Skidåkare och ryttare på vintern

Norna

Trådstartare
Det finns troligtvis flera färska trådar som berör ämnet, så hänvisa gärna till en sådan om ni känner att det är onödigt med ytterligare en tråd. Har tråden hamnat fel så får moderator gärna flytta den!

Ursäkta om det är ett långt och rörigt inlägg, men jag är fortfarande lite upprörd.

Efter snöfallet i torsdags så har det inte blivit plogat på de få grusvägar som vi kan/får rida på så de är fyllda med snö. Detta har lett till att vi i vårt stall har trampat upp en stig på en av vägarna för att underlätta framkomligheten i den djupa snön.

Under dagens ridtur så använde jag åter igen den stig som vi ryttare har trampat upp och tänkte inte så mycket mer på det. Tyvärr så mötte jag ett par skidåkare på väg tillbaka till stallet och fick mig en rejäl utskällning och en blandad kompott med svordomar där jag fick veta att det var "jävla hästspår i skidspåren" och att "ni hästägare alltid ska förstöra, skräpa ner och sabotera för alla andra".`Hans åsikt var även att "hästar behöver inga stigar, de kan gå i snön", detta kan jag hålla med om, men det ska väl ändå inte betyda att jag hela tiden ska behöva trampa upp en ny stig när jag rider?

Jag blev så ställd, då det är vi som trampat upp den stigen som de precis har yttrat äganderätt på. Vi är det enda stallet i området och vi är alla väldigt noga med att inte rida i redan befintliga skidspår och att alltid kolla med bönderna om vart vi får rida. Jag kan inte svara för hur de andra i stallet gör, men jag hoppar alltid av i bostadsområdet (en samling hus på landet) och sparkar in hästbajset till vägkanten och försöker se till att hästarna inte är en "börda" för de som bor där ute.

Jag har haft min häst i detta område i 10 år och alla andra år har vi ryttare och skidåkare kunnat kommunicera på ett hövligt sätt fram tills nu. Varför kan man inte samsas om utrymmet, speciellt då det inte handlar om anlagda kommunala skidspår, utan en oplogad grusväg? Skidåkarn har även tillgång till alla åkrar som ligger bredvid vägen, vilket inte vi ryttare har. Nu i efterhand så har jag funderat på om det varit någon skillnad på om jag hade gått på stigen med min hund, eller om han hade tyckt att det hade varit lika illa?

Eftersom att det inte handlar om något anlagt skidspår så har även vi ryttare tillåtelse att vistas där, men det känns ändå så himla tråkigt att denna diskussion alltid ska fortsätta på samma sätt.

Det jag troligtvis vill säga med detta långa inlägg är egentligen att jag förstår hans synvinkel och jag skulle aldrig ge mig ut och förstöra med vilje för andra, men när man får ett sådant bemötande så vill jag bara galoppera upp stigen ännu mer och köra en bredsladd så att de får en massa snö över sig :devil:
Jag undrar även om det egentligen också om jag gjorde rätt som hävdade allemansrätten på vägen, eller om vi ryttare inte har någonting att säga till om när det är en grusväg under all snö?
 
Sv: Skidåkare och ryttare på vintern

Vi hade precis samma problem med skidåkare och vi fortsatte att rida i dom spår som vi hade ridit i hela tiden innan skidspåret kom dit. Oplogad väg det också.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 890
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp