Skillnad mellan offert och faktura

Snowball

Trådstartare
Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida

Offert
Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök
Pris badrum golv/väggmatta 53 550kr
Arbetskostnad ROT 30% beräknat på 36 947 kr 11 084kr
Er kostnad för offererat arbete efter ROT-avdrag 42 466kr
Kostnad för material golv och väggmatta ingår i offerten
Kostnad för resor, deponi ingår i offerten
Kostnad för ev el och vs ingår ej i offerten
Moms ingår i lämnade priser


Sen får jag en faktura
Arbetskostnad 36 949,00
Material 13 283,00
Spegel inkl belysning 1 856,00

Exkl moms 52 088,00
Summa 65 110,00
Skattereduktion 13 855,00
Att betala 51 255,00


I offerten står att moms ingår men på fakturan är priserna utan moms

Spegeln är utöver den beställde vi senare så den ingår inte i offerten

Och offerten kom i september, arbetet skulle börjat vecka 5 de började fredag vecka 16 men visst de ringde och meddelade att de var försenade
De var här typ en eller två dagar i veckan på sin höjd och blev färdiga i torsdags då var vi i vecka 23. Sju veckor för ett litet badrum Men de ska ha betalt innan midsommar minsann
 
Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida

Offert
Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök
Pris badrum golv/väggmatta 53 550kr
Arbetskostnad ROT 30% beräknat på 36 947 kr 11 084kr
Er kostnad för offererat arbete efter ROT-avdrag 42 466kr
Kostnad för material golv och väggmatta ingår i offerten
Kostnad för resor, deponi ingår i offerten
Kostnad för ev el och vs ingår ej i offerten
Moms ingår i lämnade priser


Sen får jag en faktura
Arbetskostnad 36 949,00
Material 13 283,00
Spegel inkl belysning 1 856,00

Exkl moms 52 088,00
Summa 65 110,00
Skattereduktion 13 855,00
Att betala 51 255,00


I offerten står att moms ingår men på fakturan är priserna utan moms

Spegeln är utöver den beställde vi senare så den ingår inte i offerten

Och offerten kom i september, arbetet skulle börjat vecka 5 de började fredag vecka 16 men visst de ringde och meddelade att de var försenade
De var här typ en eller två dagar i veckan på sin höjd och blev färdiga i torsdags då var vi i vecka 23. Sju veckor för ett litet badrum Men de ska ha betalt innan midsommar minsann
Pris till konsument ska alltid ges inklusive moms. Har man gjort en miss med momsberäkningen i offerten så får företaget stå för det felet, de kan inte höja priset för dig i efterhand av den anledningen.

Kolla först så de inte bara gjort ett misstag när de skrivit ut fakturan. Annars betala den del av summan som stämmer med offerten (plus det extra för spegeln) och bestrid den del som överstiger det.
 
Vad anger firman för giltighetstid på sina offerter och när meddelade ni accept på offerten? Vanligtvis finns det en begränsning för hur lång tid en offert är giltig och beställer man jobbet efter offertens giltighetstid har gått ut så kan man inte kräva att kostnaderna ska matcha offerten.
 
Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida

Offert
Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök
Pris badrum golv/väggmatta 53 550kr
Arbetskostnad ROT 30% beräknat på 36 947 kr 11 084kr
Er kostnad för offererat arbete efter ROT-avdrag 42 466kr
Kostnad för material golv och väggmatta ingår i offerten
Kostnad för resor, deponi ingår i offerten
Kostnad för ev el och vs ingår ej i offerten
Moms ingår i lämnade priser


Sen får jag en faktura
Arbetskostnad 36 949,00
Material 13 283,00
Spegel inkl belysning 1 856,00

Exkl moms 52 088,00
Summa 65 110,00
Skattereduktion 13 855,00
Att betala 51 255,00


I offerten står att moms ingår men på fakturan är priserna utan moms

Spegeln är utöver den beställde vi senare så den ingår inte i offerten

Och offerten kom i september, arbetet skulle börjat vecka 5 de började fredag vecka 16 men visst de ringde och meddelade att de var försenade
De var här typ en eller två dagar i veckan på sin höjd och blev färdiga i torsdags då var vi i vecka 23. Sju veckor för ett litet badrum Men de ska ha betalt innan midsommar minsann
Har de lämnat en fastprisoffert eller hur ser formuleringarna i offerten ut? Har de t.ex. reserverat sig för variationer i materialkostnaden? Arbetskostnaden ser ju ut att vara nästan exakt samma som i offerten, så det verkar vara materialet som blev dyrare än väntat? Ring dem och fråga!
 
Har de lämnat en fastprisoffert eller hur ser formuleringarna i offerten ut? Har de t.ex. reserverat sig för variationer i materialkostnaden? Arbetskostnaden ser ju ut att vara nästan exakt samma som i offerten, så det verkar vara materialet som blev dyrare än väntat? Ring dem och fråga!
Det enda som står i offerten är det jag skrev

Edit plus giltighetstid 30 dagar det glömde jag att skriva sorry
 
Senast ändrad:
Vad anger firman för giltighetstid på sina offerter och när meddelade ni accept på offerten? Vanligtvis finns det en begränsning för hur lång tid en offert är giltig och beställer man jobbet efter offertens giltighetstid har gått ut så kan man inte kräva att kostnaderna ska matcha offerten.
Offerten giltig i 30 dagar från offertdatum och jag accepterade ganska omgående definitivt innan de där 30 dagarna hade gått

Då fick jag att de skulle börja i vecka fem vilket de inte höll heller
Att de dragit ut på tiden kan ju inte jag hjälpa jag har väntat tålmodigt
 
Offerten giltig i 30 dagar från offertdatum och jag accepterade ganska omgående definitivt innan de där 30 dagarna hade gått

Då fick jag att de skulle börja i vecka fem vilket de inte höll heller
Att de dragit ut på tiden kan ju inte jag hjälpa jag har väntat tålmodigt
Okej, då hade jag absolut ringt och kollat hur de räknat och bett dem specificera kostnaderna mer exakt och räkna ihop allt på nytt. Vill de inte samarbeta hade jag betalt den summan som offerten anger och sen bestridit resten.
 
Men visst får väl priset öka med visst antal procent från priset i offerten? Jag kan minnas fel men har för mig att det finns någon ”regel” som säger att priset får öka, men inte hur mycket som helst.
 
Men visst får väl priset öka med visst antal procent från priset i offerten? Jag kan minnas fel men har för mig att det finns någon ”regel” som säger att priset får öka, men inte hur mycket som helst.
Max 15% utan att varsko kunden men det ska ändå kunna motiveras.
Bestrid!!! Bra att du tänker maila.
Kolla gärna med din kommuns konsumentvägledare; dels för lämplig formulering men även om företaget är känt hos dem för att de försökt lura fler.
 
Men visst får väl priset öka med visst antal procent från priset i offerten? Jag kan minnas fel men har för mig att det finns någon ”regel” som säger att priset får öka, men inte hur mycket som helst.

Priset​

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Pristillägg​

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.
 
Max 15% utan att varsko kunden men det ska ändå kunna motiveras.
Bestrid!!! Bra att du tänker maila.
Kolla gärna med din kommuns konsumentvägledare; dels för lämplig formulering men även om företaget är känt hos dem för att de försökt lura fler.
Jag vet nu att många är rätt missnöjda med det här företaget
Skulle ju kollat det innan
Det är ett företag som funnits i många år så jag trodde naivt nog det var ordning och reda på saker och ting och att de hade erfarenhet av att renovera badrum
Men jag ska nog fråga konsumentvägledaren först det var en bra idé
För de har ju inte ökat på själva kostnaderna utan bara lagt på moms?
Att det är dyrare idag kan jag ha viss förståelse för med tanke på världsläget tex drivmedelskostnaderna har ju gått upp rejält
Å andra sidan så skulle de ha gjort jobbet vecka fem och med lite planering borde det varit färdigt på en vecka max två
Och det är ju inget jag kunde veta eller påverka
 
Jag vet nu att många är rätt missnöjda med det här företaget
Skulle ju kollat det innan
Det är ett företag som funnits i många år så jag trodde naivt nog det var ordning och reda på saker och ting och att de hade erfarenhet av att renovera badrum
Men jag ska nog fråga konsumentvägledaren först det var en bra idé
För de har ju inte ökat på själva kostnaderna utan bara lagt på moms?
Att det är dyrare idag kan jag ha viss förståelse för med tanke på världsläget tex drivmedelskostnaderna har ju gått upp rejält
Å andra sidan så skulle de ha gjort jobbet vecka fem och med lite planering borde det varit färdigt på en vecka max två
Och det är ju inget jag kunde veta eller påverka

De som försökte blåsa mig är ett gammalt företag. Dvs det är ingen garanti.

Jag är också enormt fascinerad över att det är så många hantverksföretag som tror de kan skita helt och hållet i reglerna för offerter etc. Helt obegripligt.
 
De som försökte blåsa mig är ett gammalt företag. Dvs det är ingen garanti.

Jag är också enormt fascinerad över att det är så många hantverksföretag som tror de kan skita helt och hållet i reglerna för offerter etc. Helt obegripligt.
Nej jag vet jag var lite naivt godtrogen där :o
Sen börjar jag bli sur över att det är helt ok att låta folk vänta på att få saker färdiga i sitt hem men gud nåde om det är kassaköer i affären där man ska minsann bli betjänad omedelbart pronto och snabbare än blixten
Att de finns fler som vill ha hjälp eller att det är personalbrist i affären eller att någonting strular eller att man faktiskt behöver gå och kissa det skiter många högaktningsfullt i
Ursäkta OT och rant jag fick springa för två igår på jobbet och blev utskälld för att pantautomaten krånglade försökte hjälpa alla så fort som möjligt men det var ändå sura miner
 
...
För de har ju inte ökat på själva kostnaderna utan bara lagt på moms?
...
Lektion 1A för företag: Offert till privatperson ska inkludera moms och det har de ju skrivit själva, så det blir ju lite intressant att höra hur de tänker trassla sig ur den här härvan?

(Jag har egen erfarenhet av en plåtslagare som försökte fakturera 25 000 istället för överenskomna 13 000... :mad: )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp