Skillja hästar åt

Solhäst

Trådstartare
Hej! Vi har fixat ett nytt sällskap till våran häst och nu från början ska vi skilja de åt så de lär känna varandra bättre innan vi släpper ihop de. Men vad är bästa dela hagen med trampstolp eller göra hål som man sen fyller igen för riktiga stolpar? Det ska bara vara under några veckor! Hur gör ni?😊
 
Är någon av hästarna kända för att vara bråkig med främmande hästar? Om inte hade jag tagit av eventuella skor, täcken osv och sen släppt ihop dem i en stor hage där de kan springa. Det kan ta en ände med försträckelse om två främmande hästar ska "hälsa" genom ett staket och börjar veva med benen i linorna.
 
Alltid korridor i mellan staketen till hagar om hästarna inte känner varandra så de inte når att hälsa. Vilken typ av stolpar är mindre viktigt än att det är ordentligt med el i staketet men helst åtminstone ett par trästolpar för att stabilisera upp om man använder plaststolp. Alldeles för stor risk att tråden ryker annars och hästarna fastnar, speciellt om det är ston.

Är ingen av hästarna knepig med nya hästar så skulle jag också släppt ihop direkt i en stor hage med gräs efter att först haft dom en natt i boxar bredvid varandra.
 
Senast ändrad:
Är hästarna inte kända för att ha problem med nya hästar så är det bäst tycker jag att släppa ihop dom bara. Sålänge givetvis hagen är av vettig storlek så dom kan komma undan från varandra.

Staket emellan tycker jag ibland kan skapa onödig frustration hos dom. Speciellt eftersom dom inte ska kunna nosa på varandra över staketet då det kan bli ganska farligt.
 
Hej! Vi har fixat ett nytt sällskap till våran häst och nu från början ska vi skilja de åt så de lär känna varandra bättre innan vi släpper ihop de. Men vad är bästa dela hagen med trampstolp eller göra hål som man sen fyller igen för riktiga stolpar? Det ska bara vara under några veckor! Hur gör ni?😊
Kan ni rida ut en längre tur ihop så hästarna kan känna av varandra och sedan sadla och tränsa av i hagen efter och sedan släppa.
 
Är någon av hästarna kända för att vara bråkig med främmande hästar? Om inte hade jag tagit av eventuella skor, täcken osv och sen släppt ihop dem i en stor hage där de kan springa. Det kan ta en ände med försträckelse om två främmande hästar ska "hälsa" genom ett staket och börjar veva med benen i linorna.
Fast man brukar ju sätta dubbla trådar så att det inte kan hända. :)
 
Har ni dem på box på nätterna? Låt dem stå bredvid varandra i boxarna sen ut i hagen på morgonen.

Jag har inte velat släppa ihop för tidigt då trots att jag har stora hagar är det mycket kuperat så skaderisken kan vara ganska stor. Jag har haft dem i varsin hage där det är en grusväg emellan och så har de fått stå bredvid varandra på nätterna. Sen ut i hagen.

Hittills har det varit väldigt lugnt.
 
Tyvärr så går det inte att rida eventuellt gå en promenad för den ena hästen är skadad för tillfället

För skadad att ta en promenad? Är det verkligen lämpligt med ett ihopsläpp (med allt vad det kan innebära) innan den är fräsch? Känns lite riskabelt och inte helt snällt. Då hade jag gjort som du tänkt från början, dela av hagen, se till att det är en gata emellan. Vilka stopar som är bäst beror ju lite på vilken typ av underlag det är och sådär. Ibland står platsstolp väldigt bra och ibland ganska instabilt. Men jag hade (speciellt eftersom den andra hästen är ny och ingen man känner) kanske tagit var 3-4 stolp i trä och resten plast. :)
 
Tyvärr så går det inte att rida eventuellt gå en promenad för den ena hästen är skadad för tillfället
Då skulle jag nog rösta för att låta hästen slippa ett ihopsläpp tills den är frisk nog att klara det. Då är det en bra idé att låta dom gå i varsin hage bredvid varandra med en gång emellan så dom inte kan komma åt att nosa på varandra.

Ihopsläpp kan ju vara väldigt lugna men det kan också bli väldigt mycket spring i början, dumt att riskera något med en häst som inte är fräsch nog för att skritta en promenad.
 
Tyvärr så går det inte att rida eventuellt gå en promenad för den ena hästen är skadad för tillfället

Redigering: Såg att de ovan skrivit samma sak.

Om den ena hästen är skadad är det nog ingen bra idé att släppa ihop dem än. Kan hästen inte ens gå en promenad så bör den nog inte hamna i en situation där den ev måste springa i hagen och/eller försvara sig.
 
Redigering: Såg att de ovan skrivit samma sak.

Om den ena hästen är skadad är det nog ingen bra idé att släppa ihop dem än. Kan hästen inte ens gå en promenad så bör den nog inte hamna i en situation där den ev måste springa i hagen och/eller försvara sig.
...eller leka. Hästar "känner inte av" smärta i sociala situationer - deras liv hänger på att kunna hänga med. En liten kille jag kände lekte, trots stressfrakturer.
 
För skadad att ta en promenad? Är det verkligen lämpligt med ett ihopsläpp (med allt vad det kan innebära) innan den är fräsch? Känns lite riskabelt och inte helt snällt. Då hade jag gjort som du tänkt från början, dela av hagen, se till att det är en gata emellan. Vilka stopar som är bäst beror ju lite på vilken typ av underlag det är och sådär. Ibland står platsstolp väldigt bra och ibland ganska instabilt. Men jag hade (speciellt eftersom den andra hästen är ny och ingen man känner) kanske tagit var 3-4 stolp i trä och resten plast. :)
En promenad skulle gå bra! Det är en skada hästen haft hela livet så den är inte ny
 
Då skulle jag nog rösta för att låta hästen slippa ett ihopsläpp tills den är frisk nog att klara det. Då är det en bra idé att låta dom gå i varsin hage bredvid varandra med en gång emellan så dom inte kan komma åt att nosa på varandra.

Ihopsläpp kan ju vara väldigt lugna men det kan också bli väldigt mycket spring i början, dumt att riskera något med en häst som inte är fräsch nog för att skritta en promenad.
Det är ingen ny skada och inget som påverkar om den springer från Mark det är en hovskada den haft sedan föl som gör den oridbar så det är ingen fara med ihopsläpp
 
En
Redigering: Såg att de ovan skrivit samma sak.

Om den ena hästen är skadad är det nog ingen bra idé att släppa ihop dem än. Kan hästen inte ens gå en promenad så bör den nog inte hamna i en situation där den ev måste springa i hagen och/eller försvara sig.
Promenad går bra men i detta fall stor det ridtur det är en gammal skada den haft sedan föl så ihopsläpp är ingen fara
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: tanten
·
Anläggning Mitt söte sprättedjur har roat sig två dagar i rad. Han har brutit av två stolpar bredvid varandra så nu är det måååånga meter staket...
Svar
18
· Visningar
1 497
Senast: Cattis_E
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 104
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 971
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp