Skillnad på prestation och prestation...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att en hel del hästfolk är ett udda släkte... baserat på flera facebookvänner....

"Nehepp, ingen Jerringnominering för ridsporten. Då kan man ju rösta på vad som helst."

Eh.. Stjärnkusken Björn Goop, 42, vann Prix d’Amérique med Readly Express i januari. I oktober blev han den segerrikaste kusken från Sverige genom alla tider.

Men är det inte ridsport, är det bättre att rösta på "vad som helst".

Jag trodde det var prestation som nomineras och som man ska rösta på...

Obs MIN åsikt och också flera facebookvänners åsikt, som ingen kan ta ifrån OSS.
 
Senast ändrad:

Ja, men ridsportsfolket gillar ju ofta inte trav. Eller travare. För travare är inte riktiga hästar, och travkuskar gör ingen prestation.
 
Ja, men ridsportsfolket gillar ju ofta inte trav. Eller travare. För travare är inte riktiga hästar, och travkuskar gör ingen prestation.

Precis. ”Det är ju hästen som gör jobbet...” eller hur kommentarerna som vi ryttare får höra och hetsar upp oss för låter.

När ska vi hästmänniskor sluta med ”vi och dom där...”

Jag är tacksam för att jag har två ögon... o ibland det lilla extra... :heart
 
Håller med om att det är prestationen man ska rösta efter, och just därför kommer jag rösta på Armand Duplantis och/eller Hanna Öberg. Skidskytte-stafettlaget ligger iofs också bra till, men vill hellre rösta på en enskild person.
De är för mig verkligen inte "vem som helst", utan de prestationer som både imponerat och berört mig mest personligen.

Björn Goop, Johan Kristoffersson och Pernilla Lindberg är nog de som hamnar allra längst ner på "min lista", pga av att jag har noll personlig koppling eller engagemang till dem och deras sporter. De har säkerligen alla gjort jättefina prestationer (annars hade de inte blivit nominerade), men jag kan liksom inte själv relatera till det på samma sätt som när jag t.ex satt och stortjöt till de fina scenerna då Mona Brorsson gratulerar Hanna Öberg till hennes OS-guld.

Men borde jag istället rösta på "vad som helst som har en koppling till en häst" bara för att jag är hästmänniska, eller vad är poängen?
 
Och för mig är det här stort. Så jag vet vad jag ska rösta på.

Stjärnkusken Björn Goop, 42, vann Prix d’Amérique med Readly Express i januari. I oktober blev han den segerrikaste kusken från Sverige genom alla tider.
 
Folk röstar på det som ligger dem närmst i kombination med bästa prestationen, flertalet av nominerade är mer än väl värda priset. Är det någon sport mitt hjärta ömmar extra för som hoppning så är det det självklara valet, annars blir det lite mer objektiv bedömning i den mån det kan bli objektivt.

Det handlar definitivt inte om vi och dom, jag har inget emot travare på något vis, men det är inte riktigt min grej. När det gäller trav så rör det sig mer om hästens prestation och inte ekipagets och ofta tränar inte ekipaget tillsammans utan man kan slänga in "vilken kusk som helst" i en tävling och tränaren har huvudansvaret. Hade jag hållit på med trav eller råkat se det avgörande loppet så kanske jag fastnat för Björn Goop men nu är det inte så.

Jag såg däremot den fantastiska stavfinalen, minst lika spännande och fantastisk som hästhoppfinalen men med guld och en massa rekord och inte silver. Ska jag rösta så blir det Armand Duplantis. Det är inte för att jag dissar travet utan mitt hjärta klappade lite extra när jag såg finalen.
 
För min del finns det ingen som slår Armand Duplantis prestation i år. Att som junior gå in och vinner ett seniormästerskap och att göra det genom att slå sitt personliga rekord så ordentligt som han gjorde och så övertygande och med sån marginal är helt fantastiskt!

Jag har inget emot travet. Men har inte så stor kunskap eller känslomässig anknytning till den sporten. Hade hopplaget blivit nominerade hade de inte fått min röst de heller. Duplantis har enligt mig slagit alla andra i år. En helt fantastisk prestation! På en nära andra plats Hanna Öberg.
 
Och för mig är det här stort. Så jag vet vad jag ska rösta på.

Stjärnkusken Björn Goop, 42, vann Prix d’Amérique med Readly Express i januari. I oktober blev han den segerrikaste kusken från Sverige genom alla tider.

Då ska du självklart göra det. :) Det är ju det som är poängen med Jerringpriset, att man ska rösta på den prestation som är störst för en själv.
Och det som kan vara störst för den ena kan vara totalt obegripligt för någon annan, och vice versa. Är inte det tjusningen med det hela?
 
Björn Goop tränar inte Readly Express och det är väl tränaren som ska ha den största elogen. Jag ser en hel del på trav och jag tycker inte att Readly Express har varit sig lik efter Prix d’Amérique. Kanske blev hästen knäckt av det loppet
Och BG kör en hel del i Frankrike där synen på hästar och framförallt drivning i travloppen inte är något jag gillar. Visst BG kanske inte driver lika illa som en del av de andra franska kuskarna men det är inte roligt att se loppen därifrån. För övrigt så kan man ju också titta på de böter som delades ut efter Prix d’Amérique, BG fick en del av den kakan bla för felaktig drivning och i Frankrike är man som sagt inte lika hårda som i Sverige

Dessutom är den där tvisten angående andelsbolagen och Stall Goop som uppdagades i slutet av 2017 löst?
Visst är det stort att vinna Prix d’Amérique men drivningen över upploppet både av BG och Bold Eagles kusk är verkligen inte roligt att se och det är bla en anledning till att jag inte kommer att rösta.
 
Björn Goop tränar inte Readly Express och det är väl tränaren som ska ha den största elogen. Jag ser en hel del på trav och jag tycker inte att Readly Express har varit sig lik efter Prix d’Amérique. Kanske blev hästen knäckt av det loppet
Och BG kör en hel del i Frankrike där synen på hästar och framförallt drivning i travloppen inte är något jag gillar. Visst BG kanske inte driver lika illa som en del av de andra franska kuskarna men det är inte roligt att se loppen därifrån. För övrigt så kan man ju också titta på de böter som delades ut efter Prix d’Amérique, BG fick en del av den kakan bla för felaktig drivning och i Frankrike är man som sagt inte lika hårda som i Sverige

Dessutom är den där tvisten angående andelsbolagen och Stall Goop som uppdagades i slutet av 2017 löst?
Visst är det stort att vinna Prix d’Amérique men drivningen över upploppet både av BG och Bold Eagles kusk är verkligen inte roligt att se och det är bla en anledning till att jag inte kommer att rösta.

I oktober blev han den segerrikaste kusken från Sverige genom alla tider.

Prix d’Amerique är ETT lopp han vunnit...

Men bråk i övrigt är en annan femma, är tyvärr något som sker inom alla sporter. Inte mer rätt för det.

Så jag respekterar självklart din åsikt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp