Skiljas från sin älskade häst...

Alltså jag är skeptisk, till spruta alltså. Hur vet vi att det är fridfullt bara för att det ser fridfullt ut?
Tänk alla skotträdda hundar som tidigare fick Plegacil, hundstackarn hörde och kände allt som hände runt omkring men kunde inget göra, den kunde inte röra sig. Utifrån måste det ha sett väldigt "fridfullt ut".

Min häst som avlivades med spruta (somnulose) för tio år sedan hade inga hjärtslag 10sekunder efter han slog i backen. Veterinären sprutade, hästen föll ihop, veterinären lyssnade efter hjärtljud och det var tyst. Så med somnulos går det snabbt.
 
Alltså jag är skeptisk, till spruta alltså. Hur vet vi att det är fridfullt bara för att det ser fridfullt ut?
Tänk alla skotträdda hundar som tidigare fick Plegacil, hundstackarn hörde och kände allt som hände runt omkring men kunde inget göra, den kunde inte röra sig. Utifrån måste det ha sett väldigt "fridfullt ut".

Du kan inte jmf pleg med somulose! Det är två helt olika preparat.

Som sagt, hästen är död redan innan den fått hela dosen... Min ena som låg ner märktes det väldigt väl på eftersom jag satt och höll hans huvud. Ögonen blev tomma och han slutade andas. Det gick så otroligt snabbt, tog bara några sekunder så var han borta. :cry::heart
 
Föredrar bult efter att ha läst mardrömssituationerna där hästar inte dött av avlivningsvätskan utan krälat iväg och dött långt från nedslagsplatsen.
.
Tycker bult är humant, men det kräver ju att man har plats för avblodningen.
 
En nackdel med spruta där jag bor är att kroppen ofta får ligga några dagar innan lantbrukstjänst kan komma och hämta den och då finns risk för att katter eller andra djur kommer åt vätskan som kan finnas runt hästen. Det gjorde mig nojjig, fast jag försökte täcka över med pressening.
 
Jag har inga problem med varken bult eller spruta, jag har varit med om både och. Mina egna har jag anlitat en mycket erfaren man som avlivat med bult, han tar sedan kroppen med sig. Mitt hopp är att det ska dröja tills jag tar bort nästa häst och då blir det nog bult och förhoppningsvis begravning/alt ta vara på kroppen för tex hundfoder.
 
När jag har avlivat tidigare har jag valt bult. Skulle jag behöva avliva någon häst nu skulle jag välja bult.
Jag har varit med flera gånger, både med egna och andras hästar, och har inga problem med det. Självklart är det tråkigt att behöva avliva en häst men med bult går det snabbt för hästen och jag mår själv inte dåligt av det.
 
Min häst fick spruta, stående, för 8 år sen ungefär. Han ramlade direkt. Gick jättefort och odramatiskt för både honom och oss - som jag ser det. Men jag kan givetvis inte veta hur det upplevdes av hästen. Han hade inga problem med att stickas så det berörde honom inte, ffa inte i det tillståndet som han var, allvarligt skadad.
 
För mig är det då tvärtom, tänker inte ens tanken att avliva med spruta, då jag sett flera fall som gått toksnett. Så därför blev det bult när vår farbror skulle få vandra vidare, då visste man att han var borta innan han ens nådde marken. Så för mig kommer det alltid att bli med bult om inte omständigheterna kräver annat och jag kan välja själv.
 
En sak vet jag säkert; en häst som inte har förmågan att fly är en häst som lider! Därför väljer jag bort spruta alla dagar i veckan.

Jag tycker bult är det allra bästa och det är mitt självklara val när jag kommer till den dagen att någon häst måste tas bort.
 
Har en veterinärbekant som bultar, men sen inte avblodar utan istället gör hjärtstick med avlivningsvätska. Rent och snyggt för djurägaren.
 
Ja, det är ju också en prioritering...
Vad är fel med det? Hästen faller av bulten, men istället för att den ska avblodas så ges en injektion direkt i hjärtat. För hästen ser jag inte att det är nån skillnad på att hjärtstickas eller avblodas, den är ju redan medvetslös.
Jag kanske skulle formulerat mig annorlunda, men deras kunder verkar väldigt nöjda med tillvägagångssättet.
 
Har en veterinärbekant som bultar, men sen inte avblodar utan istället gör hjärtstick med avlivningsvätska. Rent och snyggt för djurägaren.

Men exakt hur "smutsigt och fult" blir det vid avblodning? De gånger jag har varit med vid bultning så har avlivningen skett på gräs. Jag har strött lite spån över det för att suga upp det mesta av blodet och sen har naturen [läs regnet] fått göra sitt.
 
Men exakt hur "smutsigt och fult" blir det vid avblodning? De gånger jag har varit med vid bultning så har avlivningen skett på gräs. Jag har strött lite spån över det för att suga upp det mesta av blodet och sen har naturen [läs regnet] fått göra sitt.
Jag har aldrig varit med på avlivning av häst, med någon metod. Jag berättade bara om hur en bekant till mig gör. Jag kanske använde mig av fel ordval, men jag själv skulle gärna slippa se blodet rinna ur mitt djur på det sättet.
 
Jag har aldrig varit med på avlivning av häst, med någon metod. Jag berättade bara om hur en bekant till mig gör. Jag kanske använde mig av fel ordval, men jag själv skulle gärna slippa se blodet rinna ur mitt djur på det sättet.

Jag vet flera personer som valt att gå därifrån när hästen väl är bultad och slipper således se själva avblodningen. Om det nu är själva avblodningen som är problemet alltså.
 
Eftersom jag inte är vegetarian tycker jag för egen del att det hade varit ett himla hycklande om jag inte kunde ta avblodningen för vad det är. En del av slakt.

Så himla mycket blod blir det inte, och på rätt ställe är det ju inte underligare än att regnet tar hand om resterna. Jag hade ju inte ställt mig mitt på gårdsplanen, men gödselstacken, spolplattan eller gräskanten brukar vara de ställen vi väljer.
 
Ja det syntes inte mycket efter farbror var avblodad, en liten pöl som man hällde grus på och sedan syntes inte ett spår. Hästarna gick och betade strax intill samma kväll vid intaget, och ingen av hästarna så mycket som reagerade ens.
 
Ja fy, så som den artikeln tar upp får ju inte hända :eek::cry: men som sagt går ju det någon enstaka gång det även fel vid bult men jag antar faktiskt att det är mest ovana veterinärer som missar,de som ständigt bultar är ju väl erfarna.

Jag vägrar spruta med det gamla medlet då jag vet en stående häst kämpar emot, men det nya medlet ska ju vara lika snabbt som bulten i princip har jag hört från flera håll..Det står mellan det nya medlet (nej så nytt är det ju inte) och bult, aldrig nånsin det gamla. Som sagt bekommer mig inte den uppskurna halsen eller blodet alls, tittade noga på morfars hästar som togs bort med bult och avblodning, det är knallen jag fasar för och drar mig för om ändå det "nya" medlet verkar lika snabbt som bult...Usch, jobbig sits men rätt beslut för min älskade farbror :love::cry:
 
Ja fy, så som den artikeln tar upp får ju inte hända :eek::cry: men som sagt går ju det någon enstaka gång det även fel vid bult men jag antar faktiskt att det är mest ovana veterinärer som missar,de som ständigt bultar är ju väl erfarna.

Jag vägrar spruta med det gamla medlet då jag vet en stående häst kämpar emot, men det nya medlet ska ju vara lika snabbt som bulten i princip har jag hört från flera håll..Det står mellan det nya medlet (nej så nytt är det ju inte) och bult, aldrig nånsin det gamla. Som sagt bekommer mig inte den uppskurna halsen eller blodet alls, tittade noga på morfars hästar som togs bort med bult och avblodning, det är knallen jag fasar för och drar mig för om ändå det "nya" medlet verkar lika snabbt som bult...Usch, jobbig sits men rätt beslut för min älskade farbror :love::cry:
Ja anlitar inte veterinär vid avlivning, lantbrukstjänst eller liknade. För det är inte säkert att det går att få ihop logistiken med avlivning och hämtning, jag vill inte att min vän ska få ligga under en presenning några dagar. Dessutom är dessa så rutinerade vid bultning, vilket också är ett krav från min sida.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
472
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp