Skillnad på belgiska vallhundars olika varianter

Lejonelle

Trådstartare
Jag tycker mig se att de olika varianterna av belgisk vallhund (malinois, laekenois, tervueren och groenendal) har lite olika temperament och har letat efter mer info om detta. Men i rasinfo på SKK och rasklubben står det inget om detta.

Har jag fel, är det inga skillnader? Eller vad är era erfarenheter och åsikter?
 
De ska väl ha samma temperament och endast skilja i pälsen är väl tanken, det är ju i grund och botten samma ras.

MEN tittar du på MH-spindlarna för respektive pälsvariant (tas fram av någon som har Lathunden med rätt ras-data) så ser du ganska stora skillnader mentalt.

Det är väl så att malinois i större utsträckning avlas mot arbete och groenendael och tervurens i större utsträckning mot utställning (inte enbart såklart) och det får genomslag på vilken typ av mentalitet som är vanligast inom respektive variant. Laekenois är väl än så länge rätt ovanlig i sverige så där har jag dålig koll på vilken inriktning som är "vanligast" på aveln.
 
Jag tycker mig se att de olika varianterna av belgisk vallhund (malinois, laekenois, tervueren och groenendal) har lite olika temperament och har letat efter mer info om detta. Men i rasinfo på SKK och rasklubben står det inget om detta.

Har jag fel, är det inga skillnader? Eller vad är era erfarenheter och åsikter?

Det är enorm skillnad på de fyra varianterna skulle jag säga, både mentalt och arbetsmässigt. Ska man generalisera så är mallen avlad för bruks och tjänst, de andra tre avlas (tyvärr) mest mot utställning, om ens det (lakken är väldigt sällsynt öht i Sverige, jag personligen har aldrig sett en ute på tävlingsbanorna i någon gren jag tävlat i), även om det finns enstaka terv/groenendalkennlar som försöker få fram brukshundar.

Tittar man på elitklass i bruks är det (tyvärr) sällan man ser en annan variant än malle (även om det givetvis finns undantag).
 
Det är enorm skillnad på de fyra varianterna skulle jag säga, både mentalt och arbetsmässigt. Ska man generalisera så är mallen avlad för bruks och tjänst, de andra tre avlas (tyvärr) mest mot utställning, om ens det (lakken är väldigt sällsynt öht i Sverige, jag personligen har aldrig sett en ute på tävlingsbanorna i någon gren jag tävlat i), även om det finns enstaka terv/groenendalkennlar som försöker få fram brukshundar.

Tittar man på elitklass i bruks är det (tyvärr) sällan man ser en annan variant än malle (även om det givetvis finns undantag).

Här i Linköping finns det faktiskt ett gäng arbetsmässiga trevliga tervar och jag har sett ett par i elitklass bruks också. Sen har säkert vissa av dem lite malle i sig :cool:
 
Förr så var man ju väldigt tydlig med att det bara var olika hårlag.
I början av 80-talet så lärde jag känna några mycket trevliga groenendal. De arbetade som vallhundar på en gård i Frankrike där de vallade får, getter och kor. Kanske inte lika självständiga och skickliga som @Migo :s hundar, men de såg t ex snabbt till att få in en skock får som hamnat ute på landsvägen. Att flytta djur mellan olika hagar (via landsväg) hade varit omöjligt utan deras arbetsinsats. Detta var rena "arbetsdjur" som inte deltog i familjelivet i övrigt. Jag upplevde dem som veka (hade säkert fått stryk någon gång), mycket lyhörda mot sin förare, aningen avvaktande mot främlingar men med integritet och de var ganska självständiga. Mycket trevliga, tror de hade varit bra familjehundar, men där var de inga sällskapshundar, antingen jobbade de eller så levde de sina egna liv på gården.
Det känns som att dessa hundar inte hade något gemensamt med de mallar som jag såg på en uppvisning av belgiska polishundar i Bryssel häromåret. Snacka om tuffingar.
Men är ju alltid svårt utifrån anekdokliknande erfarenheter att veta vad som är generell avel, individer och vad som beror på utbildning/hundhållning.
Om jag hade lämplig arbetsuppgift och tillräckligt med tid så hade jag gärna haft en sådan groenendal som de jag träffade på 80-talet (de hade inte överdrivet mycket päls heller).
 
Ja, det kan födas riktigt trevliga tervar i mallekullar :) .

De jag tänker på är nog inte från rena mallekullar men några har nog lite malle något led bakåt då de inte är så extremt pälsade.

Kl.
Tycker både grönis och terv (inte alla men många) har blivit så extrema i kroppen och pälsen. Jag växte upp med två grönisar och de var inte alls så extremt pälsade eller hade så extrem kropps och huvudform som i princip alla grönisar jag ser idag har. De var födda 85 respektive 91 de två halvbröderna vi hade. Den ena tävlade i bruks på högre nivå och gjorde en fin korning, den andra var tyvärr extremt skotträdd så han fick mest leka agility med mig hemma på tomten.
 
Tyvärr la Dogmatix (sida som höll koll på SM-kval) ner 2017 när SBK tog över SM-kvallistorna till SBKtävling (saknar Dogmatix...) så det är ju snart 2 år gamla resultat, men här kan man se en liten överblick på hundar i respektive ras som satt certpoäng i sina grenar, bläddrar man ner lite ser man de fyra belgiska vallhundarna och rasfördelningen där: http://dogmatix.se/b_raslista.php
 
De jag tänker på är nog inte från rena mallekullar men några har nog lite malle något led bakåt då de inte är så extremt pälsade.

Kl.
Tycker både grönis och terv (inte alla men många) har blivit så extrema i kroppen och pälsen. Jag växte upp med två grönisar och de var inte alls så extremt pälsade eller hade så extrem kropps och huvudform som i princip alla grönisar jag ser idag har. De var födda 85 respektive 91 de två halvbröderna vi hade. Den ena tävlade i bruks på högre nivå och gjorde en fin korning, den andra var tyvärr extremt skotträdd så han fick mest leka agility med mig hemma på tomten.
Spännande att fler delar min erfarenhet - på 1980-talet var grönisar min favvo, nästan som små nätta svarta schäfrar:o (allt som kan liknas vid schäfer är fint) men nu när jag ser dem är de hårade, skugghundar med borzoi-nylle
 
Spännande att fler delar min erfarenhet - på 1980-talet var grönisar min favvo, nästan som små nätta svarta schäfrar:o (allt som kan liknas vid schäfer är fint) men nu när jag ser dem är de hårade, skugghundar med borzoi-nylle

Har hört samma från flera. Till och med från de som har grönisar idag. Ska rota fram någon bild nästa gång jag besöker mitt barndomshem på den och se om jag minns rätt. Den yngre levde dock fram till 2006 (15 år blev han!) så jag borde minnas hyffsat. Då var jag 17 år.
 
Jag har en malle/terv (mallelinjer) och ser väldigt mycket mallar i min omgivning. De allra flesta har bra kamplust och är väldigt aktiva. De flesta är också sociala och trevliga.
Rena tervar har jag ingen erfarenhet av alls, likaså grönisar. Däremot har jag en kompis som har två lakinois. Den äldsta är ett mentalt vrak med rädslor mm. MH:t fick brytas nästan direkt. Den yngre är trevlig och hon tävlar agility med den. Tveksamt om den håller för brukset dock.
 
Den största skillnaden upplever jag finns i hur aveln riktas. Det finns exteriöra varianter av malle, groenis och terv och det finns arbetande varianter av dem också. Skillnaden i MHspindel beror på att andelen arbetande mallar är större än exteriör dito. Hos terv och groenis är det tvärtom i Sverige.
Laekenois är så numerärt liten att man inte kan tala om olika varianter.
 
De grönisar jag har haft har varit från brukslinjer där det även har gått på export till Holland som polishund. Grönisen jag har nu kommer från arbetande linjer i Norge. De lakkar jag träffat på har varit väldigt trevliga men jag vet inget om hur de gått på MH eller i brukset, de ska vara rätt vassa vad jag vet. Terv är den jag har minst erfarenhet av och tyvärr minns jag bäst den stackars tiken som tog till flykt när spökena kom. :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper: Groenendael - långhårig och svart Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: Xomymy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 376
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp