Skillnad annonspris och slutpris?

ErikaMad

Trådstartare
Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste erkänna att jag har blivit lite chockad när jag har sett att standardpriset för svenska, helt outbildade 3-åringar verkar vara 100 000+ kr. Jag förstår helt att kostnaden för att ta fram en sån häst är över 100 000 kr, men jag blir lite förvånad att folk har lust och råd att betala de priserna - det vill säga att marknadspriset är så högt. Därför började jag fundera på om det kan vara så att det är stor skillnad mellan vad som står i annonserna och vad hästarna i slutändan faktiskt säljs för, så min första fråga är:

- Du som har sålt/köpt häst senaste 2-3 åren, var det någon skillnad i pris i annonsen och slutpris som hästen faktiskt såldes för? Du får jättegärna berätta priserna och dina tankar kring detta.


Även om jag tekniskt sett skulle ha råd att köpa en snordyr häst så är jag personligen mest sugen på att köpa ett fullblod, vilka ju inte alls brukar vara så dyra. Mina krav är väl mellan 4-10 år gammal, över 165 cm, inga långdragna skador/hältor och att den rör sig och helst hoppar hyfsat trevligt (för att vara fullblod). Har inga problem att hantera nerviga, svårridna och svårhanterade hästar och känner mig bekväm med att kunna utbilda och ev. omskola hästen själv (om den skulle komma direkt från banan). Jag tror att jag borde kunna köpa det jag vill ha för 30 000 - 50 000 kr, är jag för optimistisk här? Vad tror ni är ett rimligt marknadspris för en sådan häst?
 
Förra året köpte jag en irländsk import, valack på ca 153 cm. Annonspris 60 000 kr, betalade det utsatta priset för jag tyckte absolut hästen var värt det. Priset var ju lågt i jämförelse med SWB eftersom han är både import och i en storlek som inte är så attraktiv på marknaden :) Kan man tänka sig att köpa import eller en häst i "fel" storlek kan man komma undan billigare. Sen förstår jag ju att man kanske inte vill ha en för liten häst om man själv är lång.

Jag tror absolut du kan få en sån häst du beskriver för runt det priset, har sett flera fullblod runt 40 000 kr som sett rätt trevliga ut!
 
Tror absolut det är rimligt att hitta en sådan häst i den prisklassen!
Det låter mer eller mindre exakt som min häst. Nu är det snart 3 år sedan jag köpte honom, men då betalde jag 38 000 (var på 45' i annonsen om jag minns rätt).
Han var 8 år, närmare 170 cm i mankhöjd, rör sig trevligt och oerhört ridbar och utvecklingsbar. Skulle säkert bli en riktigt trevlig hopphäst också med en annan ryttare på ryggen. Jag håller mig till småhinder. Ingen skadehistorik, och har under dessa år bara råkat ut för en lättare hovböld.
Han var mycket riden som ridhäst så ingen direkt omskolning krävdes, men däremot var han i många avseenden som en betydligt yngre häst utbildningsmässigt.

Var egentligen mitt livs största spontanköp, planerade inte att köpa häst och om jag hade aktivt letat hade jag nog inte kollat på ett så pass stort fullblod :D . Men nu blev det så och jag är hur nöjd som helst! Har aldrig ridit en roligare häst, och känns verkligen som att jag har fått extremt mycket för pengarna. Till nackdelarna hör väl att han kompenserar inköpskostnaden med rejäla matkostnader istället. ;)
 
Min häst hade varit till salu ett tag och jag hörde från en vän att ägaren kunde tänka sig att sänka priset till rätt person. Jag tog kontakt och var ärlig med att det utannonserade priset var över min budget och vi kom då överens om ett lägre pris som kändes bra för båda. Jag hade dock inte gjort så med vem som helst, här hade jag gemensamma vänner med ägaren och visste alltså att priset var diskuterbart.

I slutändan sänktes priset ännu mer då hästen pga skadehistorik inte gick att försäkra för det tänkta inköpspriset utan reservationer. Betalade halva priset jämfört med vad annonspriset var från början.
 
Den hästen jag köpte ett sto av rasen wielkopolski ca 174 i manken, ingen märkvärdig stam, om jag inte missminner mig var hon 13 eller 14 år när jag köpte henne. Hon hade legat ute på annons ett bra tag, originalpriset var 120 000kr men det var ingen som ville betala. Hon hade även stått ett tag, provred och köpte för 60 000kr, var en hel del jobb men fick ha en häst i 4 år i alla fall innan jag fick ta bort henne pga skada som ej ville läka (skadan fick hon hos mig).

Så visst finns det hästar, gäller bara att ha ögonen öppna och se va man hittar. :)
 
Tack för era svar! Så då verkar det som att i vissa fall kan det finnas en del prutmån, hur ska man gå tillväga för att pruta på schysstast sätt? Jag vill inte att någon ska ta illa upp eller slösa någons tid - vissa är ju säkert inte beredda att röra sig en millimeter i pris. Då är det ju ingen mening att jag åker och tittar ens, om hästen ligger utanför min budget. Är det rimligt att anta att om hästen legat ute på annons mer än en månad, så kan man fråga om ägare är beredd att diskutera priset om man kommer och kollar?
 
Tack för era svar! Så då verkar det som att i vissa fall kan det finnas en del prutmån, hur ska man gå tillväga för att pruta på schysstast sätt? Jag vill inte att någon ska ta illa upp eller slösa någons tid - vissa är ju säkert inte beredda att röra sig en millimeter i pris. Då är det ju ingen mening att jag åker och tittar ens, om hästen ligger utanför min budget. Är det rimligt att anta att om hästen legat ute på annons mer än en månad, så kan man fråga om ägare är beredd att diskutera priset om man kommer och kollar?
Du kan ju alltid ställa frågan när du tar kontakt med säljaren. En månad är dock ganska kort tid.
 
Tack för era svar! Så då verkar det som att i vissa fall kan det finnas en del prutmån, hur ska man gå tillväga för att pruta på schysstast sätt? Jag vill inte att någon ska ta illa upp eller slösa någons tid - vissa är ju säkert inte beredda att röra sig en millimeter i pris. Då är det ju ingen mening att jag åker och tittar ens, om hästen ligger utanför min budget. Är det rimligt att anta att om hästen legat ute på annons mer än en månad, så kan man fråga om ägare är beredd att diskutera priset om man kommer och kollar?

Jag skulle isåfall fråga om priset går att diskutera ganska tidigt i kontakten med säljaren, för att inte slösa på dennes (och min) tid om hen inte kan tänka sig att gå ner i pris.
En månad är ju inte länge heller för att sälja häst så många är nog inte stressade i det läget.

Angående fullblod så borde du kunna hitta ett inom din budget, när jag köpte min häst provade jag bland annat ett par fullblod, grundutbildade (typ 90 hoppning, LB dressyr) för runt 40. Det var visserligen tre år sedan nu men jag tror de ligger ungefär lika, vad jag sett.
 
Jag fick ned priset på min övervuxna connemara med ca 10 procent från begärt pris.

Men det var en snabb affär och med en handlare.

Jag tror också priset var satt inom rätt marknadsvärde, så jag insåg att det inte fanns så stor prutmån. 55' efterfrågades och hästen är stamboksförd, har deltagit i finalen i treårs löshoppning med gott resultat. Hon var dock bara knappt inriden. Fem år.

Jag tycker inte att prissättningen är oskälig för lovande treåringar av swb. Det kostar att ta fram dem och vinsten är nog blygsam.

Däremot kan man undra om de får 70-90' för ettåringar eller föl?
 
Just ja, en månad är ju rätt kort tid för en hästaffär 😅 Men efter 3-4 månader borde det kanske uppstå lite prutmån då.

Jag håller absolut med om att det inte finns någon större vinst att tala om för en swb som säljs för drygt 100 000 kr, och på det sättet är ju priserna skäliga. Men det handlar ju ändå om att det måste finnas köpare och en efterfrågan som motsvarar utbudet så att efterfrågan och utbudet möts vid ett marknadspris.

Det måste ju liksom finnas minst en köpare med tillräckligt med tid, kunskap OCH pengar för att kunna köpa varenda en av dessa treåringar som ligger ute på de här prisnivåerna om man ska kunna säga att marknadspriset för en hyfsat lovande 3-årig swb ÄR, säg, 125 000 kr. Jag kanske inte känner tillräckligt mycket hästfolk, men jag är liksom bara tveksam att alla dom köparna överhuvudtaget finns. Maybe I'm wrong.
 
Just ja, en månad är ju rätt kort tid för en hästaffär 😅 Men efter 3-4 månader borde det kanske uppstå lite prutmån då.

Jag håller absolut med om att det inte finns någon större vinst att tala om för en swb som säljs för drygt 100 000 kr, och på det sättet är ju priserna skäliga. Men det handlar ju ändå om att det måste finnas köpare och en efterfrågan som motsvarar utbudet så att efterfrågan och utbudet möts vid ett marknadspris.

Det måste ju liksom finnas minst en köpare med tillräckligt med tid, kunskap OCH pengar för att kunna köpa varenda en av dessa treåringar som ligger ute på de här prisnivåerna om man ska kunna säga att marknadspriset för en hyfsat lovande 3-årig swb ÄR, säg, 125 000 kr. Jag kanske inte känner tillräckligt mycket hästfolk, men jag är liksom bara tveksam att alla dom köparna överhuvudtaget finns. Maybe I'm wrong.
Jag vet inte hur lätt eller svårt det är för uppfödarna att sälja men jag tänker att det absolut finns gott om köpare till en bra unghäst i den prisklassen. En väldigt bra 3-åring kostar betydligt mer, en mer medelmåttig är billigare.
 
Måste bara säga att just nu verkar det vara fler köpare än hästar till salu.
Här har det sålts fyra hästar på mindre än tre veckor. Två hann inte ens komma ut på annons.
De som kom ut i annons var det många som var intresserade av. Hade inte ägaren velat ha snabb affär p g a sjukdom så dom såldes till den första som ville betala, tror jag att det till ock med kunde blivit budgivning. Det är kanske inte läge att pruta eller dra ut på det just nu. Brukar bli lite lättare fram åt höst/vinter när dom ska in från bete och det kanske inte finns stallplats.
 
Just ja, en månad är ju rätt kort tid för en hästaffär 😅 Men efter 3-4 månader borde det kanske uppstå lite prutmån då.

Jag håller absolut med om att det inte finns någon större vinst att tala om för en swb som säljs för drygt 100 000 kr, och på det sättet är ju priserna skäliga. Men det handlar ju ändå om att det måste finnas köpare och en efterfrågan som motsvarar utbudet så att efterfrågan och utbudet möts vid ett marknadspris.

Det måste ju liksom finnas minst en köpare med tillräckligt med tid, kunskap OCH pengar för att kunna köpa varenda en av dessa treåringar som ligger ute på de här prisnivåerna om man ska kunna säga att marknadspriset för en hyfsat lovande 3-årig swb ÄR, säg, 125 000 kr. Jag kanske inte känner tillräckligt mycket hästfolk, men jag är liksom bara tveksam att alla dom köparna överhuvudtaget finns. Maybe I'm wrong.

Det måste bero helt på vad man har för hästfolk omkring sig. De som inte har kunskaperna själva skickar de unga hästarna på utbildning hos proffs.

Trevliga, välbyggda och skadefria unga hästar är just vad många köpare vill ha, då blir det konkurrens om dem och priset stiger.
 
Måste bara säga att just nu verkar det vara fler köpare än hästar till salu.
Här har det sålts fyra hästar på mindre än tre veckor. Två hann inte ens komma ut på annons.
De som kom ut i annons var det många som var intresserade av. Hade inte ägaren velat ha snabb affär p g a sjukdom så dom såldes till den första som ville betala, tror jag att det till ock med kunde blivit budgivning. Det är kanske inte läge att pruta eller dra ut på det just nu. Brukar bli lite lättare fram åt höst/vinter när dom ska in från bete och det kanske inte finns stallplats.
Ja så måste det vara. Har man något gammalt ök man inte blivit av med förr så kan man ju damma av den nu. Tom fånghästar/triangelmärkta annonseras ut för en ganska saftig summa.
Tror man gör klokt i att avvakta som köpare.
 
Senast ändrad:
Varför tror du inte det?
Jag vet inte, det var nog egentligen bara en undran? Är det så?

Om jag räknar på det, så är ju ettåringen eller fölet bra mycket dyrare än treåringen för mellan 125'-150'.

Den skall fodras, vaccineras, försäkras och utbildas, eller åtminstone ridas in till tre år.

Kan man det inte själv så får man anlita någon. Det kan lätt kosta mellan 50'-70' per år, beroende på var man bor osv.

Jag tänker också att det är en viss sorts köpare som vill ha en ettåring, för det är flera år tills dess att den kan ridas. Då kanske man har ekonomi och tid att ha fler hästar och då minskar nog antalet köpare även där.

Men som sagt, jag vet inte?

Jag hade själv lätt köpt ett föl eller en åring eftersom jag tycker det är så roligt med unghästar, men när jag räknar på det så blir det dyrt. Då hade jag Jag kanske hellre köpt en två, eller treåring.
Jag har nog inte så många i bekantskretsen som köpt ett föl heller, men jag kanske bara har fel umgänge?

Så, tja, jag hade tvekat lite...

Om man inte blev kär och tappade förnuftet vill säga.

Och det är ju lätt hänt... 😇🤔🙄
 
Jag köpte mitt fullblod för 5000 kr för 5 år sen. Hon är förvisso mindre än ditt önskemål, ca 160-161 typ, gjorde sitt sista löp i augusti o kom t mig i januari. Hon låg på annons från sista löpet till hon kom t mig och jaa....det visste jag inte. Hon var svårsåld. Jag, den smarta, tog den osedd (inte ens en bild), förvisso som fodervärd först, den kom en sen kväll på lastbil som hon stått på i 14 timmar...Ägaren och jag kom lite senare inte överens, allt slutade med att jag köpte hästen för att kunna ta beslut själv. Köpte faktiskt hästen enbart på stammen.

Ibland har de haft auktioner på hästar på tex Jägersro där man ibland då kan köpa galopphästar som gärna säljs som ridhästar. Sen vet jag iaf en här i Skåne som brukar ha fina fullblod som säljs inom din budget som ridhästar.
 
Måste bara säga att just nu verkar det vara fler köpare än hästar till salu.
Här har det sålts fyra hästar på mindre än tre veckor. Två hann inte ens komma ut på annons.
De som kom ut i annons var det många som var intresserade av. Hade inte ägaren velat ha snabb affär p g a sjukdom så dom såldes till den första som ville betala, tror jag att det till ock med kunde blivit budgivning. Det är kanske inte läge att pruta eller dra ut på det just nu. Brukar bli lite lättare fram åt höst/vinter när dom ska in från bete och det kanske inte finns stallplats.

Visst är det lite så? Det är lite den känslan jag har fått av att kolla runt att vill man inte överbetala får man nog ta det lite lugnt.
 
Jag vet inte, det var nog egentligen bara en undran? Är det så?

Om jag räknar på det, så är ju ettåringen eller fölet bra mycket dyrare än treåringen för mellan 125'-150'.

Den skall fodras, vaccineras, försäkras och utbildas, eller åtminstone ridas in till tre år.

Kan man det inte själv så får man anlita någon. Det kan lätt kosta mellan 50'-70' per år, beroende på var man bor osv.

Jag tänker också att det är en viss sorts köpare som vill ha en ettåring, för det är flera år tills dess att den kan ridas. Då kanske man har ekonomi och tid att ha fler hästar och då minskar nog antalet köpare även där.

Men som sagt, jag vet inte?

Jag hade själv lätt köpt ett föl eller en åring eftersom jag tycker det är så roligt med unghästar, men när jag räknar på det så blir det dyrt. Då hade jag Jag kanske hellre köpt en två, eller treåring.
Jag har nog inte så många i bekantskretsen som köpt ett föl heller, men jag kanske bara har fel umgänge?

Så, tja, jag hade tvekat lite...

Om man inte blev kär och tappade förnuftet vill säga.

Och det är ju lätt hänt... 😇🤔🙄

Jag skulle säga att ja, så är det.

Dvs treåringen som säljs under 100-150 är en kraftig förlust.
 
Jag skulle säga att ja, så är det.

Dvs treåringen som säljs under 100-150 är en kraftig förlust.
Så är det säkert.
Men frågan är om det inte, iaf för det flesta, är kostnader och sällan inkomster på hästarna?

En sexåring som säljs för 65'-70' eller låt säga 50' det är megaförlust!

Då hade det varit rimligare att de kostade 150'?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 242
Senast: Mimmimamma
·
Western I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är...
Svar
4
· Visningar
3 454
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 156
Senast: Chefen
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp