Skillnad mellan st cob och full på schabrak

Carno

Trådstartare
Googlade på det och hittade nästan inget, någon som sa att man i england använde ordet cob till hästar runt 150 cm, min ponny är ca 148 cm. Hittade ett otroligt snyggt schabrak som tyvärr bara fanns i storleken cob, tänkte att eftersom man använde ordet cob till lite kraftigare ponnys runt 150 cm, och min ponny är exact just det, ifall man ändå borde köpa schabraket i cob? Brukar ta full, eftersom jag har en 17 sadel, behöver bara någon som kan mer än mig säga ifall det kanske går eller inte? (Om jag köper den vilket är väldigt troligt så kan jag lämna tillbaka den om den inte passar)
 
Inte riktigt svar på din fråga, men jag kan ha både cob och full till min lilla islänning. När jag hade en stabilt byggd d-ponny hade hon full. På det lätt byggda varmblodet passar full bäst men cob fungerar.
 
Googlade på det och hittade nästan inget, någon som sa att man i england använde ordet cob till hästar runt 150 cm, min ponny är ca 148 cm. Hittade ett otroligt snyggt schabrak som tyvärr bara fanns i storleken cob, tänkte att eftersom man använde ordet cob till lite kraftigare ponnys runt 150 cm, och min ponny är exact just det, ifall man ändå borde köpa schabraket i cob? Brukar ta full, eftersom jag har en 17 sadel, behöver bara någon som kan mer än mig säga ifall det kanske går eller inte? (Om jag köper den vilket är väldigt troligt så kan jag lämna tillbaka den om den inte passar)
Olika märken har olika strl och mått på sina schabrak. Så för att veta är det nog smartast att kontakta tillverkaren för mått.

Jag hade 17" dressyrsadel på min grova D-ponny. Han hade både cob och full i schabrak beroende på märke.
 
Googlade på det och hittade nästan inget, någon som sa att man i england använde ordet cob till hästar runt 150 cm, min ponny är ca 148 cm. Hittade ett otroligt snyggt schabrak som tyvärr bara fanns i storleken cob, tänkte att eftersom man använde ordet cob till lite kraftigare ponnys runt 150 cm, och min ponny är exact just det, ifall man ändå borde köpa schabraket i cob? Brukar ta full, eftersom jag har en 17 sadel, behöver bara någon som kan mer än mig säga ifall det kanske går eller inte? (Om jag köper den vilket är väldigt troligt så kan jag lämna tillbaka den om den inte passar)
Jag skulle köpt schabraket, det passar säkert.
 
Beror lite på båldjupet också på hästen. Vår c ponny är ganska geov. Till henne köper vi full i hoppachabrak. Ponny är alldeles för litet. Cob i dressyr blir lagom också.
 
Det är en smaksak och lite beroende på märke. Vi har en dponny med 17’ sadel. Ps och Es cob är ok, fungerar bra, men full är snäppet snyggare. Vi har också ett Equito cob men det är mindre och på gränsen till för litet.
 
PS cob är som ett normalt full tycker jag. Här ligger det under en liten, kort häst på 157 cm. Han hade drunknat i full. Sadeln är 17" med kort kåpa.
20210126_212430.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 573
Senast: Och_Aye
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
18 885
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp