Skicka med utrustning till foderhäst?

Tonic

Trådstartare
Funderar på att låna ut en av mina hästar. Men är inte så sugen på att skicka med dyr utrustning.....Förväntar man sig som fodervärd att utrustning medföljer hästen? Känns rätt orimligt att en person som lånar en häst ska behöva köpa allt själv....eller? Hur har ni andra gjort?
 
Jag hade aldrig i livet lånat ut en häst utan åtminstone passande sadel, träns inkl bett och eventuella benskydd som hästen behövde och med en tydlig paragraf i kontraktet om att andra sadlar inte fick användas och att jag skulle kontaktas vid misstanke om att någonting inte passade som det skulle. Finns alldeles för många klåpare som passar in sadlar som sen förstör hästarna för livet för att jag skulle våga lita på att det blev rätt om inte fodervärden i fråga var extremt kunnig.

Kringutrustning som täcken och schabrak är det väl rimligt att man skickar med nåt men att fodervärden där får använda och skaffa vad den vill.
 
Självklart ska hästen ha en sadel som passar, men i detta fallet är sadeln som är utprovad till hästen rätt dyr. Hade du fortfarande skickat med den då?

Sen undrar jag om man som fodervärd förväntar att det kommer med utrustning? Eller är det rimligt att köpa utrustning till en häst som man inte äger?
 
Funderar på att låna ut en av mina hästar. Men är inte så sugen på att skicka med dyr utrustning.....Förväntar man sig som fodervärd att utrustning medföljer hästen? Känns rätt orimligt att en person som lånar en häst ska behöva köpa allt själv....eller? Hur har ni andra gjort?

Du tycker inte att hästen i sig är mer värd än en sadel?

Hur mycket är en fin sadel värd utan en häst för att fodervärden ridit sönder den tex? (Som ett exempel, det kan ju hända)

Tycker att det är A&O att skicka med passande grundutrustning så att fodervärden utefter detta sen kan komplettera för att den vill/behöver och har då rätt mått och storlekar att gå efter.
 
Jag har haft flera foderhästar, har ordnat egen utrustning till alla förutom ett par täcken och en häst hade bett och sadel med sig. Hade dock bara den ett år.

Har jag fått med saker så har jag lämnat tillbaka det jag inte haft nytta av eller förvarat på lämplig plats tills hästen ska hem igen

Jag vill inte ha isönder ngn annans utrustning och jag har ingen lust att få med 10 smutsiga täcken som inte passar ;).
Om jag ser det så är det mycket bättre att fodervärden ordnar egen utrustning förutsatt att den passar.
 
Lånat med en grunduppsättning ridutrustning, jag vill ju att sadel och bett ska passa. Fota sadeln noga och skriv en lista på vad som följer med, precis som de andra skrivit.

De gånger vi lånat ut till ridskola har vi lånat med ett träns + bett bara. Övrig utrustning har ridskolorna fått stå för.
 
Jag har just nu en häst på foder och den hade med sig lite basic utrustning som grimma, grimskaft, täcke och lite borstar. Det är första gången jag har fått något med en foderhäst. I det här fallet beror det på att ägaren inte kunde ha hästen kvar och det är tänkt att den stannar livet ut hos mig.
Jag har lämnat ut hästar på foder men aldrig något mer än grimma har följt med hästen. Visst har fodervärdar frågat efter sadel men jag har så många hästar att jag inte kan ha en sadel till varje häst och därför kan jag inte skicka med någon heller.

Antar att det ofta kan vara med foderhäst som när man köper en häst. Har ägaren bara en häst och måste göra ett längre uppehåll eller sluta helt med hästar. Då har man inte behov av all utrustning och då skickar man det med hästen istället för att det liggande.
 
Har hästen specialanpassad sadel för att passa just den skulle jag skickat med sadel.

Sen beror det lite på vad det är för häst och fodervärd och vad som är tänkt
 
Tack för många svar. Jag vet att det finns många som tar hand om hästen helt fantastiskt bra, men som är väldigt slarviga när det kommer till allt runt omkring. Därav vill jag inte låna med en sadel som är i den prisklassen. Men det är klart att det är viktigt att hästen har en sadel som passar. Det ena måste ju inte utesluta det andra?
 
Tack för många svar. Jag vet att det finns många som tar hand om hästen helt fantastiskt bra, men som är väldigt slarviga när det kommer till allt runt omkring. Därav vill jag inte låna med en sadel som är i den prisklassen. Men det är klart att det är viktigt att hästen har en sadel som passar. Det ena måste ju inte utesluta det andra?
Du kanske kan skicka med lite tips på vilka sadlar som kan tänkas passa?

Jag förstår dig. Tycker inte du behöver skicka med sadel.
 
Jag skickar gärna med sadel som passar men det behöver ju inte vara den dyraste sadeln. En begagnad mellanprissadel som passar hästen kan ju vara värt att skicka med om man har möjlighet, så är det inte hela världen om den blir mer sliten men man vet att hästen inte har vad som helst på ryggen heller.
 
En sadel ska ju passa både häst och ryttare och gör den inte det så finns det ju ingen anledning att lämna med den. Överhuvudtaget har jag tyckt att det har varit lätt jobbigt de gånger vi har fått med saker för vi har ändå inte har använt det. Det som inte använts ska förvaras någonstans så att de inte förstörs och tar upp onödig plats. Värst har nog ändå varit när ägaren har ansett att saker ska användas som jag inte alls har tyckt passar hästen. Men, alla är olika och hur man resonerar beror både på vad man har sedan innan och om utrustningen också passar en själv som ryttare och om ägare och fodervärd har samma åsikt om vad som passar. Det spelar också in hur länge hästen ska vara hos fodervärden. Handlar det om ett år eller mer eller om några månader?
Som luttrad besökare i sadelträsket är det för mig inget konstigt att behöva köpa ny sadel med någon månads mellanrum medans andra ser det som något helt vansinnigt att köpa en sadel för några månader.
 
Självklart ska hästen ha en sadel som passar, men i detta fallet är sadeln som är utprovad till hästen rätt dyr. Hade du fortfarande skickat med den då?

Sen undrar jag om man som fodervärd förväntar att det kommer med utrustning? Eller är det rimligt att köpa utrustning till en häst som man inte äger?
Ja, jag hade skickat med även en dyr sadel men kontrollerat innan att det fanns en försäkring som täckte om den gick sönder samt skrivit in i kontraktet om i vilket skick sakerna förväntades hållas.

Sett till vad det kostar med en trasig hästrygg så är ingen sadel jag någonsin ägt så dyr att det skulle vara billigare.
 
Ja, jag hade skickat med även en dyr sadel men kontrollerat innan att det fanns en försäkring som täckte om den gick sönder samt skrivit in i kontraktet om i vilket skick sakerna förväntades hållas.

Sett till vad det kostar med en trasig hästrygg så är ingen sadel jag någonsin ägt så dyr att det skulle vara billigare.
Många hästar fixar ju dock att gå med en "good enough" sadel utan att ryggen blir förstörd. Men visst, har man en häst med ett väldigt svårt sadelläge eller som är väldigt känslig så blir det ju desto viktigare att säkerställa detta.

Jag antar att man lånar ut sin häst till någon som verkar tillräckligt kompetent och som man får förtroende för, då kanske det räcker att man pratar om sadeln/ger tips.
 
Många hästar fixar ju dock att gå med en "good enough" sadel utan att ryggen blir förstörd. Men visst, har man en häst med ett väldigt svårt sadelläge eller som är väldigt känslig så blir det ju desto viktigare att säkerställa detta.

Jag antar att man lånar ut sin häst till någon som verkar tillräckligt kompetent och som man får förtroende för, då kanske det räcker att man pratar om sadeln/ger tips.
Visst finns dom men det är få människor som vill lägga mer pengar än absolut nödvändigt på grejer till en häst dom inte äger. I de fall jag vet om folk som lagt ner mycket tid och pengar på att hitta lämpliga sadlar till foderhästen så är det till 99% för att dom själva velat ha en viss sadel, inte för att det är det bästa för hästen.

Om ”good enough” fungerar för hästen i fråga skulle jag fortfarande hellre själv leta rätt på en billigare sadel att lämna med än att hoppas på att det blev bra. Jag har dock aldrig haft en häst med lätt sadelläge och har aldrig varit med om att det är lätt att hitta sadlar som fungerar.
 
Funderar på att låna ut en av mina hästar. Men är inte så sugen på att skicka med dyr utrustning.....Förväntar man sig som fodervärd att utrustning medföljer hästen? Känns rätt orimligt att en person som lånar en häst ska behöva köpa allt själv....eller? Hur har ni andra gjort?
Hade inte lämnat iväg en häst utan passande sadel. Sadeln är ju det viktigaste att skicka med ifall hästen ska ridas. Hellre riskera sadeln än hästens rygg och muskler.

Förstör fodervärden sadeln får den ju ändå ersätta den, man bör ju få tillbaka utrustningen i samma skick som den lämnades ut i.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp