Skillnad på hane och tik

Sryoqwe

Trådstartare
Upplever ni att det är skillnad på mentaliteten generellt?

När jag tänker på det så kommer inte jag på någon hanhund som jag tycker är rolig att träna. Jag har tre tikar, min mamma två tikar och två hanar och så passar vi en hane. Alla hanarna är kastrerade.

Jag tycker att hanarna är mycket mer okoncentrerade, på allt. Tikarna är inte direkt lättare att träna, men inte så flummiga.
 
Jag har tränat och tävlat med både hanar och tikar, och tycker personligen inte att könet spelar så stor roll, det är mer individen som helhet och hur bra vi passar ihop.

Men om jag ska generalisera grovt, så ser jag en skillnad i "mitt föredragna kön" beroende på vilken av "mina" raser jag tittar på. Jag trivs mycket bättre med mallehanar än malletikar, och bättre med aussietikar än aussiehanar.
 
Upplever ni att det är skillnad på mentaliteten generellt?

När jag tänker på det så kommer inte jag på någon hanhund som jag tycker är rolig att träna. Jag har tre tikar, min mamma två tikar och två hanar och så passar vi en hane. Alla hanarna är kastrerade.

Jag tycker att hanarna är mycket mer okoncentrerade, på allt. Tikarna är inte direkt lättare att träna, men inte så flummiga.

Jag har ingen erfarenhet av tikar men upplever inte att hanar är okoncentrerade.
 
Ja, jag upplever absolut att det är skillnad, ibland väldigt stor skillnad (varierar mellan raser). Jag föredrar helt klart hanar.
 
Föredrar tikar.
Haft två hanar, annars bara tikar.
Nuvarande hane är tuff mot andra hanhundar, leka med hanar funkar inte för tillfället (2år, börjar komma ur sin slyngel ålder). Okoncentrerad och lite brötig. Dock väldigt förlåtande och okomplicerad, som jag upplever att tikar inte är.
 
Ni med hanar, är dem kastrerade eller inte? Jag har inte tränat någon okastrerad hane, eller kastrerad tik. Jag har för mig att min mammas förra hund var kastrerad, men det var för några år sedan och jag höll nog bara i kopplet ibland. Hon var en mastiff, enda renrasiga hunden vi haft.
 
Ni med hanar, är dem kastrerade eller inte? Jag har inte tränat någon okastrerad hane, eller kastrerad tik. Jag har för mig att min mammas förra hund var kastrerad, men det var för några år sedan och jag höll nog bara i kopplet ibland. Hon var en mastiff, enda renrasiga hunden vi haft.

Har haft 1 kastrerad hane (kastrerad pga sjukdom), resten är/har varit intakta
 
Jag uppfattar generellt hanar som något mer okritiska, och tikar något mer ifrågasättande. Hanar lite mer humor, tikar lite mer allvar.

Gäller både kastrerade och intakta; har f.n. en kastrerad tik och två intakta hanar.

Jag trodde länge att jag alltid trivdes bäst med tik, efter att bara ha fastnat för tikar och inte riktigt klickat med någon hane. Idag uppskattar jag mina grabbars lättsamma inställning, de är enkla och roliga att jobba med.

Jag håller med @Miao om att preferensen kan skifta beroende på ras, och att individen ändå är det avgörande.
 
Ni med hanar, är dem kastrerade eller inte? Jag har inte tränat någon okastrerad hane, eller kastrerad tik. Jag har för mig att min mammas förra hund var kastrerad, men det var för några år sedan och jag höll nog bara i kopplet ibland. Hon var en mastiff, enda renrasiga hunden vi haft.
Jag föredrar hanhundar alla dagar i veckan. Självklart intakta hanar. En hund kastrerar man inte om det inte är pga sjukdom. En hund som kastreras fastnar lätt i den ålderns mognad hen är i vid kastreringen och fortsätter inte att mogna normalt.
 
Ja, jag tycker det är skillnad, men varierar mellan olika raser hur skillnaderna visar sig. När det gäller brukshundar är min uppfattning att hanar generellt är ”enklare” i tränings- och tävlingssammanhang. Mer fokuserade, mindre ifrågasättande och bara ”gör” medan tikar dels kan ha mer ojämnt humör och vara mer ifrågasättande/”kan själv”/”what’s in it for me”-attityd.

När det kommer till mindre prestationsavlade raser upplever jag tikarna som mer krävande ofta, medan hanarna ofta kan vara mer chill. Det är ju egentligen samma grund, men blir olika ”effekt” baserat på hur rasen är avlad. Dvs hanarna är lite mer ”gilla läget” eller hur man ska uttrycka det, medan tikarna har mer egna idéer vilket ju lätt kan visa sig som större träningsvilja när det gäller en mindre krävande ras.
 
Tikarna tycker jag mognar snabbare. Mina har varit jämna i humör oavsett löp eller inte och jag upplever på något sätt tikar smartare. Mer uträknande av situationen? Mina har dock varit väldigt roliga att träna med och absolut inte "kan själv" på något sätt. Hanarna har faktiskt varit mer självständiga. Men det där kan ju vara på individnivå också. Upplever också att tikar oftare är lite poliser och ska hjälpa matte säga till andra. Det har båda tikarna jag haft gjort men ingen av hanarna.

Annars tycker jag ofta det är olika i olika raser och individer. Och ser charmen i båda könen.
 
Om jag ska jämföra så föredrar jag nog hanar, men det är nog framförallt för att jag inte upplever dem så svajiga i hormonerna som tikar kan vara.
Har en tik och tre intakta hanar (varav en är valp). Upplever även hanarna som mera okomplicerade och tycker att tikarna är mer ifrågasättande.
 
Jag föredrar helt klart tikar, om hane så kastrerad i sådana fall.
Tycker tikarna är betydligt mer fokuserade på mig, även vid träning. Har inte alls upplevt något ifrågasättande från någon av mina tikar. Hanar är mer ofokuserade, intresserar sig mer för omgivningen och andra. Och det är ett jäkla kissande och nosande och snoppslickande och de tar mycket längre tid på sig att mogna tycker jag.
Jag har tack och lov inte märkt någon skillnad åt det sämre hållet i tränings- eller tävlingssammanhang när mina tikar har löpt eller efter löpt (utom möjligen under allra första löpet).
 
Ni med hanar, är dem kastrerade eller inte? Jag har inte tränat någon okastrerad hane, eller kastrerad tik. Jag har för mig att min mammas förra hund var kastrerad, men det var för några år sedan och jag höll nog bara i kopplet ibland. Hon var en mastiff, enda renrasiga hunden vi haft.

Inga av de hundar jag känt har varit kastrerade. Eller jo, en men han kastrerades när han var rätt gammal av medicinska skäl och det enda som ändrades i hans beteende var att han började äta all möjlig skit han hittade...
 
Jag upplever utan tvekan en generell skillnad även inom min ras (saluki). Hanarna är lite mjukare, ifrågasätter inte lika mycket. Tikarna hittar på en sjuhelvetes massa hyss och kräver att få saker på sitt sätt där hanarna mer tjatar/ber om det.

En vän till mig sa förut att hon utan tvekan föredrog salukihanar framför salukitikar, för att hanarna var enklare och gladare, hon tyckte tikarna ifrågasätter för mycket. Jag skrattade och sa att jag gillar tikarna mer än hanarna, för jag älskar tikarnas alla idéer, ifrågasättanden och lite skiftande humör. Hanarna som är mer "likadana hela tiden" tycker jag lätt blir tråkiga. Min vän tyckte det var så skönt att hanarna är så :p

Jag har tik nr 3 och 4 nu. Har genom åren fastnat för ett fåtal hanar, men, när jag träffat de hanarnas systrar eller mödrar så har jag ofta tyckt ännu mer om dem. Tikar är med andra ord min grej.
 
Två av mina har inte alls "kan själv" attityden, dem är samarbetsvilliga, dock sällskapshundar. Deras mamma är min tredje hund. Hon har mer "du kan inte ta mig" attityd om man har henne lös eller hon lyckas rymma (hon får inte gå lös). Hon drar inte i kopplet eller försöker smita, men när hon inser att hon är lös springer hon. Hon är (enligt uppfödaren) shih tzu/ lhasa apso/ pappillion/ tibetansk terrier och hennes valpar samma.

Dem stora är (enligt uppfödaren) mestadels labrador och rottweiler, men även irländsk setter och cocker spaniel (jag förstår inte varför man korsar dem raserna). Hanen är enligt mig ganska mycket som en dålig setter, tiken har lockig päls på ryggen. Jag förstår att det är svårt att säga vad som är raserna när det är så många.

Hittils föredrar jag definitivt tikar, framför allt på vanliga promenader och hemma. Det kanske kommer ändras :)
 
Jag upplever utan tvekan en generell skillnad även inom min ras (saluki). Hanarna är lite mjukare, ifrågasätter inte lika mycket. Tikarna hittar på en sjuhelvetes massa hyss och kräver att få saker på sitt sätt där hanarna mer tjatar/ber om det.

En vän till mig sa förut att hon utan tvekan föredrog salukihanar framför salukitikar, för att hanarna var enklare och gladare, hon tyckte tikarna ifrågasätter för mycket. Jag skrattade och sa att jag gillar tikarna mer än hanarna, för jag älskar tikarnas alla idéer, ifrågasättanden och lite skiftande humör. Hanarna som är mer "likadana hela tiden" tycker jag lätt blir tråkiga. Min vän tyckte det var så skönt att hanarna är så :p

Jag har tik nr 3 och 4 nu. Har genom åren fastnat för ett fåtal hanar, men, när jag träffat de hanarnas systrar eller mödrar så har jag ofta tyckt ännu mer om dem. Tikar är med andra ord min grej.
Håller med, tikarna är kanske inte enklare men roligare. Jag tycker om när hundarna har sina egna påhitt, om dem kan lyssna också :)
 
Ni med hanar, är dem kastrerade eller inte? Jag har inte tränat någon okastrerad hane, eller kastrerad tik. Jag har för mig att min mammas förra hund var kastrerad, men det var för några år sedan och jag höll nog bara i kopplet ibland. Hon var en mastiff, enda renrasiga hunden vi haft.
Fördrar hanar i alla lägen. Har aldrig haft en kastrerad hane. Med ett undantag - en omplacering som kastrerades med spruta. Ser ingen som helst anledning till katrering annat än om hormonerna påverkar hunden allvarligt, eller pga sjukdom. Dvs det är undantag.
Gillar mina vänners tikar men skulle aldrig tänka mig att skaffa en själv.

Hannar är okomplicerade och enkla. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 466
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 738
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
688
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 903
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp