Skillnad på brown och bay ?

Sv: Skillnad på brown och bay ?

okey tack :D

Lite OT men wrangler du vet inte vart och hur man testar en häst för OLWS, och hur mycket det kostar ?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Ja det vet jag och jag postade svar (vart man kan testa samt ungefärligt pris) men det var tydligen inte ok med moderator eftersom mitt inlägg togs bort.
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Googla på "Lethal White Overo testing", så hittar du lab. På det lab i Florida som kommer upp överst när jag googlar kostar ett LWO-test $25, vilket i dagens för oss svenskar gynnsamma dollarkurs blir ca 150 kronor.
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Vad är det för skillnad på dessa färger ? I sverige är båda en brun häst va ?

Svar ja, jag upplever det som du säger.

Det väsentliga med "bay" är att hästens man, svans o ben är svarta. Sen får det vara vilken brunfärg den vill på resten av kroppen, rödbrunt till riktigt mörkbrunt.

Det finns många bilder på klassiskt "bay" på Cleveland Bay Horse Society's sajt på www.clevelandbay.com

Cleveland Bay är enda rasen där det ingår i rasstandarden att hästen måste vara "bay", dvs måste ha "black points" = svart man, svans o nedre delen av benen.
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

kl

Brown är mörkbrun, dvs att hårremmen är brun, även om den är väldigt mörk. Dark brown är svartbrun, dvs att hårremmen är i princip svart, men att mule, ljumskar osv är bruna. Kan säga att i engelska språket finns det oändligt många fler färger än i svenska.

Den här hästen är Brown
batman-hopp-3_148702044.jpg


086_119403306.jpg




Den här hästen är Dark Brown
zamona_113534510.jpg


img_8876_136181526.jpg
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Vad är det för skillnad på dessa färger ? I sverige är båda en brun häst va ?

Det finns ett lab i Arizona som erbjuder DNA-test för "seal brown", ett färganlag som de påstår styrs av en tredje allel "At" på Agouti-anlaget. Seal brown-testet kostar $40, fullständig agouti-analys kostar $60. Det är inte okontroversiellt eftersom At-allelen inte anses vara vetenskapligt fullt klarlagd ännu. Läs artikeln i Believe in Brown ur Paint Horse Journal, eller googla "Pet DNA Services of AZ".
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

*kl*

Ett förtydligande... det verkar vara lite varierande med färgbetäckningarna beroende på vad det är för ras. Mitt svar var relaterat till hur man färgbestämmer och registrerar quarter och paint till exempel. Där finns inget dark brown osv utan brown är svartbrun, all annan brun, inkl mörkbrun, är bay.

Sedan finns det säkert miljoner varianter rent språkmässigt på olika nyanser, precis som fux, guldfux, svettfux, leverfux, mörkfux, rödfux osv....

Så frågan är TS - undrar du över färgbenämningarna hos någon specifik ras eller rent allmänt språkligt?

Tillägg:
Svartbrun/Brown är alltså en i stora delar svart häst med ljusare/bruna skiftningar oftast runt ljumske, nos osv.
Brun/Bay är en häst som är brun på kroppen, från ljus till riktigt mörk, med svarta ben, man och svans.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på brown och bay ?

kl

Brown är mörkbrun, dvs att hårremmen är brun, även om den är väldigt mörk. Dark brown är svartbrun, dvs att hårremmen är i princip svart, men att mule, ljumskar osv är bruna. Kan säga att i engelska språket finns det oändligt många fler färger än i svenska.

Den här hästen är Brown
batman-hopp-3_148702044.jpg


086_119403306.jpg




Den här hästen är Dark Brown
zamona_113534510.jpg


img_8876_136181526.jpg

I min värld är den första hästen bay, den andra troligtvis brown. Hade det varit en quarter hade den första inte kunnat registrerats som brown.
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Håller med, den första hästen har svart man o svans och är därmed dark bay.

Den andra ser ut att vara brown.
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Rasen i fråga är en American miniature horse. Frågade i utländskt forum om vad han har för färg och fick då flera svar varav någon sa "brown based" medans andra inte höll med och sa bay. Enligt uppfödaren ska han vara silver bay overo, därför jag undrade om LWO testa :)
Så blir snarare testa honom för silver än brown/bay.

32609152.jpg
 
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Den sista är så jag ser bay oxå :p Men jag kommer från fullblodsvärlden, och det är säkert som du säger olika vad gäller rasföreningar :)

Jag köpte mina hästar på Irland, och i den första hästens pass står det faktsikt att han är bay, men id-kontrollanten (på Irland) tyckte inte det stämde utan att han skulle stå som brown, och den andra hästen står det brown/dark brown i passet. Så det kan ju faktiskt vara så att ni har rätt, och jag lärt mig fel:)

Den största skillnaden mella dem är att de får olika färg på sommaren. De har nämligen samma på vintern. Då är de så mörka båda två att många tror de är svarta. Men på sommaren syns det tydligt att den ena är mycket ljusare än den andra.

Här är bild på den ljusa i vinterpäls (det är även han som är på min avatar, där ser man hur ljus han kan bli):

varldens-vackraste_115085080.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på brown och bay ?

Ja du det var en knepig en :laugh:

Nu ser han absolut brun ut. Men på avatarbilden ser han bay ut - första kontrollanten måste ha sett honom på sommaren!
 

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 527
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Behöver tips på bra brun utan sol produkter som INTE LUKTAR. Använder nu cacoa Brown som jag är ganska nöjd med. Tanrevel one till...
Svar
5
· Visningar
516
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
640
Senast: yamyam
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp