Skillnad i praktiken- sprenger aurigan/sensogan?

ako

Trådstartare
Ja, som frågan lyder; någon som använt båda varianterna och har någon åsikt?
Tack på förhand 😊!
 
Jag har ett sprenger-bett i sensogan. Resten av mina bett är i plast eller rostfritt stål. Men det är inte bara legeringen som skiljer, utan sprenger-bettet (som är klart dyrast) är ett bättre hantverksarbete än de andra. Det är helt enkelt mer arbetat än de billigare betten, och det är egentligen det som gör det till min favorit. Annars rider jag ungefär lika mycket på Nova-bettet, och hästen skummar då också. Sprengerbettet har dock D-ringar, vilket gör att jag gillar det när hästen är "ostyrbar". Men det är mer D-ringarna än metall-legeringen jag är ute efter när jag använder det... Generellt märker jag dock inte så stor skillnad på olika bett, eller bettlösa alternativ, så länge det inte är hävstång.

Det finns säker någon annan med andra erfarenheter av att byta bett.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Ja, som frågan lyder; någon som använt båda varianterna och har någon åsikt?
Tack på förhand 😊!
Jag har ett bridongbett, kk ultra, i aurigan och ett novocontact i sensogan. Dom är ju ganska olika utformade men jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad. Min häst gillar dock inte tungtryck så jag rider inte på något utav betten längre.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Aurigan består av koppar, kisel och zink medan sensogan som är en vidareutveckling av aurigan är en blandning av koppar, mangan och zink 😊

Är väl eg inte så stora skillnader. Aurigan är mer gul och blir lättare missfärgad medan sensogan behåller sin fina gul-vita färg, men rent rid- och acceptansmässigt tror jag inte det är så stor skillnad, iaf inte vad jag har noterat (haft Sprengerbett både i rostfritt stål, aurigan och sensogan). Hursomhelst använder jag numera enbart Sprengerbett (för tillfället novocontact som hästen älskar) på min häst då jag upplever att hon gillar dem bättre och de har bättre kvalité och utformning.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken lyder - vad är skillnaden i passform på ett vanligt HW Amigo och ett i ponnymodell i samma stl (t ex 125kr)? Tack på förhand 😊!
Svar
4
· Visningar
624
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 971
Senast: Signe9
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 015
Senast: linnsan
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 305
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp