Bukefalos 28 år!

Skillnaden mellan Pitbull och Amstaff.

Pia

Trådstartare
Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p

Jag har försökt hitta fakta och i dag snubblade jag över följande på: http://www.amstaff.se/artiklar/amstaff-kamphundar.html

På 1930-talet gick det en serie på biograferna i USA som hette “Little Rascals”. Den handlade om några busungar med en busig hund, “Petey the Pup”, en vit “Pitbull” med en (ditmålad) svart ring runt ena ögat.

Detta gav upphov till ett sk “Lassiesyndrom” i USA; “Alla” ville ha en sådan liten hund.

AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret).

AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska “kusinen” Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Amstaffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Amstaff och registrera den som “Pitbull” i UKC. Det går dock ej att göra det motsatta.

Det anses att raserna separerades 1936 i och med registreringen av rasen Am.Staff i AKC.

Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte “Pitbull”? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en (1) nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.


“Pitbullen” var nästan helt bortglömd i USA bland gemene man fram till slutet av 1980-talet då National TV på bästa sändningstid visade när en Animal Control Officer (hundfångare) försökte fånga in en vakthundstränad Amstaff.

Inslaget visade bl.a. hur hundfångaren blir mycket illa biten. Då formligen exploderade intresset i USA och alla som befann sig i samhällets utkanter ville ha just en sådan hund…

Vissa källor hänvisar därutöver till en artikel som Washington Post publicerade 1976, i samband med tillkomsten av “Animal Welfare Act”, där skribenten dragit paralellen “Pitbull-mördarhund”. Och den artikeln lär ytterligare ha ökat intresset bland olämpliga ägare.

Om jag tolkar detta riktigt är det i så fall en och samma ras.
Men många (kanske mest ägare till am staff) hävdar att det är helt olika raser och att det är fel att påstå att det finns några likheter dem emellan.

Så för att sammanfatta det hela: Vad är det egentligen för skillnad?
 
Sv: Skillnaden mellan Pitbull och Amstaff.

Amstaffen har brutit sig loss från Pitbull som showtypen och sedan egen ras ( otroligt snabbt förklarat)

Även om det inte är samma ras finns det både likheter & olikheter, den ägare som frånsäger sig det tycker jag borde tänka till. Om man vet vad man har i kopplet kan man undvika en mängd situationer.

Om du läser på om Staffordshire Bullterrier så kommer dessa båda från den typen av hund. England förbjöd hundkamper tidigare än USA och skillnaden på Amstaff och Staff är rätt stora ( iaf enligt min åsikt ).
 
Sv: Skillnaden mellan Pitbull och Amstaff.

Om jag tolkar detta riktigt är det i så fall en och samma ras.
Men många (kanske mest ägare till am staff) hävdar att det är helt olika raser och att det är fel att påstå att det finns några likheter dem emellan.

Så för att sammanfatta det hela: Vad är det egentligen för skillnad?

Det som skiljer raserna åt är mer än 70 års avel med helt olika mål. Amstaffen har avlats efter en rasstandard för att få ett visst utseende och man har under denna tid inte heller tagit hänsyn till arbetsförmågan i aveln. Har du en rent prestationsavlad ras och väljer att bortse från arbetsförmågan i aveln under så pass många generationer så kommer de egenskaper som utmärkte rasen från början till stor del försvinna.

Under dessa mer än 70 år har man försökt skapa en ras med ett homogent utseende och där man inte heller tagit hänsyn till arbetsförmågan i aveln. Rent generellt så finns det alltså exteriöra och mentala skillnader mellan raserna som kan förklaras med dessa olika avelsmål.

Frågan uppstår senare var man ska dra gränsen för rasers släktskap? Både Pitbullen och Staffordshire bullterriern härstammar från samma hundar. Amstaffen härstammar i sin tur från ett antal Pitbulls. Borde man då inte kunna se alla dessa raser som en och samma? Staffordshire bullterriern och Pitbullen hade dessutom samma avelsmål fram till den förstnämnda rasens erkännande av den engelska kennelklubben 1935. Trots detta tror jag få personer anser att Staffen och Amstaffen liknar varandra mentalt. Detta trots att de har precis samma avelsbakgrund, det enda som skiljer raserna åt är deras rasstandard. Rent exteriört är skillnaden större och detta har åstadkommits enbart av lite mer än 70 års avel.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan Pitbull och Amstaff.

Jag blir inte heller klok på skillnaden.
Framförallt hur man ser skillnaden på ett bra sätt.;)
Jag har förstått att det är ett känsligt ämne för ägare till dessa hundar, om man inte "gissar" rätt:o

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp