Skillnad mellan MH och BPH?

Roheryn

Trådstartare
Slyngeln och jag har fått möjlighet att göra BPH som under våren kommer att arrangeras nära oss. Ska bli spännande att se om han verkligen är så ”extra allt” som jag upplever :)

Funderar dock på vad det är för skillnad mellan BPH och MH? Läste om båda och de kändes väldigt lika. Någon som kan upplysa mig?
 
Slyngeln och jag har fått möjlighet att göra BPH som under våren kommer att arrangeras nära oss. Ska bli spännande att se om han verkligen är så ”extra allt” som jag upplever :)

Funderar dock på vad det är för skillnad mellan BPH och MH? Läste om båda och de kändes väldigt lika. Någon som kan upplysa mig?
MH är utformat mot brukshundar, BPH mot övriga. Båda testar i princip samma sak men på olika vis.
 
Någon mer kunnig på MH får gärna rätta mig, men jag tänker mig att MH är mer ett verktyg för att testa tex skärpa och arbetslust hos brukshundar och BPH är tänkt att beskriva hur hunden är mer i vardagen.

Jag har inte gått MH med någon hund, däremot BPH och upplevde det som både trevligt och intressant. Jag uppmuntrar alla som har möjlighet, oavsett ras, att gå antingen BPH eller MH med sina hundar (beroende på om de har brukshund eller annan hund) eftersom det är jättebra att samla in så mycket statistik som möjligt om hundars mentalitet.
 
Någon mer kunnig på MH får gärna rätta mig, men jag tänker mig att MH är mer ett verktyg för att testa tex skärpa och arbetslust hos brukshundar och BPH är tänkt att beskriva hur hunden är mer i vardagen.

Jag har gjort både MH och BPH och håller inte med. BPH är en mildare form av MH - där MH sätter större tryck och belastning på hundarna, där är BPH:et snällare. De har ju väldigt lika moment.

Jag har inte brukshund men föredrar ändå att gå MH (gick dock BPH sist då uppfödaren anordnare ett BPH för hela kullen). Just för att det sätter en större belastning på hunden, så anser jag att MH ger en klarare och tydligare beskrivning. Upplever att en del hundar "kommer undan" lite för enkelt på BPH. Men det beror ju också på vad för ras man har och vad man tänker sig vilja ha ut av testet. Däremot tycker jag att BPH:et är bra vad gäller underlag, det testas ju inte på ett MH.
 
Någon mer kunnig på MH får gärna rätta mig, men jag tänker mig att MH är mer ett verktyg för att testa tex skärpa och arbetslust hos brukshundar och BPH är tänkt att beskriva hur hunden är mer i vardagen.

Jag har inte gått MH med någon hund, däremot BPH och upplevde det som både trevligt och intressant. Jag uppmuntrar alla som har möjlighet, oavsett ras, att gå antingen BPH eller MH med sina hundar (beroende på om de har brukshund eller annan hund) eftersom det är jättebra att samla in så mycket statistik som möjligt om hundars mentalitet.
Nja, MH är inte utformat för att mäta varken skärpa eller arbetslust utan är ett avelsutvärderingsverktyg för uppfödare. Det säger såklart en del om individen men tanken är att kunna ge en bra bild av avelskombinationer/släkter på kullnivå.
 
Största skillnaden är precis som @Fruentimber skriver att MH är betydligt mer belastande för hunden pga utformningen/stegringen i momenten (först socialitet/lek, sen jakt, sen passivitet, sen skrammel, sen dumpe, spöken och sist skott). Denna stegring är tänkt att "avslöja" vem hunden är, dess medfödda egenskaper. MH är på det sättet enligt mig mer värdefullt både för uppfödare och hundägare och förstås rasklubb. Jag tycker dock att BPH är jättebra och borde användas mycket mer för icke-bruksraserna.
 
En viktig aspekt är vilken ras du har - en enskild hunds resultat säger egentligen ganska lite, för att få värde som verktyg i aveln måste så många hundar som möjligt göra testet. Dels för att man ska kunna få ett underlag att diskutera vad som är en bra hund av den aktuella rasen (tex ser bett för en apportör och en schäfer annorlunda ut), dels för att man ska kunna följa hur drag nedärvs. På individ nivå finns också många felkällor.

Så my 5 cents gör det som är vanligast i den ras du har för att rasens underlag ska bli så bra som möjligt.
 
En viktig aspekt är vilken ras du har - en enskild hunds resultat säger egentligen ganska lite, för att få värde som verktyg i aveln måste så många hundar som möjligt göra testet. Dels för att man ska kunna få ett underlag att diskutera vad som är en bra hund av den aktuella rasen (tex ser bett för en apportör och en schäfer annorlunda ut), dels för att man ska kunna följa hur drag nedärvs. På individ nivå finns också många felkällor.

Så my 5 cents gör det som är vanligast i den ras du har för att rasens underlag ska bli så bra som möjligt.
Nu kommer jag ju göra BPH eftersom det är det som kommer att anordnas, men jag förstår hur du tänker. Arrangör är en uppfödare som är aktiv i rasklubben, så vi får väl anta att hen valt det som är av störst nytta för rasen och aveln. :)
 
Jag gjorde både MH och senare MT med min brukshund (Beauceron) och det var bland det roligaste vi gjort! Han tyckte det var jättekul! Rekommenderas starkt!
 
Största skillnaden är precis som @Fruentimber skriver att MH är betydligt mer belastande för hunden pga utformningen/stegringen i momenten (först socialitet/lek, sen jakt, sen passivitet, sen skrammel, sen dumpe, spöken och sist skott). Denna stegring är tänkt att "avslöja" vem hunden är, dess medfödda egenskaper. MH är på det sättet enligt mig mer värdefullt både för uppfödare och hundägare och förstås rasklubb. Jag tycker dock att BPH är jättebra och borde användas mycket mer för icke-bruksraserna.
Fast så är det ju med BPH också? Socialt och sedan mer och mer läskigt?

Det jag gillar med BPH är att det finns möjlighet att ha hunden i långlina istället för helt lös och att man testar underlag också. Just underlag är en av de saker jag tittar mest på när det gäller saluki-bph.
 
Fast så är det ju med BPH också? Socialt och sedan mer och mer läskigt?

Det jag gillar med BPH är att det finns möjlighet att ha hunden i långlina istället för helt lös och att man testar underlag också. Just underlag är en av de saker jag tittar mest på när det gäller saluki-bph.
Jo, men det är stor skillnad på intensiteten i belastningen på MH och BPH. Dumpen och spökena på MH är rejält mycket mer utmanande för hunden än överraskningsmomentet och närmande person.

När det gäller underlag så ser jag inte poängen med det i nuvarande form för min egen ras. Collie har en del problem med underlagsrädsla men det gäller främst blanka och hala underlag, hala trappor etc, inte att gå på något som vickar och låter. Men det kan säkert variera beroende på ras.
 
Fast så är det ju med BPH också? Socialt och sedan mer och mer läskigt?

Det jag gillar med BPH är att det finns möjlighet att ha hunden i långlina istället för helt lös och att man testar underlag också. Just underlag är en av de saker jag tittar mest på när det gäller saluki-bph.

I reglerna för både BPH och MH är det 180 cm koppel som beskrivs? 🤔
 
Jo, men det är stor skillnad på intensiteten i belastningen på MH och BPH. Dumpen och spökena på MH är rejält mycket mer utmanande för hunden än överraskningsmomentet och närmande person.

När det gäller underlag så ser jag inte poängen med det i nuvarande form för min egen ras. Collie har en del problem med underlagsrädsla men det gäller främst blanka och hala underlag, hala trappor etc, inte att gå på något som vickar och låter. Men det kan säkert variera beroende på ras.
Vad är det som gör att dumpen i MH är mer utmanande än överraskningen i BPH? Min första hund jag gjorde BPH med verkade mest reagera på ögonen på överraskningsmomentet i BPH:n, och det finns ju inte med i dumpen. Är det att dumpen kommer högre upp, eller är i form av en människa?
 
Vad är det som gör att dumpen i MH är mer utmanande än överraskningen i BPH? Min första hund jag gjorde BPH med verkade mest reagera på ögonen på överraskningsmomentet i BPH:n, och det finns ju inte med i dumpen. Är det att dumpen kommer högre upp, eller är i form av en människa?

Dumpen är ju betydligt större åt alla håll och kanter, och mycket högre. Det är utformat som ett större "hot" än överraskningen i BPH.
 
Dumpen är ju betydligt större åt alla håll och kanter, och mycket högre. Det är utformat som ett större "hot" än överraskningen i BPH.
Exakt. Samma med spökena vs närmande person - en tydligt mänsklig figur med kläder/prylar ur det vardagliga livet vs två närmande figurer som INTE ska vara tydligt mänskliga, som närmar sig från två håll och stannar några få meter från hunden. Dessutom ska ju övningen göras med anpassning till vind så hunden inte kan vinda sig till att spökena luktar människa.
 
Vad är det som gör att dumpen i MH är mer utmanande än överraskningen i BPH? Min första hund jag gjorde BPH med verkade mest reagera på ögonen på överraskningsmomentet i BPH:n, och det finns ju inte med i dumpen. Är det att dumpen kommer högre upp, eller är i form av en människa?

Som @Fruentimber sa, dessutom tänker jag att dumpen inte är gjord för att se ut som en person (inga ögon eller huvud) även om den såklart luktar människa. Den kommer en bra bit över hunden eftersom den är stor, bred och dessutom fälls upp uppspänd i ett träd eller nån annan typ av ställning.
 
Vad är det som gör att dumpen i MH är mer utmanande än överraskningen i BPH? Min första hund jag gjorde BPH med verkade mest reagera på ögonen på överraskningsmomentet i BPH:n, och det finns ju inte med i dumpen. Är det att dumpen kommer högre upp, eller är i form av en människa?
För att förtydliga - när jag skrev att min reagerade på ögonen menade jag att min hund mest verkade bli rädd för just ögonen, och att hennes sociala oro verkade göra så att det blev större reaktion på överraskningen i och med ögonen (enligt bedömaren).
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 048
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp