Skillnad mellan medryttare och halvfodervärd

Medryttare rider och sköter helt efter ägarens regler.

Halvfodervärd har halva ekonomiska och praktiska ansvaret och då även rätt att vara med och bestämma om skötsel, träning m m.
Jag antar att jag är lite bortskämd då jag som medryttare har haft det rätt fritt att välja hur jag ska rida, framförallt med den senaste medryttarhästen. Ansvaret har jag dock inte haft.
 
Medryttare rider och sköter helt efter ägarens regler.

Halvfodervärd har halva ekonomiska och praktiska ansvaret och då även rätt att vara med och bestämma om skötsel, träning m m.
Håller med detta. Betydligt mer ansvar och skyldigheter som halvfodervärd och generellt halva kostnaden för foder/stallhyra osv. En del betalar även halva veterinärvården som krävs också. Ägaren står ofta för hela försäkringen.
 
Jag har varit både halvfodervärd och medryttare, när jag var medryttare betalade jag ingenting. Lullade mest runt i skogen och fixade stallet.
Den enda skillnaden för mig när jag var halvfodervärd var att jag betalade halva summan av vad hästen kostade i månaden och hade hästen visst antal dagar i veckan. Fick rida lektioner för hästens ägare.
Har till och med kvar avtalet vi skrev då, dock ej längre aktuellt dels då jag slutat och dels för att hästen inte finns i livet längre.
 
Jag tycker inte det går att säga vad som är skillnaden exakt, mer än att en fodervärd betalar/betalar mer än en medryttare.
Det beror på vad man kommit överens om. En medryttare kan ju få bestämma mer angående ridning och skötsel än en fodervärd.
Det är inte svart eller vitt.
 
I regel fler dagar som halvfodervärd men också mer ansvar, ofta betalar man hälften av hästens omkostnader, få mer fria händer, ja, hälften av hästen med allt de innebär. :)
 
Vad skulle ni säga är skillnaden mellan medryttare och halvfodervärd?

Det är ju inga juridiska termer, så det är inte gjutet i sten var gränserna går. Men som flera skriver skulle jag förvänta mig att en delfodervärd betalar en förutbestämd andel av hästens kostnader och har lite starkare röst gentemot ägaren. Det är dock nog högst individuellt hur detta funkar i praktiken,
 
För mig personligen är det stor skillnad.
Jag har medryttare på en av mina hästar. Det är då jag som bestämmer när och hur hästen rids. Även allt runt hästen bestämmer jag.
Hade medryttaren varit halvfodervärd skulle de fått bestämma mer över hur hästen ifråga sköts, fodras, rids, skos mm mm.

Jag är dock ett kontrollfreak så jag vill ha full bestämmanderätt över mina hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 390
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 772
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp