Skillnaderna på Hack! /bettlöst

R

Revontuli

Får man bara fråga vad skillnaden mellan ett Engelskt hackamore och ett Tyskt hack är? Tycket den tyska hacken ser skarpare ut, kanske för att det är så smalt. Så bukare, vilket hack är bäst eller vilket bettlöst tycker du är bäst?
 
Sv: Skillnaderna på Hack! /bettlöst

Det där är ju ett så kallat ponny hack (det mildare) å ett häst hack (det skarpare). Efter vad jag har sett i våra butiker när jag har läst på prislappar å på hemsidor.

Full hacket är skarpare på grund av att skacklarna är längre på det. Om det är starkare över nosen eller inte vet jag inte. Men ponny hacket ser mjukare ut där på grund av luddet. fast många sätter ju på ludd på både undersidan å ovansidan på sina hack.
 
Sv: Skillnaderna på Hack! /bettlöst

Det engelska hackamoret är mildare. Det har kortare skänklar och har stor anläggningsyta över nosen.
Det tyska hacket har längre skänklar och mindre anläggningsyta över nosen - alltså mycket skarpare.

Vad som är bäst är upp till varje häst och ryttare att bestämma. Jag föredrar den engelska varianten.
 
Sv: Skillnaderna på Hack! /bettlöst

Tack för svaren!

Bettlöst träns, eller sidepull då? hurdana är effekterna av dessa? Har för mig att eftergiften ska vara långsammare på ett bettlöst träns, eftersom remmarna under hakan måste hinna genom ringarna. Sant?
 
Sv: Skillnaderna på Hack! /bettlöst

Just det kanske ska skriva att jag själv har det mildare hacket helt i läder. alltså ingen kedja under hackan.

Har aldrig provat något sidepull, men jag har defenitift tänkt prova på nästa häst.
 
Sv: Skillnaderna på Hack! /bettlöst

Ett sidepull verkar direkt på nosryggen. Precis som om du satt tyglar i en grimma. Har sidepullet repnos blir det skarpare än om det har läsernos. (Det gäller alltid att ju större anläggningsyta något har, desto mindre blir trycket. Dvs har du ett sidepull med två rep blir det mildare än ett med ett rep, ett tjockare rep blir mildare än ett smalt rep osv.)

Ett BB verkar på motstående sida (dvs tar du i höger tygel verkar det på vänster sida), på nacke och på nosrygg. Det gör att det ger väldigt tydliga signaler för böjning, men innebär samtidigt att stoppsignalen kan bli otydlig (eftersom det trycker överallt på hästens huvud om du tar i båda tyglarna samtidigt). Och jo, visst blir eftergiften något långsammare.
 
Sv: Skillnaderna på Hack! /bettlöst

Det bettlösa som går i kors under hästens huvud släpper egenom långsamare. Jag hade problem att det även hakade upp sig och inte lättade alls. Hade förståt det innan jag någonsin provat eller hållit i ett sådant, utan bara läst och sett på bild, att dess främsta effekt skulle vara att den gav tryck på motsatt kind. När jag stod och kände efter på hästens huvud tycker jag den nästan bara gav tryck på underkäcken och i nacken... Gillar den inte, var svårförståd för pållarna som jag provade det på även.

Sidepull gillar jag, är tydligt och man kan ta både förhållningar och ta ledande tygeltag på det.
Gillar fö kapson med.
 
Sv: Skillnaderna på Hack! /bettlöst

Måste fråga hur man ska få en korrekt böjning med ett BB, den trycker ju snett och på fel sida i nacken (och det den tar i nosryggen vilket den jag provat inte gjorde särskilt mkt) :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
949
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: kurakosz
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Ni som rider bettlöst, jag har lite frågor. Har du testat flera olika? Vad är det som gör att din favorit är just din favorit? Jag...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: Danielle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp