Skillnad annonspris och slutpris?

Behöver inte vara fel pris, men kan vara att det är lite över vad man själv har satt som budget.
Eller att hästen enligt ägarens beskrivning inte är riktigt värt det pris säljaren satt.
Många anser ju att deras egna häst är helt fantastisk.

Är den över budget så är den. Då får man leta efter en annan häst. Är ägarens beskrivning fel så lär man inte kunna mötas ändå. De med fantasipriser får inte sålt och de med fantasi(låg) budget får inte köpt.
 
Är den över budget så är den. Då får man leta efter en annan häst. Är ägarens beskrivning fel så lär man inte kunna mötas ändå. De med fantasipriser får inte sålt och de med fantasi(låg) budget får inte köpt.

Som jag skrivit tidigare så har jag bara köpt häst genom bekanta och därför aldrig behövt gå genom annonser, men jag hade fått uppfattningen att diskutera priset inte var helt ovanligt, men det kanske är ovanligt?
 
Jag prutar.
Jag sätter själv pris med prutmån och utgår ifrån att de flesta andra också gör det.

Sen måste det ju finnas förhandlingsläge, jag måste vara attraktiv som köpare, hästen kan inte kommit ut dagen innan och jag måste ju erbjuda ett vettigt pris för hästen.

Hittills har det funkat, ingen har tagit illa upp och jag har antingen fått hästen till det pris jag bjudit eller så har vi mötts på vägen. 🙂
 
Jag var och tittade på en häst i Danmark för ett tag sedan. Den visade sig vara ganska mycket mindre utbildad än jag kunde utläsa av annonsen och inte särskilt välriden, den förstod helt enkelt inte särskilt många hjälper. (ägaren hade inte ridit själv utan hade en medryttare som varit enda ryttaren på hästen) Priset var satt efter vad som stod i annonsen, och dessutom i danska kronor vilket ju inte är positivt för en som får lön i svenska kronor. Jag tyckte hästen var trevlig i grunden, men insåg att det var en hel del jobb med den. Jag hade nog kunnat tänka mig att köpa den, men det pris som jag hade varit beredd att ge omräknat till danska kronor hade landat på ungefär halva det begärda priset (det var alltså ingen billig häst på något sätt). I den situationen valde jag att bara säga att jag inte var intresserad, jag var inte sugen på att lägga fram ett såpass lågt bud. Jag kan ju inte heller marknaden i Danmark och vet inte vad hon kunde få ut av en dansk.
 
Ja, det där med kontakt efteråt... det anser jag att man har om båda parter känner sig nöjda med det.
Det är inget man kan kräva.

Jag som sålt flera egna uppfödningar ser det som en stor bonus om jag får möjlighet att ha lite kontakt med köparen och kanske få hälsa på hästen någon gång eller se den på tävling.

Men jag skulle själv aldrig köpa en häst där säljaren krävde att få ha kontakt och som vill lägga sig i vad jag gör med hästen.
 
Det är väl skillnaden mellan kolla om psiet är diskuterbart, och att försöka pruta som ställer till problem?

"Hej, jag såg din annons på Brunte. Han verkar intressant men ligger över min budget, min maxbudget är x. Om priset är förhandlingsbart om allt stämmer kommer jag gärna och provrider."

Och

"Hej. Jag såg din annons på Brunte. Han verkar intressant, men priset är för högt. Jag bjuder x kr och vill komma och provrida."
Fast är det någon skillnad i inställning? Det handlar väl snarare om förmågan att uttrycka sig.
 
Brukar alltid vara beredd för en prutmån någonstans runt 10% till en köpare man vill sälja till, men diskuterar aldrig prutning innan man kommit så långt att köparen sagt att de är intresserade av att köpa.
Beroende på hur det läggs fram och av vem skulle ja få lite konstiga vibbar om någon inleder med "Hej, hur mycket kan du göra på priset?"
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 306
Senast: Mimmimamma
·
Western I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är...
Svar
4
· Visningar
3 479
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 175
Senast: Chefen
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp