Bukefalos 28 år!

Skillnad på kastrera och sterilisera

Nenyah

Trådstartare
Så, nu vill jag reda ut det här en gång för alla! Jag lärde mig när jag var liten att det hette sterilisera på tikar och kastrera på hanar. Men nu säger man ju kastrera om båda.

För visst är det såhär:

Kastrera hane - man plockar bort kulorna i pungen alt. tar bort hela pungen med kulorna i.

Sterilisera hane - man klipper av sädesledarna. (Detta görs väl dock främst på människor?)

Kastrera tik - man plockar bort livmoder och äggstockar och tiken löper inte längre.

Sterilisera tik - man klipper av äggledarna. Fortsätter tiken att löpa som vanligt men kan inte bli befruktad? Detta görs väl knappt heller längre.

Hoppas nån kan svara på detta! :bow:
 
Anledningen att man säger kastrera på både tikar och hanar är att det helt enkelt är vad som görs. Kanske det finns någon teoretisk anledning att välja sterilisering istället för kastration, men jag vet inte vad och det är definitivt inte rutin.

Många fortsätter dock att säga att tikar är steriliserade, vilket alltså (som regel) inte alls är fallet. Tikar kastreras, liksom hanar.
 
Har aldrig träffat en steriliserad hund, däremot kastrerade av olika kön (vi har själva bara kastrerade av bägge könen).
 
Har hört en förklaring kring det där med att man säger kastrering av hanar och sterilisering av "honor". Det skulle tydligen vara för att man hos veterinären inte skulle missförstå hur lång tid ingreppet skulle kunna tänkas ta när man planerade operationer. Kastrering var= hane, dvs oftast ett kortare ingrepp, sterilisering var= honor (hund eller katt), dvs bukingrepp och längre op-tid. I verkligheten var båda ingreppen kastreringar, iaf i modern tid, men som sagt, man använde felaktigt uttryck till hondjuren för att planeringen skulle bli lättare.

Allmän fråga: hur är det när hundar opereras för pyo, tar de äggstockarna då också? Annars blir det ju de facto en sterilisering...
 
Så, nu vill jag reda ut det här en gång för alla! Jag lärde mig när jag var liten att det hette sterilisera på tikar och kastrera på hanar. Men nu säger man ju kastrera om båda.

För visst är det såhär:

Kastrera hane - man plockar bort kulorna i pungen alt. tar bort hela pungen med kulorna i.

Sterilisera hane - man klipper av sädesledarna. (Detta görs väl dock främst på människor?)

Kastrera tik - man plockar bort livmoder och äggstockar och tiken löper inte längre.

Sterilisera tik - man klipper av äggledarna. Fortsätter tiken att löpa som vanligt men kan inte bli befruktad? Detta görs väl knappt heller längre.

Hoppas nån kan svara på detta! :bow:

Bara ett tillägg - man kan nöja sig med att bara ta bort äggstockarna och lämna livmodern kvar.

Jag tror inte att det någonsin någonstans har varit praxis att sterilisera djur av någon art, oavsett kön. Det är väl bara ett felaktigt sätt att uttrycka sig.
 
Tack för alla svar! Då är jag inte helt ute och cyklar!

Men om en tik nu skulle steriliseras, fortsätter hon löpa då? Kvinnor fortsätter ju menstruera.
Eller om man som @ylvali2 skrev, bara tar bort äggstockarna, fortsätter de löpa då?
 
@Nenyah vid sterilisering fortsätter tiken löpa, iom att äggstockarna finns kvar. Tar man bort äggstockarna försvinner den hormonproducerande "grejen" och tiken löper alltså inte.
 
Jag har en kastrerad tik som fortfarande har normal löpcykel. Troligen har de missat lite lite vävmad nånstans som spökar.
 
Numera så kastrerar man alltid både tikar och hanar. Det är väldigt många år sedan man steriliserade vissa tikar. Tror inte det är tillåtet numera att sterilisera hundar.
 
En ny metod har utvecklats på bl a Blå stjärnan i Gtb, sk titthålskastrering, där man går in via titthål o tar bort äggstockarna. Livmodern lämnas kvar. Inga äggstockar=inga löp, iom att hormonerna försvinner så kan tiken inte få pyo.
Skonsammare ingrepp för tiken, men dyrare för ägarens plånbok.
 
Jag tycker att just i när det gäller kastration av tik vinner man inte så mycket på att använda sig av titthålskirurgi. Du får två små hål istället för ett lite större (givet att du bara plockar ut äggstockarna).
 
En bekant hävdade att hon skulle sterilisera sin hund och att hon skulle sluta löpa. Det var därför jag ville reda ut begreppen.

Men nu har vi kommit fram till att det var en sån här kastrering hon menade:

En ny metod har utvecklats på bl a Blå stjärnan i Gtb, sk titthålskastrering, där man går in via titthål o tar bort äggstockarna. Livmodern lämnas kvar. Inga äggstockar=inga löp, iom att hormonerna försvinner så kan tiken inte få pyo.
Skonsammare ingrepp för tiken, men dyrare för ägarens plånbok.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 317
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 797
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 041
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp