Skicka sadel?

linnlarssonn

Trådstartare
Ska ev. skicka en normalstor/tung allroundsadel och undrar vilket som funkar/blir bäst? Bussgods har ju färdiga lådor och det verkar smidigt och bra men hur är pakethanteringen där? Om jag skickar med bussgods så ska försäkringen köpas till, känns som om det kan va värt en tjuga..

Annars är schenker ett annat alternativ men där går det inte skriva in så stora mått på deras hemsida som paketet kommer bli O_o vet att andra har tagit det största och sen lämnat in paketet ändå och struntat i att det är för stort och det kanske skulle funka för mig också? Men hur är pakethanteringen där? Har bara skickat mjuka och tåliga saker förut så just detta är nytt för mig :o
 
Sv: Skicka sadel?

Sist jag skickade så skickade jag med Postens vanliga postpaket. Kostade bara ca 200 kr att skicka genom halva Sverige. Sadeln gick ner i en Rusta-flyttkartong och vikten blev 8 kg. Då är paketet spårbart och levereras nästa dag.
 
Sv: Skicka sadel?

Jag har sålt/köpt mängder med sadlar och då mestadels med blocketpaket via schenker. Frakten har för det mesta hamnat runt 260:- och man kan
välja deras säkrare betalningssätt eller att köparen betalar i förskott som ju är ganska vanligt om man vågar det. Fick för ett tag sen en bomlös westernsadel skickad till mig via posten för 500 spännO_o
 
Sv: Skicka sadel?

Även jag har använt Blocketpaket, tycker det är suveränt. En vanlig sadel kostar drygt 260 kr att skicka, som Zacke säger.

Packa bra inuti lådan och använd mycket tejp på utsidan :)
 
Sv: Skicka sadel?

En lite konstig fråga kanske men kan man skicka med blocketpaket även om man inte har annonsen på blocket? :p
 
Sv: Skicka sadel?

Ja det går bra :) det är bara att gå in på blocketpaketets hemsida och boka din sändning.
 
Sv: Skicka sadel?

Det går utmärkt :) inne på schenkers sida där du skickar paket finns "blocket paket" i kanten :)
 
Sv: Skicka sadel?

jag brukar skicka med DHL och efterkrav, tror dock att man behöver ngt företags avtal med DHL för att ha det.
men det är väldigt smidigt i alla fall, åtminstone om man har så dom kommer till ens dörr och hämtar/lämnar paketen.
 
Sv: Skicka sadel?

Ser man till att inte använda för stor kartong så att den håller sig inom måtten för skrymmande så kostar det 235:- att skicka en sadel med posten. Klart säkraste och bästa sättet att skicka har bara dåliga erfarenheter av de andra bolagen, dels tar det alltid längre tid men framförallt ser man på kartongerna hur illa de hanterar dem de är alltid tillbucklade och småskadade vilket aldrig hänt med posten.
 
Sv: Skicka sadel?

Vad är billigast igentligen,posten eller bussgods? Jag har alltid skickat med bussgods för att "alla" sagt att posten är så dyr,men nu vart jag fundersam på om det verkligen är dyrare..
 
Sv: Skicka sadel?

Vad är billigast igentligen,posten eller bussgods? Jag har alltid skickat med bussgods för att "alla" sagt att posten är så dyr,men nu vart jag fundersam på om det verkligen är dyrare..

Precis så tänker jag också! Skickat ett täcke med schenker för posten skulle bli så jäkla dyrt enligt alla. Andra små saker alltid skickas med posten i deras gröna kuvert (tyglar, träns, brösta mm), dock så har jag aldrig skickat något så stort och "ömtåligt" som en sadel.. :cautious:
 
Sv: Skicka sadel?

Det har det aldrig kostat för mig! Alla gånger har jag packat så litet det går. Vad konstigt att det varit så olika!
 
Sv: Skicka sadel?

Hugalien... Jag jobbade tidigare på ett postenombud. Du skulle sett hur vissa paket såg ut...

Jag tror alla är lika värdelösa på hanteringen. Till TS, när jag skickar sadlar skruvar jag ihop en låda av trä. Oförstörbar och tål även viss väta. Lindar in sadeln i billiga IKEA-fleecefiltar. Skickar med bussgods, går på ca 350-400 kr. Litar inte på något av våra transportbolag :mad:
 
Sv: Skicka sadel?

Det är pris efter deras portotabell upp till 10kg ej skrymmande kostar 235:-, skrymmande måtten är dessutom många ombud inte så noga med skickade precis iväg en som inte klarade måtten utan var en bit över men den slank igenom som ej skrymmande trots att jag tom var inne på ett av de få rena postkontor som finns kvar och lämnade in den. De får vara totalt 2m = längd+omkrets om de kontrollmäter. Är de över det så är priset för skrymmande 345:- för samma vikt.

Schenkers maxmått på låda är ju så litet att det inte går att få ner en normalstor sadel möjligen en väldigt nätt flatback går att knöla ner i en sådan. Annars är ju schenker klart billigast om man skall skicka tex täcken odyl som går att knöla ihop iom att man kan skicka upp till 10 kg för 120:-.

Bussgods är numera inte mkt billigare än posten fördelen med dem är att man kan skicka stora saker till vettigt pris till sadlar använder jag dem aldrig de hanterar inte sitt gods särskilt snällt och det står ofta oövervakat långa tider öppet på perronger så vem som helst kan plocka till sig en kartong om de känner för det, så vill jag definitivt inte att paket jag skickas hanteras när det handlar om värdefullare saker som sadlar.
 
Sv: Skicka sadel?

Schenkers maxmått på låda är ju så litet att det inte går att få ner en normalstor sadel möjligen en väldigt nätt flatback går att knöla ner i en sådan. Annars är ju schenker klart billigast om man skall skicka tex täcken odyl som går att knöla ihop iom att man kan skicka upp till 10 kg för 120:-.

Det är Schenker som har Blocketpaket, och man får ha vilken storlek på låda man vill. Jag har både skickat och tagit emot i stora lådor som en sadel gott fick plats i.

Lite KL

Ytterligare fördel med Blocketpaket är att ingen kan lura någon, köparen betalar för att hämta ut varan, men har en 24 timmarsfrist på sig att godkänna varan innan pengarna betalas vidare till säljaren.
 
Sv: Skicka sadel?

Jag har skickat (och tyvärr fått tillbaka..) en sadel via Bussgods. Det var smidigt och hyftat billigt vad jag minns (det var några år sedan). Men det beror förstås på hur nära du har till utlämningsstället, tror att Bussgods har betydligt färre utlämningsställen än t ex Posten och DHL.

Jag packade förresten sadeln i en flyttkartong.
 
Sv: Skicka sadel?

Det är Schenker som har Blocketpaket, och man får ha vilken storlek på låda man vill. Jag har både skickat och tagit emot i stora lådor som en sadel gott fick plats i.

Lite KL

Ytterligare fördel med Blocketpaket är att ingen kan lura någon, köparen betalar för att hämta ut varan, men har en 24 timmarsfrist på sig att godkänna varan innan pengarna betalas vidare till säljaren.

Nu pratar vi förstås om Schenkers Privpak som kostar 120:- för 10kg och inte blocket paketet. Där är lådan begränsad i maxstorlek.

Du är rätt okunnig om du tror att blocketpaket är särskilt säkert. Japp det är säkert för köparen men helt åt helvete för säljaren vänta du bara tills du upptäcker baksidorna med det, tyvärr många som fått lära sig den hårda vägen, du kan ju bland annat söka på exakt samma tjänst som paypal har haft i många år så ser du väldigt många exempel på vad du kan drabbas av som säljare om du använder det. Finns redan ett antal kända bedrägerier som även skett med just blocket paketet.
Blocketpaket är enbart säkert för köparen inte ett dugg säkert för säljaren inget jag rekommenderar någon säljare att använda.
 
Sv: Skicka sadel?

Jag har sån tur att det finns inlämningsställen för både posten, DHL, bussgods och schenker på den lilla orten som jag tillhör så det är inga problem :)
 
Sv: Skicka sadel?

Jag har sån tur att det finns inlämningsställen för både posten, DHL, bussgods och schenker på den lilla orten som jag tillhör så det är inga problem :)

Dock är det ju lika intressant att fråga den som skall ta emot om denna också har det vi har tex 5 mil till närmsta bussgods utlämning. Det går att få utkörning vilket kostar extra och de har 1 veckas leverans på utkörning här trots att det inte precis är glesbyggd här. Det går inte heller att få hemleverans på paket med efterkrav förrän efter saken är betald till dem och de ser att pengarna kommit in, det går alltså inte att betala till den som levererar. Viktiga saker att tänka på, det finns en anledning att det är billigare.
 

Liknande trådar

Utrustning har en sadel som ska skickas, funderar hur jag bäst skickar den. har mycket bubbelplast och en låda efter att jag fick min nya sadel...
Svar
3
· Visningar
2 090
Utrustning Posten vet jag om såklart. Bussgods är inget alternativ. Vet att jag fått sadlar av privatperson med Schenker. Men när jag går in på...
Svar
16
· Visningar
7 183
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp