Bukefalos 28 år!

Skilja - hur har råd med boende?

reflections

Trådstartare
Jag går i tankarna om att skiljas, och har börjat kolla upp lite med bostad.
Och det är tusan skrämmande... :(

Hur ska jag som ensamstående ha råd att bo kvar där mina barn finns?
Hur ska jag kunna låta dem gå kvar i förskolan?
Hur ska mina barn kunna slippa gå upp i ottan för att kunna ta sig till skolan om något år?

Jag anser mig ha en bra lön, och trodde faktiskt inte det skulle vara några problem att låna ihop till en bostad.
Vi bor i en by, södra Sverige. Men både här - och grannbyarna - går husen på 3 000 000, minst.

Vad jag kunnat se på vissa bankers sidor så kan jag få låna halva det... Och då har jag ändå lagt in om en beräknad kontantinsats på 450 000..... Så - maxbelopp för huset skulle vara 2 000 000.

För den summan kommer jag till ett minihus ute på en åker, by med sämre rykte eller 20-30 minuters bilväg för att komma till förskolan. Vilket jag inte anser rimligt, skiljer vi oss kommer barnen få öka sin tid där redan mot vad de är där idag...

Så, hjälp mig. Missar jag något?
Ska man inte kunna låna till hus som ensamstående?

Jag kommer såklart ta kontakt med banker och kanske siffran förändrar sig lite, men jag tvivlar ju på att det kommer räcka... :(
 
Går det inte att bo i lägenhet?

När man bott i villa hela sitt liv, så vill man (jag!) inte sätta mig i en lägenhet om det inte absolut är tvång ;)
Är det som krävs så absolut - men det känns så fruktansvärt att veta att jag troligen inte kunna köpa mig ett hus igen förrän jag skaffat mig en sambo.... :crazy:
 
Fastighetsmarknaden bryr ju sig inte om att du är ensamstående... Kanske läge att titta på br och hyres istället?
Nej, så är det ju tyvärr. Blev bara ett sånt hårt slag att inse att jag troligen inte kommer kunna köpa mig ett hus trots en väldigt bra lön.

De br jag sett här ligger på 1500 000-2500 000, och sedan 6-8000 kr i hyra :crazy:
Har inte räknat på det, men misstänker väl att jag inte får lov att köpa något sånt heller.

Hyres kräver ju tyvärr ofta ködagar - även om det just nu kanske ser ut som om det är min bästa chans.
 
Jag går i tankarna om att skiljas, och har börjat kolla upp lite med bostad.
Och det är tusan skrämmande... :(

Hur ska jag som ensamstående ha råd att bo kvar där mina barn finns?
Hur ska jag kunna låta dem gå kvar i förskolan?
Hur ska mina barn kunna slippa gå upp i ottan för att kunna ta sig till skolan om något år?

Jag anser mig ha en bra lön, och trodde faktiskt inte det skulle vara några problem att låna ihop till en bostad.
Vi bor i en by, södra Sverige. Men både här - och grannbyarna - går husen på 3 000 000, minst.

Vad jag kunnat se på vissa bankers sidor så kan jag få låna halva det... Och då har jag ändå lagt in om en beräknad kontantinsats på 450 000..... Så - maxbelopp för huset skulle vara 2 000 000.

För den summan kommer jag till ett minihus ute på en åker, by med sämre rykte eller 20-30 minuters bilväg för att komma till förskolan. Vilket jag inte anser rimligt, skiljer vi oss kommer barnen få öka sin tid där redan mot vad de är där idag...

Så, hjälp mig. Missar jag något?
Ska man inte kunna låna till hus som ensamstående?

Jag kommer såklart ta kontakt med banker och kanske siffran förändrar sig lite, men jag tvivlar ju på att det kommer räcka... :(
Ja, jag tror att du säkert missat något :)

Första läget borde väl vara att försöka hitta någonstans att bo. I en hyresrätt eller bostadsrätt. Att hitta rätt hus kan ta tid.

Har du räknat på vad du kommer att få ut vid bodelning? Är det de 450' du räknar som kontantinsats?

Visst kan man bo i hus som ensamstående. Men kanske inte direkt veckan efter skilsmässan gått igenom? Och kanske inte lika stort hus som du har när ni är en familj.

Jag tror att du kommer att vara betydligt klokare när du fått alla fakta på plats.:)
 
Ja, jag tror att du säkert missat något :)

Första läget borde väl vara att försöka hitta någonstans att bo. I en hyresrätt eller bostadsrätt. Att hitta rätt hus kan ta tid.
Absolut. Men även i denna bostaden så vill jag ju inte bo helt off, för långt från förskola/skola mm.
Har du räknat på vad du kommer att få ut vid bodelning? Är det de 450' du räknar som kontantinsats?
De 450 000 är sparade pengar + vad jag räknar på att få ut vid en bodelning. Med lite tur kan det blir 50 000 till - men dumt att räkna för högt i ett sånt här läge...
 
Är det som krävs så absolut - men det känns så fruktansvärt att veta att jag troligen inte kunna köpa mig ett hus igen förrän jag skaffat mig en sambo.... :crazy:
Stopp och belägg!

Spring inte iväg i några dystopier innan du de facto har alla fakta på bordet!
Först när du har fullständigt grepp om ekonomin, om underhåll, om bodelning etc så kan du börja måla upp de dystra scenarierna. Om de då existerar ;)
 
De 450 000 är sparade pengar + vad jag räknar på att få ut vid en bodelning. Med lite tur kan det blir 50 000 till - men dumt att räkna för högt i ett sånt här läge...
Så du räknar med att kliva ur en skilsmässa med bara 50'? Eller fattar jag fel?

Giftorättsgods finns inte? Höga lån? Ni har inga tillgångar?
 
Så du räknar med att kliva ur en skilsmässa med bara 50'? Eller fattar jag fel?

Giftorättsgods finns inte? Höga lån? Ni har inga tillgångar?
Tillgångar: ca 150 000 kr sparade (så hälften av det får ju jag)
Räknar med att huset säljs med ca 800 000 kr i vinst = 400 000 till mig.(kan bli något mindre, men mest troligt kanske något mer. Men vill inte räkna högre)
 
Stopp och belägg!

Spring inte iväg i några dystopier innan du de facto har alla fakta på bordet!
Först när du har fullständigt grepp om ekonomin, om underhåll, om bodelning etc så kan du börja måla upp de dystra scenarierna. Om de då existerar ;)
Det är lite därför jag skrev på buke. Ni kan ge mig lite nya infallsvinklar, och säger till när jag gräver ner mig för mycket ;)

Såklart vet jag inte säkert. Men med dagen uppgifter så ser jag att det blir ganska otroligt om jag lyckas köpa mig ett hus ;)

Men - steg 1: Kontakta banken och få det svart på vitt hur mycket jag får låna. :)
Sen kanske jag kan höja det om mina föräldrar vill gå in som borgenär (30+ och skriva det.. Det kändes inte så kul det heller :meh: )

Sista utväg blir att börja spela tusan på hästar eller lotto :D (detta var ett skämt kanske ska förtydligas ;) )
 
Tillgångar: ca 150 000 kr sparade (så hälften av det får ju jag)
Räknar med att huset säljs med ca 800 000 kr i vinst = 400 000 till mig.(kan bli något mindre, men mest troligt kanske något mer. Men vill inte räkna högre)
Det kan ju rimligtvis inte vara ett särskilt dåligt läge, jämförelsevis.

Sen är det väl inte att förvånas över att man inte ensam kan bo lika dyrt som två vuxna - med jobb och lön - kan göra tillsammans. Jag antar att du inte medan ni var gifta tyckte att ni hade utrymme att köpa ett likadant hus till.
 
Det kan ju rimligtvis inte vara ett särskilt dåligt läge, jämförelsevis.

Sen är det väl inte att förvånas över att man inte ensam kan bo lika dyrt som två vuxna - med jobb och lön - kan göra tillsammans. Jag antar att du inte medan ni var gifta tyckte att ni hade utrymme att köpa ett likadant hus till.
Har inte ens funderat på det. Vi har ett väldigt dyrt vardagsliv idag - och det har jag ju räknat med att det inte kommer fortsätta. Semestrar mm kommer begränsas rejält och vardagslyxen minska massor. Men det har faktiskt inte funnits i mitt huvud att jag inte skulle få lov att äga ett sådant här hus själv...
 
Har inte ens funderat på det. Vi har ett väldigt dyrt vardagsliv idag - och det har jag ju räknat med att det inte kommer fortsätta. Semestrar mm kommer begränsas rejält och vardagslyxen minska massor. Men det har faktiskt inte funnits i mitt huvud att jag inte skulle få lov att äga ett sådant här hus själv...
Jag skulle väl inte kalla det att du inte får lov, men jag förstår väl vad du menar.

Din man då, eller ditt ex, eller vad han nu har för status i ditt liv, kan han behålla ert nuvarande hus på egen hand? Om ni båda kommer att flytta, öppnar det ju för någon geografisk rörlighet ändå. I alla fall om ni lyckas samarbeta i frågan.
 
Jag går i tankarna om att skiljas, och har börjat kolla upp lite med bostad.
Och det är tusan skrämmande... :(

Hur ska jag som ensamstående ha råd att bo kvar där mina barn finns?
Hur ska jag kunna låta dem gå kvar i förskolan?
Hur ska mina barn kunna slippa gå upp i ottan för att kunna ta sig till skolan om något år?

Jag anser mig ha en bra lön, och trodde faktiskt inte det skulle vara några problem att låna ihop till en bostad.
Vi bor i en by, södra Sverige. Men både här - och grannbyarna - går husen på 3 000 000, minst.

Vad jag kunnat se på vissa bankers sidor så kan jag få låna halva det... Och då har jag ändå lagt in om en beräknad kontantinsats på 450 000..... Så - maxbelopp för huset skulle vara 2 000 000.

För den summan kommer jag till ett minihus ute på en åker, by med sämre rykte eller 20-30 minuters bilväg för att komma till förskolan. Vilket jag inte anser rimligt, skiljer vi oss kommer barnen få öka sin tid där redan mot vad de är där idag...

Så, hjälp mig. Missar jag något?
Ska man inte kunna låna till hus som ensamstående?

Jag kommer såklart ta kontakt med banker och kanske siffran förändrar sig lite, men jag tvivlar ju på att det kommer räcka... :(

Har du kollat upp om det finns något mindre hus att hyra? Det kan vara något att börja med tills du har koll på exakt hur ekonomin ser ut för dig.
 
Jag går i tankarna om att skiljas, och har börjat kolla upp lite med bostad.
Och det är tusan skrämmande... :(

Hur ska jag som ensamstående ha råd att bo kvar där mina barn finns?
Hur ska jag kunna låta dem gå kvar i förskolan?
Hur ska mina barn kunna slippa gå upp i ottan för att kunna ta sig till skolan om något år?

Jag anser mig ha en bra lön, och trodde faktiskt inte det skulle vara några problem att låna ihop till en bostad.
Vi bor i en by, södra Sverige. Men både här - och grannbyarna - går husen på 3 000 000, minst.

Vad jag kunnat se på vissa bankers sidor så kan jag få låna halva det... Och då har jag ändå lagt in om en beräknad kontantinsats på 450 000..... Så - maxbelopp för huset skulle vara 2 000 000.

För den summan kommer jag till ett minihus ute på en åker, by med sämre rykte eller 20-30 minuters bilväg för att komma till förskolan. Vilket jag inte anser rimligt, skiljer vi oss kommer barnen få öka sin tid där redan mot vad de är där idag...

Så, hjälp mig. Missar jag något?
Ska man inte kunna låna till hus som ensamstående?

Jag kommer såklart ta kontakt med banker och kanske siffran förändrar sig lite, men jag tvivlar ju på att det kommer räcka... :(
30 min bilväg är väl inget att gnälla om??
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 465
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 255
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 216
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp