Skillnader och likheter arabiskt fullblod och morganhäst

Aifos

Trådstartare
Vår älskade arab, 22 år, har tyvärr inte klarat sig helt fräsch genom den här extremt blöta vintern vi haft i Skåne. Även förra vintern var tuff för henne. I år någon låg frambenshälta och förra året ryggont. Hon kommer så klart få en ordentlig chans att bli frisk och jag hoppas på en varm skön vår. Jag känner dock att det är högtid att börja fundera på att skaffa ytterligare en häst som kan ta över efter henne. Jag gillar araber skarpt men har en väldigt lång familjemedlem (ej tung) som har svårt att sitta vettigt på en standardarab. Har kikat lite på morganhäst och de verkar generellt lite större. Finns det någon här som har erfarenhet av båda raserna och har koll på hur mycket de skiljer sig mentalt och hur mycket ”sämre” morganhästen är vad gäller uthållighet och härdighet. Jag vill ha en pigg o känslig familjehäst med lite ”gå” i, lätt i typen och som är lämplig för lååånga uteritter/distansträning.
 
En welsh cob skulle kanske kunna vara ett alternativ?

De morganhästar jag har sett (på 80-talet på Isaksbo) var inte större än en genomsnittlig arab. Lite bredare i bålen men jag vet inte hur viktbärande de kan anses vara.
 
En welsh cob skulle kanske kunna vara ett alternativ?

De morganhästar jag har sett (på 80-talet på Isaksbo) var inte större än en genomsnittlig arab. Lite bredare i bålen men jag vet inte hur viktbärande de kan anses vara.
Ja då blir det liksom inte någon poäng, jag hade, kanske felaktigt, fått uppfattningen att de var lite större.
 
Min granne har morganhästar. De flesta ligger runt 150. En del är väldigt lätta i typen och andra ganska kraftiga. Jag var och tittade på en utställning för några år sedan och slogs av hur olika de var - allt från d-ponny till medelstor ridhäst. Trevliga i temperamentet - pigga och coola överlag. Inga flashiga gångarter. Det är ju i grunden en all-round f småbonden häst att rida, spänna för vagnen och framför lilla plogen.
 
Till distans är araben outstanding och det finns de större araberna. Man får leta. Jag har suttit på dem som är 160-165. Du kan ju även korsa in fullblod. Shagay? arab är större än den vanliga araben.

Morgan är runt 150 i mkh. Cob som någon föreslog är under 150 i mkh och inte lämpade för distans.

Har du kikat på PRE? De iberiska hästarna är uthålliga och modiga. Och finns i alla förpackningar, från c ponny till 180.
 
Det varierar, men Morgan hästar är väl inte heller jättevanliga?
Rasföreningar är ofta hjälpsamma.

Ingen aning. Både låter väldigt ovanliga tycker jag. Iaf om man vill provrida ett antal olika först innan man bestämmer sig.

Snabb googling (info från sidor som ser ut som rasföreningar, inte bekräftat detta):

Akhal teke: 22 st (ungefär lika många korsningar som de känner till)
Morgan: 600 st

Så rätt stor skillnad.
 
Ingen aning. Både låter väldigt ovanliga tycker jag. Iaf om man vill provrida ett antal olika först innan man bestämmer sig.

Snabb googling (info från sidor som ser ut som rasföreningar, inte bekräftat detta):

Akhal teke: 22 st (ungefär lika många korsningar som de känner till)
Morgan: 600 st

Så rätt stor skillnad.

Ja det var det, men när något likt araben efterfrågades fast större var det den mest lika rasen jag kunde tänka på :)
Morgan hästen är väl inte en ökenhäst?
 
Ja det var det, men när något likt araben efterfrågades fast större var det den mest lika rasen jag kunde tänka på :)
Morgan hästen är väl inte en ökenhäst?

Nope

Jag tror fortfarande att det borde vara lättare att hitta en tillräckligt stor arab som kan bära upp en lång (men inte tung) ryttare. Iaf lättare än att hitta en Akhal Teké. Olika individer bär upp långa ryttare olika bra och det finns araber som är 160 cm om man letar lite.

Vilka andra raser som kan vara aktuella beror ju på vilken nivå de vill träna/tävla distans och vad de vill göra med hästen i övrigt. Är det skogsmulle/hobbydistans som de söker kanske en ridtravare kan vara aktuellt. Vill de även rida dressyr på hyfsad nivå och/eller tävla distans på lite högre nivå än bara hobby så är det nog främst arab som gäller, om de inte lyckas hitta en lämplig individ av ovanligare ras (t.ex. Akhal teke).
 
Senast ändrad:
Det fanns några Akhal Teke häromkring på 90-talet. De bar verkligen inte upp en lång ryttare. Även om mankhöjden var högre än de flesta araberna var de väldigt ädla och "tunna".

Akhal tekéerna har olika linjer och där grovleken/smäckerheten skiljer sig åt :)
 
Jag skulle satsa på en arab. Morgan är bra hästar men låååånga ritter då är ju araben perfekt. Även om man har långa ben så är ju ofta araben ganska rund över manken, iallafall de araber som jag har, och då tas en del längd upp i vinkeln av runda formen. De har ju hovar och extriör för långa distanser.
 
Vår älskade arab, 22 år, har tyvärr inte klarat sig helt fräsch genom den här extremt blöta vintern vi haft i Skåne. Även förra vintern var tuff för henne. I år någon låg frambenshälta och förra året ryggont. Hon kommer så klart få en ordentlig chans att bli frisk och jag hoppas på en varm skön vår. Jag känner dock att det är högtid att börja fundera på att skaffa ytterligare en häst som kan ta över efter henne. Jag gillar araber skarpt men har en väldigt lång familjemedlem (ej tung) som har svårt att sitta vettigt på en standardarab. Har kikat lite på morganhäst och de verkar generellt lite större. Finns det någon här som har erfarenhet av båda raserna och har koll på hur mycket de skiljer sig mentalt och hur mycket ”sämre” morganhästen är vad gäller uthållighet och härdighet. Jag vill ha en pigg o känslig familjehäst med lite ”gå” i, lätt i typen och som är lämplig för lååånga uteritter/distansträning.

Angloarab kanske är något att titta på? Generellt lite större och lite grövre än renrasig. Men visst, det finns ju större araber också, även om de inte är så vanliga (vad jag vet).
 
En welsh cob skulle kanske kunna vara ett alternativ?

De morganhästar jag har sett (på 80-talet på Isaksbo) var inte större än en genomsnittlig arab. Lite bredare i bålen men jag vet inte hur viktbärande de kan anses vara.
På vilken nivå vill ni rida distans? Vad vill ni göra med hästen i övrigt?
Inga egentliga tävlingsambitioner i distansritt utan vill ha en allroundhäst som även har fallenhet för längre ritter. Jag är en sådan ryttare som älskar att rida långt någon gång per vecka. Vi har nyligen köpt ett halvblod, supertrevlig, men ger inte den fantastiska känsla vid uteritter som araben.
 
Varmblodstravare kanske? Min (och hon är inte ensam om det) är en mycket tempramentsfull häst, med extremt mycket energi men är samtidigt väldigt lyhörd. Vet att många använder sina travare till distans. Har man inte kunskapen att skola om så kan man ju köpa en som inte gått trav/ är omskolad :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 504
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp