Skilja sig?

Myzan87

Trådstartare
Det kanske är fel ord, man kanske inte skiljer sig om man är enbart sambo?

Ett par med två barn i lågstadieålder har enorma relationsproblem. Det är snudd på psykisk misshandel inblandat och den ena parten vill att de går skilda vägar. Person 1 och person 2 som vi kan kalla de kan inte komma överens om något och de undviker att vara hemma samtidigt. Person 2 har varit den som stått för pengarna till huset, köpt bil till person 1, renoverat huset för egna pengar osv så huset har stigit till dubbelt så mycket för vad det är inköpt för.

Person 2 tog kontakt med familjerådgivningen för samtal för att kunna påbörja en separation men det gick inte 1 med på eftersom det var 2 som valt. 2 vill bara fly men kan/vill inte för barnen.

Hur kan man göra för att faktiskt dela på sig eftersom det faktiskt inte går att prata med varann? Kan man påbörja bodelning via någon jurist? Finns där något konkret man faktiskt kan göra för att gå isär? Vad händer om den ene vill behålla huset men har inte de medel som krävs för att kunna köpa ut den andre? Det går faktiskt inte att prata med varann för person 1 gömmer sig bakom barnen och stämningen är hemsk hemma.

Med andra ord - vilka verktyg krävs för att genomför en delning?
 
Med andra ord - vilka verktyg krävs för att genomför en delning?
En bodelningsförättare. Men glöm inte att den kostar rätt mycket pengar, så är man ingen speciellt rik person kommer det inte finnas några pengar kvar för bodelningsförättaren kommer att kosta det mesta man har.

Min rekommendation är att man tar hjälp av släktingar och vänner som kan medla. Har man inte tillräckligt med tillgångar för att kunna ta lån och köpa ut sin partner vid en separation får bostaden säljas.

Någonstans måste man också växa upp och faktiskt ta ansvar för sitt liv. Det går inte att gömma sig och tro att saker löser sig utan att man kommunicerar. Är det farligt för 2 att vara i hemmet och prata med 1 så behöver ju den personen skaffa någon typ av skydd, vare sig det är andra människor eller att faktiskt flytta därifrån till någon typ av jour.

Vad gäller hur boendet, umgänge etc med barnen ska se ut är det bäst att vända sig till familjerätten så är de med och medlar och gör upp planer och avtal.
 
Det kanske är fel ord, man kanske inte skiljer sig om man är enbart sambo?

Ett par med två barn i lågstadieålder har enorma relationsproblem. Det är snudd på psykisk misshandel inblandat och den ena parten vill att de går skilda vägar. Person 1 och person 2 som vi kan kalla de kan inte komma överens om något och de undviker att vara hemma samtidigt. Person 2 har varit den som stått för pengarna till huset, köpt bil till person 1, renoverat huset för egna pengar osv så huset har stigit till dubbelt så mycket för vad det är inköpt för.

Person 2 tog kontakt med familjerådgivningen för samtal för att kunna påbörja en separation men det gick inte 1 med på eftersom det var 2 som valt. 2 vill bara fly men kan/vill inte för barnen.

Hur kan man göra för att faktiskt dela på sig eftersom det faktiskt inte går att prata med varann? Kan man påbörja bodelning via någon jurist? Finns där något konkret man faktiskt kan göra för att gå isär? Vad händer om den ene vill behålla huset men har inte de medel som krävs för att kunna köpa ut den andre? Det går faktiskt inte att prata med varann för person 1 gömmer sig bakom barnen och stämningen är hemsk hemma.

Med andra ord - vilka verktyg krävs för att genomför en delning?
Jag lärde mig igår att det finns något som heter kvarboenderätt, alltså att man kan säga att man har störst behov av att bo i bostaden tills bodelning är klar. Då får den andre inte vara i bostaden utan måste flytta ut. Är parterna oense om vem det är så kommer bodelningsförättare att säga vem som har största behovet.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 406
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 605
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp