Skicka hunden...

kicki71

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att skicka hund med flyg från södra Sverige och ända upp till norrland(typ Luleå)?
Hur funkar det? Kostnad? Flygbyte, hur hanteras hunden då? Vill veta allt, bra som dåligt då jag är i hund tankar men alla jag fastnat för är i andra änden av landet....
 
Sv: Skicka hunden...

Att ensam skicka en hund med flyg inrikes är svindyrt, skulle kosta flera tusen då jag kollade för en tid sedan.
Men om man flyger med själv så kostar det mycket lite, inne i kabinen max 8kg hund ca 150:- per plan.
Om den är stor och tung så blir det som extra vikt på din biljett, inte heller det spec. dyrt.
Annars kan du ju försöka få tag i nån som ska resa den sträckan och kan ta med sig din hund, har gjort så med en katt en gång.

Ang resväg så blir det kanske omlastning på arlanda för vidare flyg till kallax, men det finns nog en del plan som går direkt har jag för mig.

Tåg är ju billigt så om du inte vill åka tåg bägge sträckorna så går det ju an att ta tåget ner, sen flyg med hunden tillbaka.
 
Sv: Skicka hunden...

jag letar min drömhund å de flesta verkar finns söderut....lutar mest åt en papillon
 
Sv: Skicka hunden...

Låter som man får hitta någon som är påväg norrut med flyg, tycker det måste vara obehagligt för hunden att åka själv med ett flyg oxå, hur ska den stackaren begripa vad som händer.Det blir som sagt var en liten modell av hund, så förhoppningsvis får den flyga med upp i någons ficka..=)
 
Sv: Skicka hunden...

Men en Papillon-valp går väl som handbagage på flyget?
 
Sv: Skicka hunden...

Lättast är att flyga själv ner och hämta valpen och flyga med den som handbagage upp, är faktiskt väldigt smidigt.

Finns knappast någon seriös uppfödare som skickar en valp till en köpare de aldrig träffat.
 
Sv: Skicka hunden...

Jag tror att säljaren vill träffa DIG! Inte något ombud. I alla fall inte en seriös hunduppfödare.

Men om du bokar en egen biljett så är det smidigt och billigt att ha med inne i kabinen. Tänk dock på att vissa/alla flygbolag kräver att man har bur till hunden. Sist jag var och hämtade valp så höll jag på att bli strandad i Holland - för att jag bara hade en väska till hunden! Fanns inte heller någonstans att hyra/köpa den typen av väska som krävdes. :crazy: (SAS)

Tror inte alls det är bra för en liten valp att flyga i bagaget alldeles ensam, kan aldrig vara nyttigt!
 
Sv: Skicka hunden...

De uppfödare jag har pratat med har inte haft något emot att skicka upp en hund, men det är jag själv som inte vill att den ska åka upp själv, då man inte vet hur den hanteras. Har då inte upplevt någon av dessa som oseriösa! En av våra två tidigare pappisar har vi fått upp utan att träffa uppfödaren, då med ett "ombud".

Som tur är verkar det ha löst sig med att jag får hjälp med att få upp hunden så nu ska jag bara hitta vad jag söker efter....å hoppas att övriga problem dsom dyker upp går smärtfritt att lösa
(just detta med bur å sådant). Det kan ju förhoppningsvis hända att jag hittar en valp närmare där jag bor å det hade ju varit det allra bästa.
 
Sv: Skicka hunden...

Många år sedan jag skickade valp med flyget nu men de gånger vi gjorde det så gick allt bra.Flygpersonalen var väldigt trevliga och kollade till hunden vid omlastningen(I Stockholm).

De rengjorde även buren vid behov.Såg till att det fanns vatten. De ställer burarna där det låter minst i bagageytrymmet samt där det är varmast.Men när vi skickade så kostade hela resan 3000:- allt som allt. Södra sverige till Luleå. Men som sagt då ingick flygburen i priset också.Några år sedan och det har säkerligen höjts sedan dess. Jetpack är de jag anlitade.
 
Sv: Skicka hunden...

Men om man flyger med själv så kostar det mycket lite, inne i kabinen max 8kg hund ca 150:- per plan.
Om den är stor och tung så blir det som extra vikt på din biljett, inte heller det spec. dyrt.


Men man får väl inte ha med sig en stor & tung hund in i kabinen öht? Oavsett vad man är villig att betala? :confused:
 
Sv: Skicka hunden...

När jag ringde och hörde hur mkt det kostade så var det ca 100 kr om man hade en hund över 8 kg, den måste då sitta bak i lastrummet. Om man skulle mellanlanda så kostade det 150 kr extra, då tog dom hand om hunden och satte den på rätt flyg. Hund under 8 kg vet jag inte hur mkt det kostar, men dom sa att den var tvungen och sitta i en bur och inte i en liten väska..Tror jag ringde till sas eller skyways. Jag ringde i våras så priserna kan ha ändras.
 
Sv: Skicka hunden...

Vill bara meddela alla att hunden har anlänt, jag hämtade den själv med bil en resa på 80 mil.
Hunden i fråga blev allt jag egentligen inte tänkt mig, men är den underbaraste!!
Jag var ute efter en vit-brun tik och kom hem med en vit-svart hane. Kärlek vid första ögonkastet!!
Killen lystrar till namnet "Taggen" med heter egentligen
Midnight Fantasy Mad Max.
Det enda jag visst att jag ville ha var en papillon och en papillon blev det.
Kolla gärna in sötingen, som en dag ska bli en snygging!
17280836.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Skicka hunden...

Nej jag uttryckte mig dåligt, max 8 kg i kabinen i en godkänd väska eller bur. Om hunden är tyngre blir det som övervikt och den åker i bagaget.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 457
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 522
Senast: Hedinn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 984
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 895
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp