Skillnad på stallpellets och värmepellets?

Problematisk

Trådstartare
Stallpellets/spånpellets, inte halmpellets. Vad är skillnaden på den och värmepelletsen?
Säg inte att det inte är nån skillnad, det går jag inte med på. Fick köpa några säckar värmepellets sist då stallpelletsen var slut, och det märks direkt skillnad i boxarna. Mörkare och blötare :down:
Är det andra träslag? Annorlunda hårt pressat? Vad är det?
 
Jag har kollat upp detta eftersom det i reklam och rykten gick varmt att det var dieselolja i värmepellets men helt rent spån i hästströ.

Det är exakt samma i de jag kollat och det är, vad jag förstår förbjudet att tillägga något i bränslepellets i Sverige. Ryktet kom tydligen (utan källa och med stor risk att sprida lögner) efter att någon köpt bränslepellets billigt i något annat land.

Det min man fick berättat för sig av en hästströleverantör var att man tillsatt salt i stödet för att det skulle suga t sig bättre. Men, vad jag förstår gör inte alla det.

Att det är olika färg och sådant kan vara något av skälen du radat upp och kanske alla i kombination. Även värmepellets skiljer sig tycker jag, lika väl som olika hästpellets.
 
Jag har kollat upp detta eftersom det i reklam och rykten gick varmt att det var dieselolja i värmepellets men helt rent spån i hästströ.

Det är exakt samma i de jag kollat och det är, vad jag förstår förbjudet att tillägga något i bränslepellets i Sverige. Ryktet kom tydligen (utan källa och med stor risk att sprida lögner) efter att någon köpt bränslepellets billigt i något annat land.

Det min man fick berättat för sig av en hästströleverantör var att man tillsatt salt i stödet för att det skulle suga t sig bättre. Men, vad jag förstår gör inte alla det.

Att det är olika färg och sådant kan vara något av skälen du radat upp och kanske alla i kombination. Även värmepellets skiljer sig tycker jag, lika väl som olika hästpellets.

Ja, att det där med tillsatser i värmepelletsen är BS har jag vetat många år. Men jag har inte upplevt sån här skillnad på olika märken av stallpellets, därför jag funderar på om det (generellt) är någon annan sammansättning av träslag/delar av träden i värmepelletsen, typ mer bark eller nåt? 🤔
Störigt är det i vilket fall som helst, och dyrt! Mockar ut en riktigt full kärra per box nu, mot för 1-1,5 på två boxar med stallpellets...
 
Som jag fattat det är det olika träd i olika pellets. Vissa träd är bättre än andra på nåt vis, men jag minns inte vilket som var vad just nu.

Tillsatser är det ju inte i några värmepellets, då skulle man inte få elda med dom :-)
 
Jag värmer mitt hus med pellets, och är olika färg hos olika leverantörer. Vissa är jätteljusa, andra mer gråa, och sen finns det dom som har lite blandat. Använder även detta till stallet och såklart ger den mörkare pelletsen lite mörkare strö,men märker ingen skillnad i uppsugningsförmåga eller liknande. Köpte även ren stallpellets ett tag, och upplevde ingen skillnad där heller. Hästen kissar på ett stället, och bajsar på ett och rör inte runt det det minsta, fyller med kanske 1 påse i veckan i snitt.
 
Jag värmer mitt hus med pellets, och är olika färg hos olika leverantörer. Vissa är jätteljusa, andra mer gråa, och sen finns det dom som har lite blandat. Använder även detta till stallet och såklart ger den mörkare pelletsen lite mörkare strö,men märker ingen skillnad i uppsugningsförmåga eller liknande. Köpte även ren stallpellets ett tag, och upplevde ingen skillnad där heller. Hästen kissar på ett stället, och bajsar på ett och rör inte runt det det minsta, fyller med kanske 1 påse i veckan i snitt.

Ja men det vore ju typiskt om jag fick tag på det sämsta av det sämsta i pelletsväg då bara för att den vanliga inte fanns :rofl::banghead:
Mina djur kissar på samma ställen som vanligt, står inte inne mer än vanligt och har så vitt jag vet inte börjat hetsdricka. Ändå är det mycket mer pellets som går åt nu med värmepellets än med gamla vanliga stallpelletsen :crazy: Den lilla stökiga behöver typ en säck varannan dag, den stora renliga två i veckan. 16 kg säckar då, mot vanligen 2 respektive 1 14 kg-säck i veckan.
 
Ja men det vore ju typiskt om jag fick tag på det sämsta av det sämsta i pelletsväg då bara för att den vanliga inte fanns :rofl::banghead:
Mina djur kissar på samma ställen som vanligt, står inte inne mer än vanligt och har så vitt jag vet inte börjat hetsdricka. Ändå är det mycket mer pellets som går åt nu med värmepellets än med gamla vanliga stallpelletsen :crazy: Den lilla stökiga behöver typ en säck varannan dag, den stora renliga två i veckan. 16 kg säckar då, mot vanligen 2 respektive 1 14 kg-säck i veckan.

Vad konstigt? Vart bor du? Tänker om det är väldigt blött/fuktigt ute nu så att det kanske tom blir fukt i plattan och blötare i boxarna?

Jag har slutat vattna pelletsen nu, förr hade jag på en vattenkanna per påse pellets, men nu gräver jag upp den gamla på kanterna och lägger nya underst, sen på med gamla ovanpå. Upplever boxen mycket torrare!

Ibland har det nästan blivit dammigt, då har jag däremot vattnat en kanna i hela boxen.

Har du samma tjocklek på underlaget? Jag kör med ca 10-15 cm, har jag mer blir det bara rörigt, och det blir så pass kompakt så det ligger still endå.
 
När man eldar med pellets så justerar man matning och fläkt när man får nytt parti pellets. Helt enkelt för det skiljer sig lite mellan leverantörer osv. Dvs förenklat brinner de lite olika bra och krävs lite olika mängd.
 
I princip är det bara två träslag som kan användas till pellets, gran och tall, då dessa är de ända som har "bindande" kåda. Pellets görs i maskiner som hettar upp flisen så att kådan blir flytande och pressas sedan genom olika "mallar" för rätt pellets storlek. Beroende på fabrik värms flisen olika mycket varav man får färgskillnader. Om man fått tag i pellets av tall suger den fukt betydligt sämre än den av gran pga tallens tätare porrstruktur, men det finnes ingen lag om att märkningen skal uppge vilket träslag som finnes i säckarna.
 
Skillnaden på stallpellets och eldningspellets är på de jag sett, att stallpelletsen har större "spån". Bränslepellets blir fint spån. Jag väljer bränslepellets som är ljusa, dvs jag köper Dalaguld, Bäckebron eller en med en grön logga på Byggmax, istället för tex Laxå som är mörkare/gråare.
 
Jag tror att det som kallas stallpellets är spån från bara gran och inget tall? Pellets görs ju i princip bara av gran och tall som @Pegasus63 säger, och tall innehåller mycket mer terpener som är lite frätande och kan reta luftvägarna. För bränslepellets så spelar gran eller tall ingen större roll. Färgen beror på hur mycket det hettas upp och om det är någon bark blandat i spånet.
 
Det kan säkert skilja mellan olika leverantörer. Min stallägare pressade sin leverantör/producent som till slut erkände att det är samma innehåll i deras båda. De olika produktnamnen handlar i deras fall enbart om marknadsföringstaktik.
 
Generellt så är det ingen större skillnad. Stallpellets brukar vara lite lösare pressade, så att de ska lösas upp lättare. Sen kan sammansättningen av träslag skilja lite också beroende på märke, i stallpellets brukar man vilja ha mycket gran eftersom det är snällare mot luftvägarna. Värmepellets kan ha lite mer tall eftersom det är fokus på energiinnehåll i dem :)
 
Från början hade jag eldningspellets, jag fick trasiga säckar av en lokal återförsäljare. Av en händelse fick jag sedan en hel pall stallpellets från en matbutik som tagit hem den på prov.
Att strö med de olika var ingen större skillnad. Men ibland har jag tagit in lite av pelletsen och eldat i kaminen med. Bränslepelletsen är väldigt lätt till att få att brinna. Då har den ändå kommit ifrån trasiga säckar d v s dom har varit utsatta för luftfuktighet. Stallpelletsen som stått inne i butiken i hela säckar och därför var så torr den kunde vara, var i princip omöjligt att få till att brinna. Möjligen att den kunde glöda.
Efter den upptäckten som jag antar kommer av att bränslepelletsen innehåller mer terpentin än stallpellets använder jag inte det som strö.
Det är inte för brandrisken utan för att terpentin inte är bra för hovarna och inte heller att andas in.
 
Jag tror det skiljer mellan leverantörerna vad man gjort pelletsen av.
En leverantör jag läste från berättade att stallpelletsen var gjord på samma råvara (rent spån), men att man sållat spånet först och sedan pressat den lösare än bränslepelletsen - dvs ska bli lättare att lösa upp pelletsen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 070
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp