Skillnad mellan 100 o 110??

Lollan

Trådstartare
Hur pass mycket skiljer sig dom klasserna åt?
Förutom höjden och att det finns kombination i 110?
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Man kan även ha kombination i 100 i lokal. Har ridit det många gånger. Annars tycker jag inte att det är någon större skillnad kanske lite mer teknisk bana. Men det beror ju mycket på banbyggaren, har träffat på "svåra" 100 banor för att sedan nästa helg rida mycket lättare 110, när någon annan banbyggare har byggt.
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Håller med om att det inte är så stor skillnad mellan 1,00 och 1,10.
Personligen känner jag att banbyggaren ofta anser att 1,20 ska vara svårare än 1,10. Men anser att 1,00 och 1,10 ska vara "likadana".
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Lollan skrev:
Hur pass mycket skiljer sig dom klasserna åt?
Förutom höjden och att det finns kombination i 110?

Höjden är det enda som skiljer tycker jag. Fast numer ser ju 110 banorna ut som 100 banor, även höjdmässigt :smirk:
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Jag tycker att det är tvärtom speciellt oxrarna, men jag är ju lite feg vad det gäller höjder :D
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

de e inte stor skillnad alls
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Det är inte alls stor skillnad, tycker att det sällan är några maxade kombinationer heller i 1.10, inte lokalt & regionalt i af. En nationell 1.10 kan ju vara lite svårare.
Det skiljer ju litegrann på höjd & bredd bara & ibland är det väl 1 hinder mer i grund el omhopp, men annars tycker jag inte att det är ett stort steg från 1m till 1,10m
MVH
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

fast ja tycker att 110 å 120 e ganska lika de åxå, iaf inomhus. ute kan man ju ha trekombination i 120....åsså ser de större ut ute...

väntar mej däremot att det blir större skillnad 120 -> 130 som jag tänkt starta i vår.....
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Det som ska skilja mellan 100 och 110 är förutom självklart höjden, bla antalet hinder i fas1 och fas2.
Hindertyp i kombination, i 100 får man bara använda räcke - räcke. Man rider ett något högre tempo ju större klass man rider, det ökas hela tiden.
Men generellt så skiljer det inte så mycket, det kan bli lite svårare rent tekniskt för ju högre klass man rider, men så länge man rider lätt klass (90-120) ska banbyggaren bygga inbjudande utan några försvårande linjer.

Nu är det ju tyvärr så att alla banbyggare inte alltid följer de riktlinjer och reglar som finns... men så är i alla fall tanken.
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

antalet hinder , hindertyper m.m
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

120 -> 130 ÄR större skillnad... Mest tekniskt sett.
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

jag tycker inte att där är någon skillnad alls... Började hoppa 110cm nu i år. Hoppat 2 regionala och en lokal 110, fanns kombinationer i alla tre tävlingarna..... och både i 1m och i 110cm...
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

får man bara ha räcke-räcke i 1m? Sist jag tävlade 1 m var det räcke-oxer i kombinationen
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

1 m och 1,10 m motsvarar LC-LB på ponny. Det ska inte vara så jättestor skillnad tekniskt sett på banorna, det är mer när man kommer upp på 1,20 m (LA) som det blir svårare.
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Och jag tycker också att det är rätt stor skillnad mellan 100 och 110, men det kanske beror lite på var man bor också. I skåne tycker jag överlag att i 110 brukar det vara mkt mer fel än i 100.

I stävie var ju det bara 34 st felfria i 110 av 93st startande och i övrigt brukar det vara ofta att man är placerad på 4fel i grunden i 110.

Jag tycker att 0.90 och 100 är lika medan det är lite större hopp till 110 (beroende på vem som bygger) och sedan är det ganska stort hopp till 120 och ännu större till 130. Däremot tycker jag att 130 till 140 inte är så stort hopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Lollan skrev:
Hur pass mycket skiljer sig dom klasserna åt?
Förutom höjden och att det finns kombination i 110?

inte så mkt på lokal, men ska man tävla reg, 1.10 är skillnaden ganska stor om man tänker på teknisk svårghet
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Undrar också över detta!
Har även jag ridit 1,00m lokalt och där här förekommit kombinationer räcke-oxer och oxer-räcke!
Bra om någon med färskt TR kan svara!
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

olgaklara skrev:
Och jag tycker också att det är rätt stor skillnad mellan 100 och 110, men det kanske beror lite på var man bor också. I skåne tycker jag överlag att i 110 brukar det vara mkt mer fel än i 100.

I stävie var ju det bara 34 st felfria i 110 av 93st startande och i övrigt brukar det vara ofta att man är placerad på 4fel i grunden i 110.

Jag tycker att 0.90 och 100 är lika medan det är lite större hopp till 110 (beroende på vem som bygger) och sedan är det ganska stort hopp till 120 och ännu större till 130. Däremot tycker jag att 130 till 140 inte är så stort hopp.
Men säg inte så! :( :crazy: ;) Jag har ju planerat att debutera 110 inom kort och blir jättenervös nu! Jag tycker 0,90 är lågt, 1 m är ok, 110 känns lite högt, men inte oövervinnerligt. Hästen har rutin men det är betydligt värre ställt med piloten (jag!)....

//Alice
 
Sv: Skillnad mellan 100 o 110??

Olympus skrev:
får man bara ha räcke-räcke i 1m? Sist jag tävlade 1 m var det räcke-oxer i kombinationen
Jag tror att det står att man får använda räcke-stigsprång INTE oxer....(eller stigsprång-räcke)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 501
Hundavel & Ras En vän till mej, visade mej bilder på flerfärgade pudlar för ett tag sedan. Givetvis blev jag nyfiken.... Är dessa "godkända"? går dom...
2
Svar
36
· Visningar
3 501
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp