skilnaden mellan hel och krosad havre?

B

baxton

Mina hästar får krosad havre men nu har vi fåt hem hel havre till stallet.
Jag undrar nu hur mycke ska jag ge av den hel haren?

Han får nu 1L krosad havre = 320g morgon/kväl.
Den andra får 7 dl krosad havre = 180g morgon/kväl.

Ska man ge, mer eller mindre av den hella havren :confused:
Tacksam för svar.
 
Skillnaden på hel och krossad havre är att den hela väger mer per volym. Dessutom så håller den näringsvärdet mycket bättre än krossad som förlorar mycket av näringen på bara en vecka... Så krossar du inte själv eller köper krossat väldigt ofta så tycker jag att den hela havren är bättre, det är bara att väga den och ge lika mycket hel som du har gett krossad förut.
 
Men hur länge håller den hela havren? (Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite :o :))
 
Jag vet inte riktigt. Men ett år borde den hålla i alla fall om den lagras torrt. Bönderna skördar ju bara en gång om året så årets havre borde ju hålla tills man kan köpa ny havre nästa år i alla fall... Eller??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 184
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 590
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: cassiopeja
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 988
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp