Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

JessicaM

Trådstartare
Finns det några skillnader på temperamentet att rida ett sto eller en vallack (generellt alltså). Förstår ju att det är individuellt men man har ju tex hört att ston kan vara mer envisa etc :D

Vad har ni för uppfattning?
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Andra gången stoägare. Resten valacker. Efter första gången var jag klar över att aldrig ett sto. Nu hittade jag ett sto jag gillade. Hon var det snällaste man kunde tänka sig när jag träffade henne och provred henne. Efter att ha ägt henne några månader kan jag konstatera att visst hade jag delvis rätt. De är fan så mycket envisare än valacker. Men det här stoet trivs jag med och hon med mig. Men akta dig, när hon inte trivs med någon.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Jag har av ngn anledning aldrig fastnat för en valack! De hästar som jag har haft hand om, har ridit på ridskolor samt varit ägare till har alla varit ston. Då har vi ändå alltid haft tre valacker och ett sto här hemma.

Jag tycker att ston är mer personliga och att jag på ngt underligt sätt får mer kontakt med dem. Sedan kan det nog vara så att de är lite mer bestämda med vad de tycker och hur vissa saker ska vara. Men jag vill inte kalla dem envisa. De tre senaste ston som jag har kommit i kontakt med, varav en ridskolehäst, en har varit min egen och en är min egen, har alla tre varit mkt lätta att ha att göra med.

Mitt eget nuvarande lilla sto är det bästa som finns. Men det är klart att hon har sina ideer om hur det ska vara.

Det är nog så som en del påstår att det är olika vilket som passar en bäst.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Jag har fått upplevelsen av att valacker är lite mera samarbetsvilliga. Stona tjurar gärna lite! :D
Men det är ju olika individer självklart!
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

som sagt, den handlar om individer.

men generellt kan jag nog säga att de vallacker jag ridit är lite stabilare, samarbetsvilligare och mindre humöriga än stona. men de är också lite okänsligare, mer lättskrämda och har mindre egen vilja.

stona är mer "från dag till dag", känsligare, mer bestämmda och ofta lite mer egna.

av någon anledning tycker jag nog att det för det mesta finns mer positivt att säga om valacker jag ridit, de är trevligare- ändå är jag stomänniska, jag passar helt enkelt bättre med dem på något sätt.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Personligen tycker jag (baserat på mina erfarenheter när d gäller hästar) att ston har större personligheter än valacker, kan va åt både det ena och det andra hållet, men oftast tycker jag de är lite mer intressanta och roliga att rida då man får lirka lite mer för att det ska gå bra, krävs lite mer samarbete iom. att man inte kan bossa över dem på samma sätt som många valacker. Men detta är ju en grov generalisering såklart. :P
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

stona är mer "från dag till dag", känsligare, mer bestämmda och ofta lite mer egna.

QUOTE]

Håller med. Jag tycker att ridmässigt finns ingen skillnad, det är ju från häst till häst, men ston har oftare bra och dåliga dagar vilket kanske kan vara till nackdel när man ska tävla.
Sen finns det ju alltid undantag med valacker som också har "sina dagar"....

Om jag skulle skaffa häst skulle jag nog inte bry mig om det alls, men jag skulle nog välja bort hingst.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Har visserligen inte läst igenom tråden men svarar ändå för har just blivit medryttare på ett sto efter en rätt lång karriär på olika valacker. :)

Kan ju säga så mycket som att är valacken jag rider inte på humör så är det ungefär bara att säga till på skarpen en gång så lyssnar han sen, medan med stoet kan man säga till hur många gånger man vill och passar det inte så fortsätter hon göra som hon vill... Den erfarenheten har jag haft på både ston och valacker, men kan tycka att valacker är mer loja. Red en väldigt dominant herre förra vintern, men fick jag hjälp så lossnade han förr eller senare under ridpasset. Men ston har jag den erfarenheten att är det en dålig dag så är det. Och då är jag inte en högt utbildad ryttare, så visst beror det på mig också. :p
Men ändå. Har märkt en viss skillnad i envishet faktiskt.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Min erfarenhet är att ett sto har mycket mer personlighet än en valack. Hon vet vad hon vill och passar det inte så får man förhandla/muta. Om det inte passar en valack så talar man om att nu gör vi såhär så är saken oftast klar.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

ston har enligt mig en tendens att fråga "varför det" hela tiden, en valack säger oftare "jahapp". luddig förklaring kanske, men det känns så iaf..
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Jag tycker det ofta märks en skillnad. Nu är det ju som sagt över lag vi pratar men då är ston lite mer bestämda på vad dom vill eller inte vill eller hur man ska uttrycka det. Men det är ju åt båda hållen- bra som mindre bra viljor. Ridmässigt så ja, valacker är ofta lite "lättare" enligt mig och de flesta accepterar ryttarens signaler en vad ett sto kan göra. MEN! Jag tycker det stämmer som man brukar säga; När man väl fått ett sto på sin sida.. Gud! Då gör de allt för en! Mitt sto kan vara vääldigt envist men Så hon hjälper till i svåra situationer om det uppstår. (hoppning i mitt fall). Jag älskar och rider gärna ston. Även i hanteringen, det känns som de är Ännu mer speciella och man kan få en sån oerhörd, otrolig kontakt och ett band med dom. :love: (men ska inte säga att man inte behöver ha lite mer tålamod och bestämdhet själv som ryttare, de kan krävas lite mer och de kan va lite svårare hehe)

Men missuppfatta mig inte, jag bryr mig inte om det om jag köper häst, alla hästar är ju självklart lika individuella och personliga som oss människor. Vad kan ja säga, ja älskar valacker som ston, båda är ju hästar och underbara!=D
Ville bara ge komplimang till ston just nu:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Har haft ston... Köper aldrig ett igen! *Tom hingstar är lättare;)
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Känner igen mej i många inlägg.

Sambons vallack är mer känslig och kan stressa upp sig i vissa situationer, men är mer jämn i humöret, snäll mot alla och mer lättsam att hantera.

Medans mitt sto kan tjura och visa humör vissa dagar, men är mer stabil i ridningen och blir inte rädd för så mkt.

Men om hon bestämmer sig för att det ska krångla så krånglar det också. Valacken kan man övertala efter en viss tvekan.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Ja, jag tycker att det är skillnad på ston och valacker (generellt alltså). Jag är stoägare idag, har bara ägt ston och jag älskar dem! Så mycket personlighet, lite mer "egna" i humöret och till viss del lite känsligare.. De kan ge mig ett gott skratt ibland ;)
Valacker är lite mer, misstolka mig inte, tråkiga än ston. Känns lite mer som att dom gör vad man ber om utan att fråga. Det är ju jättebra om man gillar såna hästar.

Vad är det man säger.. En valack ber man, en hingst frågar man, ett sto måste man skicka in en ansökan i minst 3 exemplar..
Eller nåt i den stilen :D

Jag älskar verkligen ston, hoppas på att nästa häst också blir ett sto!

M-oaa
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

KL

Det finns ju ett citat som tillskrivs Kyra K som lyder ungerfär:

"En hingst ber man, en vallack säger man åt och en sto skickar man in en ansökan och hoppas på ett positivt svar"

:laugh:

Jag tycker det stämmer ganska bra...
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Hej!

Som ständig stoägare tycker jag självklart att ston är mer personliga, mer envisa, mer överjävliga och helt jäkla underbara när man får dom på sin sida.

Sen tänker jag efter och inser att jag gillat många valacker med, som varit både smarta, personliga, roliga och envisa ibland. Ibland tror jag det faktiskt hänger på hur man vill uppfatta hästarna. Däremot tycker jag det är lättare att "gilla" en valack som man från början inte gillat- medan ett sto har iaf jag oftast kvar min åsikt om hela tiden..

/ Lavinia, med ett sto som älskar att tugga på folk- på ett snällt sätt
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Håller med övriga. Viss skillnad är det nästan alltid.
Är själv stoägare och de är lite mer svart och vitt i temperamentet (och då är väl valacker mer "grå"... :p no offence). Vissa dagar är hon helt underbar, vissa dagar förjävlig.

:love: eller :devil: helt enkelt

Har hon fått för sig att hon inte har lust - ja, då är det bara att ge upp och försöka en annan dag. Vissa dagar vill hon bli helt lämnad ifred. Man har ju sina egna såna dagar så jag förstår henne, det måste man respektera. Medan vissa dagar har man klockren kommunikation och tankeöverföring och ridningen blir en dans.

En annan reflektion som är tagen från luften är att inga valacker är som ston, men vissa valacker är som hingstar.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Jag hörde en tränare som sa en gång:

"Till vallacker säger man 'Nu gör vi det här', till hingstar säger man 'Gör det här är du snäll' och till ston säger man 'Skulle du kunna vara snäll och göra det här?' ".

Det där uttrycket stämmer ganska bra. Jag har märkt att man måste vara kompis med ston på ett annat sätt än vallacker. Nu har jag två ston och tidigare har jag haft en hel del vallacker. Mitt ena sto (som jag haft i över 10 år) är ett typexempel på hur jävliga ston kan vara. Vi har kunnat stå på samma plats i flera timmar utan att hon rört sig ur fläcken hur man än försökt. Tänk dig tjejer och killar. Tjejer har något som killar inte har: PMS.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Håller med föregående talare; en hingst ber man, en valack säger man till och till ett sto lämnar man in en förfrågan i tre kopior :-)

Jag har haft ett sto och aldrig mer! Hon var en fantastisk häst och arbetsnarkoman, men två hormonkossor är inte den bästa kombinationen alltid...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 513
Senast: Linda_A
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Cheraderama
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 487
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp