensilage innehåller mögel, skulle vara skadligt eller sämre än blötare.
Riskerna med torrare ensilage är dels att det är svårare att packa lufttätt (det bildas luftfickor eftersom man inte kan packa det så hårt) än blött ensilage och att ensileringsprocessen kräver en vattenhalt på mer än 40% för att komma igång. Däremot tycks det vara lättare att hålla balen öppen längre utan att ensilaget blir dåligt när man har torrare ensilage (en högst personlig reflektion det där sista).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 146
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 617
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp