Skillnad på tävlingslydnad och brukslydnad?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Har jag fattat det rätt om jag säger att brukslydnad är lite "slappare" ? Hur skiljer sig momenten i brukslydnad i appellklass mot startklass till exempel?
 
Ja, det kan man säga. Lydnadslydnaden är petigare än brukslydnaden, även om det börjar komma där också. Momenten i startklassen är ganska lika momenten i appellen även om inte alla stämmer överens, men i klass 1 och uppåt tillkommer moment som inte finns inom brukslydnaden alls, som att runda koner och springa till rutan. Sen bedömer ju lydnadslydnaden även det som sker mellan momenten i betyget helhet. Brukar inte vara nån hit när man har boxer har jag märkt. :o
 
Om du läser regelböckerna ser du vilka moment som skiljer i de olika klasserna och även hur ”samma” moment skiljer sig. Tex i läggande under gång har du i lydnaden en återgång med uppsättande innan momentet är slut medan i brukset är momentet slut när du vänt upp. I både lydnaden och brukset förekommer moment som bara återfinns i respektive gren.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 757
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 381
Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp