Skillnaden rakt/ledat bett?

S

saralee

Vad är egentligen det för skillnad mellan ett rakt bett (t.ex rakt pelham) och ett tredelat bett?
Inverkan? Skillnad vid tygeltag?
 
Ska absolut inte påstå att jag är expert på bett, för det är jag inte, men efter vad jag har hört så är det så att t.ex. en stång verkar "nedåt" och ett ledat bett verkar mer "uppåt", plut att ledat är bra när man inte rider på en hand, för det känns mer när man svänger...men som sagt, det är bara vad jag hört :cool:
 
okej...någon som vet lite mer och kan förklara lite närmare?
Blir det någon skillnad på tygelhjälperna..tex. är det lättare/svårare att svänga med ett rakt bett? :confused:
 
Många hästar tycker om raka (svagt böjda, sk. mullenmouth) bett eftersom de ligger mer stilla i munnen. Dock är det en omställning för ryttaren att gå över till rakt bett, för det blir en lite mer cykelstyrekänsla över det hela :smirk: :D
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 856
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 531
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp