Skicka unghäst på inridning

Hur långt är ett snöre? Det enklaste är väl att kolla upp med några inridare vad de tar och hur lång tid de rekommenderar.

Som exempel vet jag en som tar 8000 per månad och en annan som tar 5000 per vecka.
 
Vad det kostar? Ja vad vill man uppnå med en inridning? För mig gäller följande, Hästen ska förstå grundläggande hjälper såsom att kunna svänga för tygel åt höger eller vänster, den ska förstå att gå framåt, den ska förstå var stoppet sitter. Det är en inridning, därefter kommer vidareutbildning. Men mellan dessa, bör man nog ge hästen en chans att smälta och repetera. Att utbilda en häst är ungefär samma som att bygga ett hus, har du en taskig grundkonstruktion, kommer huset att rasa förr eller senare vilket ger en massa merkostnader.
 
Jag lämnade min 4 åring f inridning till en duktig men inte så känd proffsryttare f 6500 + moms. Han gjorde ett toppenjobb! I höst ska hon en månad till en mer känd dressyrryttare. Då är priset 10000 + moms.
 
Att säga att de personer som är billiga inte är bra är inte riktigt sant. Här nere i Skåne översvämmas det med duktiga personer MED erfarenhet, referenser och som är riktigt bra på sina jobb som kostar allt från 5000 kr/månad och uppåt. Det viktiga är inte i priset i sig utan VEM man lämnar till.
 
Att säga att de personer som är billiga inte är bra är inte riktigt sant. Här nere i Skåne översvämmas det med duktiga personer MED erfarenhet, referenser och som är riktigt bra på sina jobb som kostar allt från 5000 kr/månad och uppåt. Det viktiga är inte i priset i sig utan VEM man lämnar till.
Beror ju så klart på var man bor vad priset blir.
Självklart kan en som tar en liten summa vara jätte bra, men det är en stor chansning om du inte känner personen och hens ridning.
 
Beror ju så klart på var man bor vad priset blir.
Självklart kan en som tar en liten summa vara jätte bra, men det är en stor chansning om du inte känner personen och hens ridning.

Fast man skickar väl inte sin häst till ngn man varken känner eller som har referenser när det gäller en så viktig sak som inridning tänker jag men alla kanske inte tänker så..
 
För två år sedan betalade jag 9500 i månaden momsat hos en i mina trakter känd unghästutbildare. Supernöjd!
 
Ett prisvärt alternativ kan vara att lämna sin häst på Strömsholm eller Flyinge (kan finnas fler ställen också) och låta den vara med i deras utbildningsprogram.
Det är då eleverna som gör jobbet men det sker under övervakning av deras lärare/instruktörer.
Enda nackdelen är väl att det kan vara svårt att få plats där.
 
Fast man skickar väl inte sin häst till ngn man varken känner eller som har referenser när det gäller en så viktig sak som inridning tänker jag men alla kanske inte tänker så..

Fast hur många hobbyryttare känner proffs som tar emot hästar för inridning och utbildning? De flesta av oss är hobbyryttare med väldigt begränsad erfarenhet och kontakter även om många hävdar annat.
Referenser är också svårt att ta tycker jag..
Jag upplever att jag mest bara får upprabblat en massa namn som inte säger mig någonting.
Då är det inte så himla lätt att göra rätt.

Själv har jag mest haft en himla tur som av slumpen trillat in i ett kontaktnät med proffsryttare som jag tar hjälp av både med tillridning/vidareutbildning till min 5åring och nästa år när det är dags för lilleputt att ridas in får de ta honom med..
 
Sedan är det för mig två vitt skilda saker, inridning och utbildning.

Fast den skillnaden är nog främmande för många isåfall om du har en särskiljning mellan inridning och utbildning ?
Gissar på att du med inridning då isåfall menar att sitta in hästen och att sen den "utbildas" att ridas i alla gångarter ?

Det är det jag reflekterat över tidigare .

Men som sagt - blir märkliga antaganden och förkunnelser i en tråd som öht inte har några detaljer alls.
 
Senast ändrad:
Fast hur många hobbyryttare känner proffs som tar emot hästar för inridning och utbildning? De flesta av oss är hobbyryttare med väldigt begränsad erfarenhet och kontakter även om många hävdar annat.
Referenser är också svårt att ta tycker jag..
Jag upplever att jag mest bara får upprabblat en massa namn som inte säger mig någonting.
Då är det inte så himla lätt att göra rätt.

Själv har jag mest haft en himla tur som av slumpen trillat in i ett kontaktnät med proffsryttare som jag tar hjälp av både med tillridning/vidareutbildning till min 5åring och nästa år när det är dags för lilleputt att ridas in får de ta honom med..

Förtydligande ang känner eller känner till. Självklart har alla hobbyryttare inte ett brett kontaktnät men det finns alltid en vän som känner ngn eller använt en tjänst hos någon som denne kan rekommendera eller ej rekommendera.
Varför tycker du referenser är svårt att ta?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 781
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp